Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

2015; het jaar van mobiel

Een nieuw jaar vraagt ook altijd weer om nieuwe voorspellingen. Wat gaat groot worden en welke technologieën moeten we in de gaten gaan houden.

Het probleem met voorspellingen is alleen dat we er ook behoorlijk naast kunnen zitten. Toch wil ik mij wagen aan vier voorspellingen op het gebied van mobiel. Dat mobiel als platform een zeer belangrijke rol in ons leven heeft ingenomen kan iedereen denk ik wel bevestigen. Persoonlijk denk ik dat mobiel in 2015 echter nog belangrijk er groter gaat worden. Hieronder 4 trends/voorspellingen die dit beamen:

Wearables
In 2014 hebben we als consument echt kennis mogen maken met wearables. Denk hierbij aan de smartwatch van Samsung en de presentatie van de Apple Watch. Maar zelfs al voor 2014 werden we vaak al lekker gemaakt over een toekomst met wearables via de experimenten van Google en haar Google Glass. Alleen tot nu toe zag je bijna niemand op straat met een wearable device rondlopen, maar dat zal in 2015 snel veranderen. Wearables worden op dit moment in rap tempo ontwikkeld voor de meest uiteenlopende toepassingen. Een mooie opsomming van 50 wearables die we in 2015 waarschijnlijk straat tegen gaan komen zijn hier te vinden:

http://www.wareable.com/wearable-watchlist/50-best-wearable-tech

M-commerce
We zijn nog maar gewend aan de term E-commerce terwijl M-commerce nu al keihard om de hoek komt en iedereen probeert in te halen. De consument is al behoorlijk gewend aan het shoppen online en laat duidelijk merken dat ze geen moeite heeft om dit gedrag ook op mobiel te vertonen. Dit is natuurlijk ook niet zo gek als je nagaat dat tablets ook onder mobiel vallen en daardoor onder M-commerce. Toch is maar 59% van alle mobiele aankopen gedaan via een tablet. Lagere cijfers dan je gevoelsmatig zou verwachten. In 2015 zullen we zonder twijfel een stijging zien in het aantal online aankopen wat via een mobiel device gedaan wordt. Daarbij zal het zo maar kunnen dat het percentage via tablet daalt. Reden hiervoor is bijvoorbeeld het feit dat de schermen van onze telefoons steeds groter worden waardoor we beter de sites kunnen bekijken. Maar ook het feit dat we steeds sneller mobiel internet hebben waardoor het makkelijker en sneller wordt om buitenshuis een aankoop te doen op een website zonder dat je op een Wifi netwerk zit.

Betalen
We zijn al behoorlijk gewend aan het regelen van onze bankzaken op onze mobiele devices. Zo erg zelfs dat er steeds vaker bankkantoren worden gesloten omdat we alles via een app kunnen regelen. Wat daar binnenkort aan toegevoegd zal worden is het betalen via je mobiele telefoon in winkels en restaurants. Zowel Google als Apple zijn hier al een tijd mee bezig om via je telefoon transacties in winkels af te laten ronden zonder het gebruik van een bankpas. Maar ook banken zijn hiermee bezig, bijvoorbeeld de Rabobank. Zij hebben al de eerste test lopen met hun ‘Rabo Wallet’ waarbij je in een klein aantal winkels en kantines kunt afrekenen. Een onderzoek van de Rabobank bleek dat gebruikers hiervan het erg gebruiksvriendelijk en eenvoudig vonden.

Het heeft zelfs de voorkeur boven het gebruik van contant geld. Genoeg aanleiding om zeker een sterke groei in 2015 te mogen verwachten! Een mooi artikel met meer achtergrond is hier te vinden:

http://www.wegwijs.nl/artikel/2014/09/betalen-per-mobiel-in-opmars-door-google-en-apple

Advertentiebestedingen
De afgelopen jaren zien we een zeer sterke stijging van de advertentiebestedingen op mobiel. Facebook bijvoorbeeld heeft haar omzet tussen 2012 en 2014 zien verdubbelen wat volledig aan mobiel was toe te schrijven. Op dit moment is de prognose van Business Insider dat van begin 2015 tot eind 2018 de volledige groei van de online advertentiebestedingen van Facebook ten gunste van mobiel zullen zijn.

Deze zelfde trend is moeilijk om te prognosticeren voor het hele online landschap door dat het erg diffuus is. Maar wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat mobiel niet meer weg te denken is uit het medialandschap. Het heeft al een dominante positie aangenomen in het leven van de consument en het zal niet lang duren voordat het ook een dominante positie zal hebben in de mediaplannen.

Mijn voorspelling voor de komende jaren is dan ook dat mobiel met al haar facetten over 5 jaar een groter bestedingsaandeel zal hebben dan welk mediumtype dan ook, inclusief TV.

Chris de Smit,
Head of Digital