Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

5 vragen aan Erik Soeteman van AB Inbev

AB Inbev is bekend van o.a. Jupiler, Hertog Jan, Hoegaarden, Leffe en Corona. Wij stelden 5 vragen aan Erik Soeteman, marketing manager bij deze biergigant.

1. Anheuser-Busch InBev, vaak kortweg AB InBev genoemd, is de grootste brouwerijketen ter wereld. In Nederland timmeren jullie met onder andere de merken Jupiler en Hertog Jan flink aan de weg om marktaandeel te veroveren. Wat is jullie grootste uitdaging voor 2015 en de jaren daarna?
Binnen Pils is de uitdaging met Hertog Jan en Jupiler zeer duidelijk: gezonde groei in een zeer competitief segment waar de promotionele investeringen door het dak gaan. Een enorme uitdaging, omdat er elke week wel een krat bier voor een tientje te krijgen is. Juist door de consument beter te begrijpen willen we snappen wie ze zijn, wat ze willen en waar we ze kunnen bereiken. Media is hierin meer dan vroeger een competitive advantage geworden; het is een uitdaging om binnen de overvloed aan gefragmenteerde media-mogelijkheden grote coherente campagnes op te zetten waarin zeer verschillende media als bv TV, Spotify en Mobiel elkaar versterken. Vizeum is hierin onze partner in-crime: samen Jupiler en Hertog Jan laten groeien door oa superieure media!

2. In de categorie alcohol is qua advertising sprake van strikte regulering, hoe gaan jullie hiermee om?
Zeer strikt! We hebben naast de lokale wetgeving ook nog een interne regelgeving die in veel gevallen strikter is dan de lokale wetgeving. Dit alles vanuit onze overtuiging dat genieten van onze producten perfect past binnen een goede levensstijl, maar altijd door de juiste mensen, op het juiste moment en in de juiste mate. Voorbeelden als Frankrijk, Rusland en Oekraïne laten zien dat we hier in Nederland de juiste balans hebben gevonden tussen wetgeving en zelfregulering.

Ook investeren we ieder jaar een gedeelte van ons budget in ‘Better World’. Vorig jaar en dit jaar is dat een grootschalige campagne geweest waarin we samen met Ajax jongeren oproepen om niet de auto in te stappen met een biertje op.

3. Media consumptie in de (nabije) toekomst: hoe zullen verdere ontwikkelingen verlopen, denk jij?
Ik ben absoluut geen expert op media, daar zijn jullie veel beter in! Op basis van wat ik om me heen zie denk ik dat vooral Netflix de vier grote trends van de toekomst in zich heeft:

  • End of ownership: consumenten hoeven iets niet meer te bezitten maar willen het meemaken. DVD/CD gaat verder dalen, Spotify en Netflix groeien door
  • On-demand: consumenten willen zelf bepalen wanneer, waar en waarop ze content bekijken. Traditionele zenders  verliezen relevantie
  • Channel-irrelevance: online maakt het irrelevant wie de content maakt, als de content maar goed is. Een enorme kans voor bv merken als RedBull om eigen kanalen verder door te zetten en zo als merk nog sterker te worden. Grote vraag is hoe gefragmenteerde merken aan de gefragmenteerde consument de content bekend weten te maken
  • All mobile: who needs television in 2025?

4. Hoe ziet jouw mediaconsumptie eruit?
De vraag beantwoordend realiseer ik me dat ik voldoe aan alle stereotypes van deze tijd. Radio/Muziek luister ik via Sonos. Nieuws via Blendle en de gratis websites.
Ik kijk nog steeds wel TV, maar op sport na eigenlijk nooit wat er ‘live’ op TV is. Bijna altijd stream ik Netflix of Uitzending Gemist via iPad/Apple TV op m’n TV. Suits, Missing, De Kwis en Zondag met Lubach zijn favoriet. Niet onbelangrijk: vaak met een Hertog Jan erbij!

5. Wat is je favoriete campagne aller tijden in de bier categorie?
Een echte favoriet heb ik niet, maar ik kijk met veel respect en bewondering naar wat Heineken de afgelopen jaren online heeft gedaan.
Door internationaal te durven investeren hebben ze virals gemaakt die sterke creatie en hoge productiekwaliteit combineren. De Opera die Champions League blijkt te zijn is hierin een klassieker.