Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

5 vragen aan… Willem-Albert Bol

Willem-Albert Bol is inmiddels ruim 1 jaar werkzaam als marketing manager advertising bij De Persgroep. Hiervoor was hij o.a. werkzaam bij VNU/Sanoma, TBWA en Vodafone. Hoog tijd om hem een aantal vragen voor te leggen.

Terug aan uitgeverszijde, is na uitstapjes bureaus en adverteerder de cirkel nu rond?
Jazeker, die cirkel is inderdaad mooi rond. Heb nooit bewust dit pad gekozen, maar heeft me wel veel gebracht. Snap beter wat een ieders belang aan de communicatie tafel is. Het helpt enorm om tot zaken te komen en clichés te omzeilen.

Wat is de grootste verandering in de uitgeverswereld die je ervaart sinds 9 jaar geleden, toen je Sanoma verliet?
Dat kan niet anders zijn dat het digitale geweld echt is losgebarsten: van nice-to-have naar need-to-have. In die 9 jaar zijn er vele nieuwe partijen ontstaan. Iedereen vecht voor aandacht. Dat maakt het medialandschap dus veel meer open en competitief. Die enorme dynamiek betekent dat marktaandelen en verhoudingen te doorbreken zijn. Leuke tijden voor die partijen die durven te acteren.

Je focust je vooral op de perceptie van de merken van De Persgroep op de B-to-B markt. Is het beeld dat bureaus en adverteerders hebben inmiddels achterhaald? 
Volledig. Onze kranten merken zijn nieuwsmerken geworden. Van dalende oplagen naar stijgend multimediaal bereik. Van vechten tegen vooroordelen, naar claimen van aandacht. Van alleen adverteren, naar partnerships. Van onrealistisch hoge bruto prijzen, naar beleid waar de lucht uit is gehaald. Van alles via accountmanagers, naar mix met programmatic buying. Van “er kan niks”, naar branded content. Van stoffig naar dynamiek. Van daling omzet, naar groei. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Doordat wij een gezond familiebedrijf zijn, met een eigenaar die naar de lange termijn kijkt, is er focus. Helaas is er bij veel lokale concurrenten (te) veel onrust. Dat heeft de perceptie van hele categorie geen goed gedaan. Wij als De Persgroep pakken nu de lead.

Gezien het steeds ouder wordende profiel van de lezers van fysieke dagbladen, hoe kun je toch jongeren bij je nieuwsmerk betrekken omdat het aanbod online steeds groter wordt?
Er spelen een paar zaken een belangrijke rol. Kranten zijn altijd een medium geweest die niet erg voor jongeren was. Tot je dertigste ben je met andere zaken bezig. Dat was vroeger zo en geldt nog steeds. Vergis je ook niet dat alle media ouder worden, inclusief TV en zelfs digitale merken zoals Facebook. Het klopt dat nieuwsmerken digitaal een jonger profiel hebben dat de papieren versie.

Grote voordelen van digitale nieuwsmerken is dat zij wel als betrouwbaar worden gezien. Online en mobiel bereik hebben velen, autoriteit veel minder. En dat sterke profiel leidt tot meer aandacht, juist ook bij jongeren. Wij merken dat aan KPI’s als average time spend per artikel. Een cliché is dat jongeren ongeduldig zijn, wij hebben longreads met meer dan 3 minuten gemiddelde leestijd.

De Persgroep is door de overname van Wegener weer een stuk groter geworden en het portfolio is sterk uitgebreid. Zo hebben jullie nu ook een sterke positie in de markt van huis-aan-huisbladen. Is daar ook een perceptieprobleem bij adverteerders en bureaus?
Nou dat weet ik wel zeker. Huis-aan-huis bladen zullen voor planners en marketeers niet hoog in hun lijstje staan. Zij staan een tikje verder weg van de ivoren toren waar veel vakgenoten graag vertoeven. Dat 91% van Nederland dit medium wel eens tot zich neemt, zal velen verbazen. Ons salesteam is door de weekbladen tot op het meest lokale niveau geworteld. De ultieme longtail, we praten met meer dan 50.000 ondernemers.
Voor onze nieuwe Persgroep biedt het nieuwe en veel bredere portfolio aan merken meerdere kansen: gigantisch hoog actueel bereik, aandacht nationaal/ regionaal/ lokaal, perfecte schaal voor digitale innovatie en vooral de setting om onze ambities te verwezenlijken. We zullen komende tijd hard werken dit naar bureaus en adverteerders te gaan ontsluiten!