Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Adblockers… wat zijn dat nou precies?

We lezen steeds meer over het gebruik van ad blockers. Wat is nu precies een adblocker en wie moeten zich zorgen gaan maken?

Wat is een adblocker?
Een Adblocker is een mogelijkheid voor Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome en Opera die de inhoud van een pagina (website) filtert. Het geeft de mogelijkheid om bepaalde elementen op een pagina te blokkeren, waaronder bijvoorbeeld advertenties / banners.

De tijd dat de tech savvy nerds de adblockers gebruikt is echt voorbij. Zowel het aantal adblockers als het aantal gebruikers van adblockers, is flink aan het groeien. Niet alleen in Amerika, maar ook in Europa. Vooral voor van advertentie-inkomsten afhankelijke publishers kan dit een groot probleem gaan worden.

Wie gebruikt de adblocker?
Dit zijn vooral de millenials die de hoogste optiegraad hebben: 41%! Dat betekent dat bijna de helft van de jongeren die websites bezoeken advertenties blokkeren. Opvallend is dat het percentage vrouwen in deze categorie hoger ligt dan het percentage mannen of vrouwen in elke andere categorie buiten de millenials.

Opdringerige advertenties blokkeren
De belangrijkste reden om adblockers te gebruiken, is natuurlijk om advertentieloos te kunnen surfen. Dat blijkt ook uit het onderzoek van PageFair: bijna de helft van de gebruikers van adblockers wil simpelweg zo min mogelijk online advertenties zien. Privacy was voor 17 procent de aanleiding. Opvallend is dat 30 procent van de adblockgebruikers best open staat voor bepaalde vormen van online advertenties. Het zijn vooral de opdringerige formaten die zij niet willen zien.Een bijkomend voordeel van het gebruik van een adblocker is dat pagina’s sneller geladen worden, omdat bepaalde elementen (als trackers) niet meer hoeven worden opgehaald.Grote uitdaging voor publishers
De opmars van adblockers zal een enorme uitdaging voor publishers met zich meebrengen. De cookiewetgeving maakte geld verdienen als uitgever van een website al ingewikkelder. De gevolgen van het mainstream worden van adblockers zijn mogelijk nog veel groter. De schatting is dat adblocksoftware gemiddeld zo’n 20 procent van de inkomsten afsnoept. En dat percentage zal alleen maar stijgen.Veel websites zullen echter bedreigd worden in hun voortbestaan als zij hun advertentie-inkomsten met deze grote vaart zien dalen. En dat kan toch ook niet de bedoeling zijn van de adblockende bezoekers: de fans van diezelfde met de ondergang bedreigde websites.

We houden deze ontwikkeling goed in de gaten!

Anne Klaster
Digital Comms Planner


Bronnen:
Wikipedia
PageFair
Marketingfacts in samenwerking met AdFactor
Marketingmed