Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Another one bites the dust…

Niet alleen een kek liedje van Queen, maar helaas ook harde realiteit voor het magazine Red. Maandag 12 mei werd bekend dat na 10 jaar het tijdschrift stopt wegens te lage advertentie inkomsten. Het laatste nummer verschijnt in juni.
Red geeft de schuld aan het wegblijven van de adverteerders, waardoor niet in een blad kan worden geïnvesteerd en moeilijk lezers kunnen worden aangetrokken. De adverteerders blijven echter mogelijk weg, omdat de lezers dat ook doen. Wat was er eerst? Het kip of het ei? (Stuur uw antwoord in en maak kans op een abonnement op Red).
Dat tijdschriften moeite hebben met lezers behouden is geen nieuws. De verkochte oplages dalen al sinds 2010:

De bestedingen dalen al langer, maar ook in tijden van stabiliteit of zelfs groei in bestedingen blijven de oplages dalen:

Het gebrek aan advertentie inkomsten is dus niet het enige probleem. Het grootste probleem is dat de aandacht van de consument naar online is verschoven. De meeste bladen zijn niet in staat geweest om (op tijd) mee te schuiven. Veel bladen zijn ook digitaal verkrijgbaar, maar dit compenseert bij lange na niet de daling in de fysieke verkoop. De jeugd en jong volwassenen lezen nauwelijks tijdschriften, waardoor simpelweg nieuwe aanwas ontbreekt. Dat is ook goed te zien bij TV gidsen waar de lezers letterlijk uitsterven.


Met 12 auto- en motorbladen, 9 computerbladen, 7 kookbladen, 4 dagbladmagazines, 15 gezinsbladen, 16 jeugdbladen, 8 mannenbladen, 7 mind- en bodybladen, 6 opiniebladen, 14 opvoedingsbladen, 11 populair wetenschappelijke bladen, 11 reis- en recreatiebladen, 15 RTV-bladen, 11 special interestbladen, 12 sportbladen, 17 woon- en tuinbladen en maar liefst 34 vrouwenbladen is het tijdschriftenlandschap ook wel een tikkeltje gefragmenteerd voor zo’n klein land. En dan zijn dit alleen nog maar de HOI gecertificeerde titels.


Als lezer of adverteerder is het moeilijk om door de bladen het bos te zien. In een tijd waar adverteerders minder besteden en consumenten minder lezen, is het dan ook niet raar dat veel bladen omvallen. Dit zal de komende tijd helaas nog veel vaker gaan gebeuren. Is het medium aan het uitsterven? Nee dat niet, maar veel tijdschriften zijn wel zwak en alleen de sterkste zullen overblijven. Survival of the fittest! Maar wie zijn dan de fittest?


Van de grotere gevestigde bladen lieten alleen Flow, Cosmopolitan, LINDA., 100% NL Magazine en Happinez in 2013 een groei in verkochte oplage zien. Nu betekent dat niet dat alle andere bladen snel omvallen, maar ze zullen zich wel zorgen moeten gaan maken. Ook de relatieve nieuwkomer Vogue lijkt haar plek te hebben veroverd met een stijgend verkochte oplage. Mogelijk ten koste van overige fashion glossy’s, aangezien die vrijwel allemaal dalen. In september verschijnt het blad Harper’s BAZAAR. Internationaal een iconisch blad, maar in Nederland zal het een uitdaging worden om lezers aan te trekken. Mogelijk dat zij het gat van Red kunnen vullen.

Heeft het dan nog wel zin om in tijdschriften te adverteren? Jazeker! Tijdschriften (en dagbladen) zijn nog steeds het medium met de grootste binding tussen medium en consument. Veel lezers nemen de tijd om hun favoriete titel te lezen en besteden aandacht aan de (relevante) advertenties. Tijdschriften blijven ook zeer geschikt om selectief doelgroepen te bereiken, aangezien veel titels een specifieke lezersgroep hebben. Het totale tijdschriften bereik neemt af, maar op veel specifieke doelgroepen is nog steeds aanzienlijk bereik te realiseren.
Overigens steeg de verkochte oplage van Red wel de afgelopen jaren. Toch de schuld van adverteerders…

 

Karel Zoet
Senior Communications Planner