Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

ATLAS: De Facebook revolutie voor adverteerders

Groots nieuws van het Facebook front. Op 29 september jl. kondigde ‘s werelds grootste sociale netwerk de lancering van Facebook Atlas aan.

Dit advertising platform, vorig jaar nog gekocht van Microsoft, biedt adverteerders de mogelijkheid om online advertenties uit te serveren op basis van profiel. Deze vorm van profiel targeting vormt al jaren de basis voor communicatie binnen Facebook, maar met Atlas is Facebook in staat om deze vorm van segmentatie ook buiten haar eigen netwerk aan te bieden aan adverteerders. Vooralsnog is Atlas nu nog niet algemeen beschikbaar in Nederland, maar de eerste tests zijn inmiddels aangevraagd en aangekondigd. Het lijkt dus een kwestie van tijd te zijn voordat deze dienst gemeengoed wordt voor online marketeers.

Revolutie

Goed beschouwd is er hier sprake van een ware revolutie op het gebied van online advertising; Facebook die een lange neus trekt naar het gebruik van cookies. De grote uitdaging van online marketeers is en blijft immers het bereiken van de juiste doelgroeppersoon binnen een online omgeving. Nu gebeurt dit vooral op basis van cookies, maar deze vorm van heeft zo zijn nadelen.
Naast het feit dat cookies gebonden zijn aan apparaten en niet aan personen, zijn er ook beperkingen in het gebruik ervan op mobiele apparaten. Niet alle mobiele besturingssystemen en apps accepteren namelijk first party cookies (geplaatst door de bezochte site zelf) of third party cookies (geplaatst door de adverteerder op die site), wat het meten en optimaliseren van campagne-effecten bemoeilijkt. Dit is een enorme beperking gezien de flinke groei in het gebruik van smartphones en in het verlengde daarvan de sterk toegenomen vraag naar mobiele advertising door adverteerders (72% groei in de eerste helft van 2014 versus dezelfde periode het jaar ervoor). Facebook Atlas lijkt hier wel een sterke oplossing te bieden.

Cross device en cross channel

Met Atlas is de online marketeer niet langer afhankelijk van cookies, omdat Facebook profiteert van het feit dat het gros van haar gebruikers standaard ingelogd is op dit sociale netwerk, zowel thuis als onderweg. Hierdoor is Facebook in staat om geleverde impressies te koppelen aan het persoonlijke profiel van de gebruiker op alle apparaten waar deze persoon op ingelogd is. Atlas maakt het vervolgens mogelijk om deze impressies niet alleen binnen Facebook aan de juiste persoon te tonen, maar juist ook binnen andere online kanalen en apps. Hierbij is ook nog eens het hele scala aan advertentie formaten beschikbaar, van display tot video en van native ads tot rich media. Kortom, Atlas maakt het mogelijk voor de adverteerder om te communiceren met personen met het juiste profiel en op elk gewenst apparaat en daarbij ook nog eens de boodschap, advertentievorm, locatie en moment af te stemmen op haar campagnedoelstellingen.

Meetbaarheid

De koppeling van advertising aan persoonlijke profielen biedt naast targeting ook nog een ander belangrijk voordeel. Facebook kan met Atlas namelijk inzichtelijk maken waar de persoon zich bevindt in het oriëntatie- en aankoopproces of welke stappen deze gebruiker doorlopen heeft alvorens over te gaan tot een aankoop of interactie. Via Atlas weet Facebook immers welke uitingen zijn vertoond aan welke persoon en welke actie hij of zij vervolgens heeft ondernomen (search, click, etc.). Sterker nog, met Atlas gaat Facebook zelfs nog een stap verder. Het biedt de mogelijkheid om offline conversies te koppelen aan online campagnes. Zodra bij de offline aankoop het e-mail adres van de koper bekend is -via een klantkaart of e-mail registratie in de winkel- kan Facebook Atlas zien welke online boodschappen vooraf aan de gebruiker zijn vertoond, waardoor het effect c.q. impact van deze inspanningen op de offline aanschaf inzichtelijk kunnen worden gemaakt.

Zaligmakend?

Al met al gaat met de komst van Facebook Atlas een nieuwe wereld open aan mogelijkheden voor betere cross device en cross channel targeting. Dit alles op basis van persoonlijke profielen. Maar is dit ook zaligmakend? Naast het feit dat in het kielzog van deze advertising dienst de privacy discussie waarschijnlijk weer verder zal oplaaien, is het eveneens de vraag of profiel targeting de ultieme oplossing is. Het feit dat op basis van je profiel blijkt dat je interesse hebt voor bepaalde merken of producten is immers nog geen garantie dat je ook in de markt of stemming bent om deze aan te schaffen. Hoe slim een systeem ook is, het is niet in staat om de motivatie van een persoon te bepalen waarom deze specifieke sites bezoekt of bepaalde apps gebruikt.
Hoe algemener de omgeving hoe groter de kans dat de boodschap in moet boeten aan relevantie en daarmee aan rendement. Plat gezegd, sta je bij het raadplegen van je Weeronline app wel open voor sneakers of een nieuwe TV? En natuurlijk kan er sprake zijn van bijdrage in awareness bij dit soort gevallen, maar het gaat te ver om te stellen dat louter profiel gedreven adverteren de heilige graal is in online advertising. Soms kan het gewoon effectiever zijn om terug te grijpen op old school planning, waarbij targeting op umfeld minstens zo’n grote rol speelt als het profiel van de bezoeker.

Dimitry van Hulten,
Strategy Director