Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Broodje ei met bacon

Gekke titel!? Het raakt ook eigenlijk kant noch wal, maar ik vond het wel een leuke manier om de iBeacon in deze nieuwsbrief op te nemen. Dit apparaatje lijkt de eerste stappen te zetten in de richting van een koppeling tussen off- en online consumentengedrag.

De iBeacon is met de komst van Apple’s iOS 7 geïntroduceerd en zonder al te diep op de technische werking in te gaan, toch even in het kort: het werkt via een Bluetooth verbinding op basis van Low Energy. Dat het een laag energie gehalte nodig heeft is fijn omdat we aan het einde van de batterijcapaciteit vaak nog een paar uur van de dag over hebben. Aangezien alle smartphones zijn uitgerust met Bluetooth heeft het meer potentie dan bijvoorbeeld Near Field Communication, wat namelijk niet door elke Smartphone wordt ondersteund. NFC komt tot stand door je smartphone dicht bij een daarvoor bestemde tag te houden, we kennen het o.a. van de interactieve buitenreclames. De iBeacon weet, via een Bluetooth verbinding, waar een smartphone zich bevindt. Aangezien de consument vrijwel vergroeid is met hun smartphone zegt dat dus ook iets over die persoon. We kijken namelijk gemiddeld 120 keer per dag naar onze elektronische vriend(in), ervan uitgaande dat je 6 uur slaapt is dat 6.5 keer per uur. Daaruit kan je opmaken dat de smartphone altijd binnen handbereik is. Zo kan bij het betreden van een winkel vastgesteld worden waarna via een push notificatie relevante informatie en aanbiedingen kunnen worden gecommuniceerd. Maar het winkelbezoek kan, na de verbinding, bijvoorbeeld ook gekoppeld worden aan het mediagedrag van de betreffende consument. Daardoor kan een verband worden gelegd tussen een digitale campagne en fysiek winkelbezoek, heeft het één geleid tot het ander?

Tot voor kort werden de verbanden tussen offline verkopen en mediabestedingen gelegd door het gebruik van o.a. ‘couponing’, een bekend begrip in Amerika. In tegenstelling tot Nederland waar de schaamte lijkt te overheersen wanneer we een gratis croissantje bij een kop koffie krijgen na het vertonen van de coupon. Want is die ene euro korting het opslaan van de coupon en het bezoeken van die specifieke winkel de moeite wel waard!? Met de komst van de iBeacon wordt het voor de consument gemakkelijker en is het fysiek verspreiden en vertonen van die coupon niet meer nodig. Om de koppeling te behouden tussen offline verkopen en mediabestedingen komen er wel andere handelingen voor in de plaats: Bluetooth moet altijd ingeschakeld zijn en de verbinding tussen de iBeacon en je Smartphone moet geaccepteerd worden (de opt-in regeling). Met alle privacy vraagstukken vormt dat laatste misschien nog wel de grootste uitdaging, want de tijd dat de consument zomaar toestemming gaf voor het delen van informatie ligt inmiddels achter ons. Om de consument over te halen tot het accepteren van de verbinding zal een meerwaarde gecreëerd moeten worden. Zo kan gedacht worden aan het actief communiceren van kortingen bij betreding van de winkel en het aanbieden van een navigeerfunctie in supermarkten op basis van je boodschappenlijst waarna je vervolgens via je smartphone afrekent.

Het integreren van iBeacons vergt misschien wat tijd, maar kan de consument een extra voordeel, beleving of gemak opleveren. Bijkomend voordeel voor de adverteerder is dat het ook extra gegevens over de consument oplevert, dat kan er ook nog wel bij in het BIG DATA tijdperk.

Sebastiaan Landwaart
Digital Planner