Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Consumenten verleiden in de online winkelstraat

Vandaag de dag shoppen we haast net zo makkelijk online als offline en dat is dan ook goed terug te zien in de cijfers.

Thuiswinkel.org heeft becijferd dat in 2014 we maar liefst €14 miljard aan online aankopen hebben besteed, wat overeenkomt met een kleine 18% van alle consumentenaankopen. Met deze gestage groei van de online “winkelstraat” neemt het belang en verlangen voor producenten en dienstverleners toe om met hun merken en het bijbehorende aanbod een plaats te veroveren in de “etalages” van ketens als Bol en Wehkamp en op deze wijze consumenten verleiden om voor hen te kiezen.

127 miljoen
Vorig jaar vonden ruim 127 miljoen online aankooptransacties plaats – oftewel 242 aankopen per minuut – en dit zal alleen maar meer worden. Zo groeiden de bestedingen aan online shopping in 2014 nog met 8,4% en in het eerste kwartaal van 2015 was deze groei maar liefst 19% ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. Feitelijk is de e-tailer de laatste plek in het aankoopproces waar merken de keuze van consumenten nog kunnen beïnvloeden. De interesse in c.q. de keuze voor de categorie is per slot van rekening vaak al getoond/gemaakt. Een cruciaal moment dus voor adverteerders om deze keuze te laten vallen op hun specifieke merk of product.

Online retail advertising
In Nederland zijn inmiddels de eerste partijen opgestaan die dit mogelijk maken door middel van online retail advertising voor adverteerders. Merken kunnen hiermee binnen diverse webshops hun producten en diensten aan de man brengen. Zo bieden onder andere Triad Retail Media en Shopads een palet aan mogelijkheden aan, zoals display , complete merkpagina’s en branded content op specifieke thema’s. Feitelijk de folder, de shop-in-shop en het POS materiaal welke we kennen van de fysieke retail kanalen, alleen dan gerichter en flexibeler.

Deze ontwikkeling is ontegenzeggelijk bijzonder interessant, zeker als goed wordt omgegaan met de communicatiemogelijkheden. Zo is het niet alleen een mogelijkheid om jouw product of dienst rechtstreeks af te zetten tegen die van je concurrenten, maar zijn er ook diverse andere opties. Denk aan het realiseren van cross en up-sell, bijvoorbeeld door te adverteren met zonnebrandcrème als iemand een bikini aanschaft of een zonvakantie boekt. Of door mensen te verleiden met (extra) aanbiedingen, zoals cash back acties of een gratis extra product. Ook het opnemen van cadeausuggesties op speciale content pagina’s , voor bijvoorbeeld Moederdag kan een interessante insteek zijn. Juist deze variatie in communicatie en de mogelijkheden voor flexibele c.q. snelle inzet maakt het mogelijk voor adverteerders om op basis van online data echt te bepalen welk mechanisme het meest aansprekend en effectief is.

Kritiek
Toch is er ruimte voor wat kritische kanttekeningen. Allereerst geven zowel Triad als Shopads aan dat de e-tailers steeds goedkeuring moeten geven aan de plaatsing en de inhoud van de advertentie. Dit kan mogelijk belemmerend werken op de optimale inzet. Tegelijkertijd is dit ook logisch, juist omdat de e-tailer de winkelervaring en -uitstraling voor de consument zo goed mogelijk wil bewaken. Alles om te voorkomen dat de webshop verandert in een “advertentiekermis”.

Ook is het aanbod van websites nog niet optimaal. De genoemde partijen zijn pas kort in de markt en zijn nog druk bezig om een sterk netwerk van webshops op te bouwen (zo kan bij Triad op dit moment alleen het – in Nederland minder populaire – OTTO netwerk worden ingezet) en afspraken te maken over de mogelijkheden voor advertising. Vooralsnog ligt de nadruk in het aanbod op de online warenhuizen die zich specialiseren in kleding, entertainment en duurzame consumentengoederen.

Verleiden
Het verleiden van consumenten in de online winkelstraat door middel van advertising is een nieuwe fase ingegaan. Een ontwikkeling die we met scherpe interesse zullen volgen. We zien namelijk absoluut de meerwaarde van deze verleiding zo diep in het aankoopproces. Tegelijkertijd hopen we dat het aanbod van websites breder zal worden dan nu het geval is en dat de e-tailers voldoende bewegingsvrijheid toestaan in de communicatie om effectieve online retail campagnes te kunnen realiseren voor onze klanten.

 

Dimitry van Hulten
Strategy Director Vizeum