Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

De digitale NEE NEE sticker. Vloek of zegen?

Robert Veltman, strategy director bij Vizeum en Walter Flaat, Managing Director van DAN DNA bespreken per mail de opkomst van de digitale NEE NEE sticker.

Reclamevrij sites bekijken met behulp van een adblocker, wint aan populariteit. Volgens PageFair – een bedrijf dat diensten levert waarmee advertentiebedrijven adblockers weer kunnen omzeilen – ziet vijf procent van alle internetters wereldwijd op deze manier geen advertenties meer. In sommige landen, waaronder Nederland, is dit percentage veel hoger. En het zal verder stijgen. Inmiddels heeft Apple ondersteuning voor adblockers ingebouwd in de nieuwe versie van zijn mobiele besturingssysteem en heeft Adblock Plus een speciale webbrowser voor Android en iOS vrijgegeven die advertenties wegfiltert. Robert Veltman, strategy director bij Vizeum en Walter Flaat, Managing Director van DAN DNA bespreken per mail de opkomst van de digitale NEE NEE sticker.
From: Robert Veltman
Sent: donderdag 24 september 2015 15:03
To: Walter Flaat
Subject: Digitale nee-nee sticker

Hallo Walter,

Dat was een zeer inspirerende ochtend tijdens het DAN Online Video event. Goed om een keer echt alle ins en outs van OLV voorbij te zien komen. Toch blijft er een vraag bij mij knagen: hoe kan het toch dat met zoveel kennis van doelgroepen, momenten en kanalen waarbij we echt elk individu op zijn of haar wenken kunnen bedienen er binnen een jaar toch een verdubbeling is in het aantal personen dat zegt: ik ben klaar met al dat digitale advertentie geweld, ik installeer een adblocker?

 

Van: Walter Flaat
Verzonden: zondag 27 september 2015 14:49
Aan: Robert Veltman
Onderwerp: RE: Digitale nee-nee sticker

Hi Robert!

De kern zit hem denk ik in het woord “geweld”. Als je écht goed inspeelt op je doelgroep en hun behoefte probeert in te vullen dan is “advertentie-geweld” het laatste dat in je hoofd op zal komen. Het gaat dus mis in al die gevallen waarbij de toepassing niet goed is.

Alleen een adbloocker installeren is zoiets als de baby met het badwater weggooien. Bij televisie is elke afstandsbediening een adblocker. Daarmee druk je een commercial of reclameblok weg. Maar niet voor altijd. Dat is denk ik een veel houdbaarder model.

Bij email is het net zo. Daar ga je ook niet je e-mailaccount afsluiten als je teveel rommel ontvangt, maar schrijf je je uit bij de aanbieder die niets waardevols te bieden heeft.

 

 

From: Robert Veltman
Sent: dinsdag 29 september 2015 10:23
To: Walter Flaat
Subject: RE: Digitale nee-nee sticker

 

Het reclame mijden is denk ik niet alleen het gevolg van de hoeveelheid aan opdringerige – al dan niet irrelevante – uitingen die het navigeren binnen websites bijna tot een soort gevecht maken. Mensen zijn ook klaar met het feit dat ze tot in lengte van dagen gestalkt worden als ze toevallig een keer op een banner klikken. Want van een klik loopt het water ons marketeers in de mond: Yes, een verkoopsignaal! En als die klik dan ook nog leidt in een conversie dan is het feest natuurlijk compleet. Die laten we niet meer gaan jongens! Een beetje alsof in een parkeergarage van een winkelcentrum je portier ineens wordt opengerukt door een hijgende verkoper die met het zweet op zijn voorhoofd een lamp aan je overhandigt en zegt: “Hier meneer, ik zag dat u drie seconden naar deze lamp keek maar u bent vergeten ermee langs de kassa te gaan… gelukkig zag ik u nog net instappen”. Wat zeg je dan? “Oh wow, wat een service! Normaal koop ik altijd alles wat ik bekijk…. Ik was er even niet bij met mijn hoofd!”

 

Van: Walter Flaat
Verzonden: dinsdag 29 september 2015 11:32
Aan: Robert Veltman
Onderwerp: RE: Digitale nee-nee sticker

 

Haha, helemaal eens! We mogen niet het medium afrekenen op slecht gebruik ervan. Stel nou dat je gewoon zou kunnen aangeven, “Joh, beste verkoper, prima dat je er bent, maar laat me even rustig m’n ding doen. Ik roep je wel wanneer ik je nodig heb.” Dan is er denk ik weinig aan de hand. Misschien is de oplossing gewoon dat je een adverteerder een tijdje op pauze zet. Zo van: beste adverteerder X, u gaat even een maandje op de reservebank en kunt mij even niet meer bereiken. Net zoals ik altijd kan beslissen om weg te zappen bij commercials voor hygiëneproducten die bedoeld zijn voor lichaamsdelen die ik als man niet eens bezit.

 

From: Robert Veltman
Sent: dinsdag 29 september 2015 13:07
To: Walter Flaat
Subject: RE: Digitale nee-nee sticker

 

Naar mijn idee ligt de focus nu teveel op acteren op basis van wat mensen doen. Er moet nog iets aan worden toegevoegd wat uiteindelijk veel meer waarde heeft: het waarom achter een bepaalde handeling of beslissing. We communiceren immers niet met datapunten, we communiceren met mensen. En die zijn nogal wispelturig: de ene keer bezig met beslissingen voor vandaag, dan weer met die voor morgen en een andere keer met iets uit het verleden wat afgehandeld moet worden. Soms impulsief een andere keer beslist men pas na lang wikken en wegen op grond van alle informatie die er maar te vinden is.

Ons verdiepen in die motieven vergt een grotere inspanning, maar de winst voor de consument én het merk zal een stuk groter zijn.

 

Van: Walter Flaat
Verzonden: dinsdag 29 september 2015 13:58
Aan: Robert Veltman
Onderwerp: RE: Digitale nee-nee sticker

 

Je slaat de spijker op de kop, je kan niet naar mensen kijken op basis van enkele datapunten. Aan de andere kant, je kan mensen nooit helemaal doorgronden. Ik ben ervan overtuigd dat de beste inkijkjes die je kan krijgen, gebaseerd zijn op wat mensen zeggen dat ze doen en vinden; op wat ze werkelijk doen en wat ze daarover delen. Oftewel, je kijkt naar beweerd, gemeten en sociaal gedrag.

Drie inkijkjes in de werkelijkheid die we kunnen gebruiken om mensen te benaderen op een manier die wél aansluit op hun behoefte en gedrag. Je moet je strategie, media-inkoop én creatie dus gaan maken voor mensen met specifieke kenmerken, interesses en intenties en niet voor brede, voorgebakken doelgroepen zoals mannen 20-45 AB1. En dan is het vervolgens de vraag hoe je met al die inzichten in de tas een en ander gaat aanpakken. Hoe geef je het vorm?

 

 

From: Robert Veltman
Sent: dinsdag 29 september 2015 17:11
To: Walter Flaat
Subject: RE: Digitale nee-nee sticker

 

Onze wereld draait om het verleiden en het in stand houden van relaties. De consument heeft alle keuze en met gladde praatjes je tekortkomingen maskeren in een wereld waarin alles uiteindelijk toch aan het licht komt, werkt niet meer. Hard schreeuwen en stalken ook niet. Daarmee win je geen liefde voor je merk. Het levert je hooguit een kortstondig avontuurtje op, waarna je opnieuw moet schreeuwen om aandacht. En dat gaat vervelen en irriteren.

Dus kijk eerst eens naar wie je echt bent en wie je wat je te bieden hebt. En denk vooral ook even na over waarom je nu (nog) niet succesvol bent. Ga dus eerst luisteren, voordat je begint te praten. En blijf luisteren. Naar wat er tegen je wordt gezegd en naar wat er over je wordt gezegd. Pas je desgewenst aan en dring je mening niet op. Denk na over de plekken waar jij en je verhaal het beste tot hun recht komen en in welke vorm. Vertel een grap op plekken waar men komt voor entertainment, vertel een opwindend verhaal waar men spanning zoekt, houdt het kort als er weinig tijd is en wees stil als je even niks zinnigs te melden hebt. En als je maar goed blijft luisteren dan kom je er ook achter dat je niet steeds hetzelfde verhaal moet blijven vertellen of wanneer het tijd is om wat meer over jezelf uit de doeken te doen. Wees er een keer niet voor jezelf, maar vooral voor de ander. Beantwoord vragen, geef informatie, neem zorgen weg en deel vreugde.

Het is allemaal zo simpel Walter, maar we lijken het soms verleerd te zijn. Eigenlijk is het niets anders dan mediaplanning 1.0 verbinden aan technologie 2.0.

 

Van: Walter Flaat
Verzonden: dinsdag 29 september 2015 18:10
Aan: Robert Veltman
Onderwerp: RE: Digitale nee-nee sticker

 

Heb je soms niet het idee dat we roependen in de woestijn zijn dan? :)

Ik ben wel wat hoopvoller over waar de markt nu staat. Ik denk dat we ons lang hebben laten verblinden door de mogelijkheden en onmogelijkheden van de techniek: we kunnen je (achter)volgen, so that’s what we’ll do! Maar nu de techniek volwassener is geworden, neemt het weer een plekje in op de achterbank. Goed omgaan met techniek en data is een randvoorwaarde wil je nog meetellen. Maar dat betekent niet dat de juiste menselijke interactie overbodig wordt. Sterker nog, als het onderscheidend vermogen van techniek wegvalt, is het juist het persoonlijke en menselijke waarmee je je moet onderscheiden.

Ik durf jouw combinatie wel aan. Mediaplanning 1.0, Technologie 2.0. Prima spul. In DAN termen: Go! Go! Go! En die adblocker discussie lossen we morgen wel op ;-)