Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

De Plannen van WhatsApp

Facebook heeft Whatsapp overgenomen voor het luttele bedrag van $ 19 miljard. In vergelijking, Mark Zuckerberg (oprichter van Facebook) had voor hetzelfde geld onder andere ook het volgende kunnen kopen:

- IJsland: $ 14 miljard
- Olympische spelen in Londen: $ 10,4 miljard
- Rijles voor alle Amerikanen: $ 17 miljard
- De opbrengst van de 14 best verkochte films ooit: $ 18,7 miljard.

De keuze voor de berichtendienst is niet heel erg onverwacht, wereldwijd zijn er meer dan 450 miljoen actieve gebruikers en dit getal blijft maar groeien. Negen maanden geleden werd er nog een feestje gevierd dat er 200 miljoen actieve gebruikers waren. De afgelopen maanden groeide de dienst met ruim 1 miljoen gebruikers per dag. Wat nog verbazingwekkender is, is dat Whatsapp maar 32 techneuten in dienst heeft. Voor een bedrijf van deze omvang is dat echt verbazingwekkend weinig. Deze cijfers laten wel zien dat Facebook een dienst koopt die alle potentie heeft om de markt net zo te domineren als Facebook zelf.

Toch ging de overname niet zo heel soepel. Nadat de overname bekend werd gemaakt klonken al snel negatieve geluiden van gebruikers die aangaven per direct Whatsapp te verwijderen. Het idee dat Facebook nu ook onze favoriete berichtendienst had overgenomen en nu echt alles van ons wist stootte veel mensen tegen de borst. In rap tempo werden online alternatieven besproken met Telegram als best genoemde. Als je de buzz moest geloven dan zou van de 450 miljoen gebruikers weinig over moeten zijn, toch steeg het aantal gebruikers na de bekendmaking met 2 tot 3 miljoen gebruikers per dag! En dat laat mooi zien waarom Facebook niet bang hoeft te zijn dat ze hun geld verkeerd hebben ingezet. Want overstappen naar een andere dienst heeft alleen zin als iedereen dat doet.

Een vaak genoemde angst is dat Whatsapp vanaf nu ook vol komt te staan met advertenties. Maar is dat wel zo? Als we Zuckerberg moeten geloven is dat niet iets waar we bang voor moeten zijn. En om eerlijk te zijn geloof ik hem daarin. Mark Zuckerberg is een van de voorvechters van Internet.org. Deze organisatie ziet internet als een grondrecht waar iedereen in de wereld recht op heeft. Hun doel is dan ook het beschikbaar maken van internettoegang voor twee derde van de wereldbevolking die nog geen internet verbinding heeft. Bedrijven die hierbij aangesloten zijn, zijn onder andere: Ericsson, Opera, Nokia, Mediatek, Qualcomm, Facebook en Samsung. Deze organisatie is op dit moment aan het experimenteren met speciale drones die in de atmosfeer vliegen en wereldwijd internet kunnen aanbieden, ook in gebieden waar nu geen bereik is.

Het idee van Internet.org is om straks een pakket aan diensten beschikbaar te hebben waar iedereen ter wereld gratis gebruik van kan maken en een dienst als Whatsapp past hier naadloos tussen.
$ 19 miljard is natuurlijk een bizar bedrag om filantropisch te investeren maar als je nagaat dat Bill Gates tot nu toe al $ 36 miljard gedoneerd heeft lijkt het al een stuk plausibeler.

Toch zal Facebook deze aankoop niet gedaan hebben als ze niet verwacht hadden hier geld mee te verdienen. Op de lange termijn zal deze investering ergens terugverdiend moeten worden. Of dat met advertenties zal zijn denk ik niet. De waarde van Whatsapp voor Facebook ligt hem denk ik meer in de dominantie die ze in handen hebben op het gebied van mobiele communicatie. De vraag is dus niet wat gaat Whatsapp Facebook opleveren maar eerder, hoeveel had het Facebook gekost als een concurrent de dienst had gekocht?

De angst dat Facebook nu nog meer van ons weet is niet echt gegrond, ze wisten namelijk alles al. We geven ons volledig bloot op social media en de targetting mogelijkheden voor advertenties zijn al zeer uitgebreid en zullen alleen maar beter worden, ook zonder de hulp van Whatsapp. En om eerlijk te zijn, ik heb liever dat Facebook alles van me weet dan een dienst uit Rusland (Telegram).

Chris de Smit
Online Strategist