Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

De radiostrijd om 20-34 jaar

Heeft Radio 538 Coen & Sander wel nodig om marktleider te worden? Het kan je niet ontgaan zijn, er is volop nieuws op het radiofront.

De populaire dj’s Coen en Sander stappen over van 3FM naar Radio 538, vanaf 1 september is de Coen & Sander Show daar te horen. Overigens wel 1 dag minder, de vrijdag blijft het domein van de Top 40.
In een interview met het AD van 2 maart jl. ging Jacqueline Smit, toen nog CEO van Radio 538, nader in op deze overstap. Want ondanks de overall groei van het station, blijven de prestaties op 20-34 jaar nog wat achter. Citaat: “We staan met de middagshow in de belangrijke jongerendoelgroep 20 tot 34 jaar nog op een derde plaats achter 3FM én Q-Music. Daarom komen Coen en Sander na de zomer hierheen. Met hen hopen we die noot te kraken.”

De grote vraag is natuurlijk of deze overstap het gewenste doel zal bereiken. Laten wij daarom eerst even kijken naar de situatie over 2014. Allereerst het zenderaandeel van de drie hoofrolspelers op 20-34 jaar gedurende de gehele dag (07.00-19.00 uur) over 2014.

Radio 538 had dus in 2014 eigenlijk meer last van Q Music op 20-34 jaar dan van 3FM. Even los van de ‘evenementenmaanden’ zagen we een grote groei van Q-Music, in sep/okt en okt/nov was men zelfs groter dan 3FM op 20-34 jaar.

In het middagtijdvak waren de cijfers over 2014 als volgt:

In het specifieke middagtijdvak lagen de verhoudingen in 2014 iets anders. Bij Q-Music was het opvallend dat sinds het vertrek van Jeroen van Inkel uit de middag (juli 2014) de luistercijfers bij 20-34 jaar sterk gestegen zijn en men dus grote afstand heeft genomen van Radio 538. Die groei is ook ten koste gegaan van 3FM, dat in okt/nov de laagste score van het jaar 2014 heeft neergezet maar nog wel marktleider was. De decembermaand laten wij even buiten beschouwing gezien het bijzondere karakter van deze radiomaand (veel evenementen). Op jaarbasis gezien scoort het middagtijdvak 16.00-19.00 uur bij 3FM een kleine procentpunt meer zenderaandeel vergeleken met de hele dag.

Inmiddels zijn de cijfers van januari/februari 2015 bekend en ziet de wereld er al weer anders uit. Radio 538 is inmiddels marktleider bij 20-34 jaar als wij het totale tijdvak van 07.00-19.00 uur bekijken. Het enige tijdvak dat men nog geen koploper is bij de doelgroep 20-34 jaar is het tijdvak 16.00-19.00 uur. Daar is 3FM nog de lijstaanvoerder met, inderdaad, Coen & Sander. Het lijkt erop dat de groei van Q-Music wat is afgevlakt.

Als de cijfers ons niet bedriegen moet Radio 538 met het binnenhalen van Coen & Sander het marktleiderschap op 20-34 jaar in evening drive time kunnen realiseren. Sterker nog, op basis van de huidige trendlijn zullen ze dit de komende maanden dit realiseren. En hebben ze daar de ‘dure’ aankoop Coen & Sander niet eens voor nodig… CEO Jacqueline Smit, die het duo binnenhaalde, zal dit overigens niet meer mee kunnen vieren omdat zijn heel onverwachts vertrokken is bij Radio538. Saillant detail: ze wordt opgevolgd door Menno Koningsberger die hiervoor aan de touwtjes trok bij Q-Music en die er prat op ging dat hij groeide zonder dure transfers van gevestigde radionamen.

Daarbij wordt het natuurlijk spannend wat het antwoord van 3FM zal zijn: niet alleen de vraag wie men in het middagtijdvak gaat neerzetten maar ook hoe men de dalende tendens kan omkeren. Het zou me niets verbazen als 3FM meer wijzigingen gaat doorvoeren dan alleen nieuwe poppetjes voor de middagshow. Met het vertrek van Gerard Ekdom naar NPO Radio2 zijn er immers 2 gaten in de programmering op te vullen en de zenderbaas van 3FM, Wilbert Mutsaers, heeft al aangegeven dit in te vullen zonder mensen van buitenaf.

Kortom, het wordt (weer) een spannend radiojaar!

Evert Bronkhorst,
strategy director Vizeum