Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

De toekomst van radio

Op 18 en 19 maart jl. vonden de Radio Days 2012 plaats in Berlijn. Op uitnodiging van het RAB (Radio Advies Bureau) ging ook een delegatie van exploitanten, adverteerders en mediastrategen vanuit Nederland naar de eerste dag van dit congres.

Gezien het drukke programma op deze dag was het onmogelijk om alle presentaties te volgen, op de site www.radiodayseurope.com is nog veel meer informatie te vinden. De interessantste presentaties waren over de technische ontwikkelingen, de leukste presentaties waren cases van radiozenders.

Technische ontwikkelingen
Centraal stond natuurlijk DAB, Digital Audio Broadcasting. Het is een Europees systeem dat al sinds 1993 gedigitaliseerde radio-uitzendingen mogelijk maakt, als alternatief voor analoge radiosignalen. DAB maakt een storingsvrije ontvangst mogelijk, waarbij ook meer zenders een etherfrequentie geboden kan worden. Dit kan een oplossing bieden voor de huidige capaciteitsproblemen op de FM band. In Nederland is tot nog toe alleen de publieke omroep via DAB te ontvangen, maar inmiddels hebben ook de commerciële radiozenders aangekondigd om vanaf 1 september a.s. volledig digitaal te gaan uitzenden.
Of dit succesvol gaat worden zal ons inziens grotendeels afhangen van de kosten van een ontvanger: een DAB radiotoestel is momenteel duidelijk duurder en ziet er eerlijk gezegd in veel gevallen ook niet echt flitsend uit… Wij denken verder dat de prijs alleen maar naar beneden zal gaan als er veel vraag is en alleen de Nederlandse markt is daarvoor wellicht te klein. En de vraag is of andere landen hier wel vol voor gaan. Wij hoorden al dat in Duitsland hier niet in geïnvesteerd gaat worden. Daar is de radiomarkt heel anders opgebouwd en het schijnt dat DAB ontvangst in de auto een probleem is bij een gemiddelde snelheid van 130 km. per uur en hoger…
Visual Radio
Met name de jongere doelgroep (16-25 jaar) luistert steeds meer via andere devices naar radio (via laptop, smartphone, iPod, tablet, etc.). Dan wordt ineens het visuele aspect belangrijker, er moet ook wat op het ‘scherm’ gebeuren. Een mooi voorbeeld werd gegeven door BBC Radio1, zij zijn bezig met een ‘verjongingsoperatie’ en Visual Radio staat centraal. Ze hebben zelfs speciale visuele vormgevers hiervoor in dienst. Ook in Nederland zien we een aantal partijen die al heel druk zijn met dit traject, wat verder gaat dan alleen een webcam in de studio. Opvallend was dan weer wel dat dit in sommige andere landen niet leeft. We waren op bezoek bij de best beluisterde ochtendshow in Berlijn (104,5 RTL) en die geloven helemaal niet in visual radio, er hangt zelfs geen webcam in de studio…Radio als belangrijkste onderdeel van geïntegreerd multimedia concept
De aller-leukste presentatie werd gegeven door de producer van Hamish and Andy. Het zijn de grootste namen van de Australische radio met een ongelooflijk succesvolle ochtendshow. Ter illustratie: ruim 1,7 miljoen likes op hun Facebook pagina en dat voor een land met ca. 22,5 miljoen inwoners! Zij kijken op een hele andere manier naar radio, ze zien het als een belangrijk onderdeel van een veel bredere ‘experience’. Voor alle activiteiten die ze organiseren moet voldaan worden aan 5 punten:
- Radio
- Online
- Social Media
- Events
- P.R.

Een van de mooiste voorbeelden was de Frank Stallone actie. Frank is het onbekendere broertje van Sylvester Stallone met slechts één hit (Far from over). Ze wilden hem graag naar Australië halen voor een optreden en hiervoor werden ook de moeder en de broer (inderdaad, Sylvester) ingeschakeld. En zo werd een hype gecreëerd. Het gevolg: een ‘streetparade’ in Melbourne, concert in 4 minuten uitgekocht, concert werd live gestreamd, heel veel P.R, etc. Zie hier een korte impressie van de hype in een item van een televisieshow.

Radio heeft de toekomst
Kortom, radio is zeker niet ‘belegen’ maar biedt nog heel veel mogelijkheden. Wel is het belang dat goed gekeken wordt naar de wijze waarop je jongeren bij de radio kan betrekken. Wij geloven daarbij vooral in de wijze waarop het in Australië door Hamish and Andy is aangepakt, ontwikkelingen zoals BBC Radio1 momenteel doorvoert en vergelijkbare, zeer succesvolle concepten uit Nederland als Serious Request/Het Glazen Huis.

Evert Bronkhorst
Strategy Director