Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Digitaal ‘is groter dan’ Televisie

Sinds woensdag 9 september is het gedaan met de slaap. Netflix is beschikbaar in Nederland en schaart zich tussen de overige streaming applicaties. Wordt dit het einde van lineair televisie kijken?


Uiteraard kennen we ‘nine eleven’ van een hele andere gebeurtenis, maar zoals Fokke en Sukke al aangeven: Netflix maakt wel iets los in Nederland. Zoveel zelfs dat naar verluidt 10% van het totale internetgebruik op 11-09 in Nederland aan de nieuwe dienst gelinkt was. Over het aantal gebruikers tot nu toe is eigenlijk geen informatie bekend, ik verwacht dat het aantal explosief stijgt maar zal teruglopen naarmate het einde van de gratis proefperiode nadert. Volgens de CEO van Netflix ligt de doelstelling op het bedienen van 1/3 van de huishoudens binnen 5 tot 10 jaar.

Het digitale aanbod van video content wordt met de komst van de nieuwe dienst flink uitgebreid en biedt een goed alternatief voor de gebruikelijke televisie avond. De avond die bestond uit een vaste programmering tot 24:00 uur waarna je door de 06-dames je bed in gejaagd werd. Nee, de consument kruipt nu achter het stuur van haar eigen televisie avond en bepaalt zelf de programmering. Een duidelijke verschuiving van macht die op termijn toch wel zijn gevolgen zal hebben voor zenderland. Want hoe spelen we in op de terugloop van GRP’s en de toename van het aantal streams? RTL en SBS bouwen al reclameblokken in de online content, doorgaans gevuld met 3 adverteerders. Maar of dat hét antwoord is zal nog moeten blijken. Over de impact van beide meetmechanismes kan overigens getwist worden. Als we het over lineair televisie kijken hebben staat het scherm over het algemeen ‘gewoon’ aan, of men ernaar kijkt weet je niet zeker. Van een stream is dat ook niet met 100% zekerheid te zeggen, echter kiest de kijker ervoor om die stream zelf op te starten, dat gaat niet automatisch. Daarnaast kan een stream meer informatie met zich meedragen, als er bijvoorbeeld een social media account gekoppeld is kunnen we de demografie gegevens beter vaststellen.


Persoonlijk heb ik nog wel een televisie abonnement maar ik betrap mijzelf erop dat ik dat eigenlijk helemaal niet meer gebruik. Televisie kijken doe ik altijd via mijn Smartphone of Tablet, op die manier is dat mijn afstandsbediening geworden. De afstandsbediening die mij toegang geeft tot al mijn favoriete  content, wat varieert van terugkijken tot live televisie via diverse applicaties.

Het zal uiteraard nog even duren voordat het digitale kijken door iedereen wordt toegepast, voornamelijk de traditionele televisiekijker zal nog even op zich laten wachten.

Hieronder een overzicht van (mijn) applicaties waarmee de televisieavond meer dan goed gevuld kan worden.

Sebastiaan Landwaart
Digital Planner