Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Filmzomer 2013

Welke films staan er op jullie verlanglijstje deze zomer? Wordt het een Hollywood blockbuster, een persoonlijke bioscoopervaring of toch lekker met een video on demand (VOD) op de eigen vertrouwde huiskamerbank?

Wat het ook wordt, film is ook deze zomer weer een belangrijke bron van ontspanning en vermaak.
Een medium dat constant in ontwikkeling is en zich keer op keer opnieuw weet uit te vinden.

De laatste jaren gaan de ontwikkelingen in een heel rap tempo. Met de digitalisering en introductie van 3D schermen lijkt de bioscoop het enige medium dat in staat is zich te onttrekken aan de algehele malaise.

Parallel hieraan is de film als thuisvermaak ook in ontwikkeling. Met de introductie van de Blu-Ray werd al een kwaliteitsslag gemaakt, maar recente ontwikkelingen als VOD geven deze thuismarkt ook weer een nieuwe impuls.

Een korte update uit een filmindustrie volop in ontwikkeling:

Bioscoopbestedingen
De positieve vibe binnen bioscoop is niet alleen merkbaar in het aantal bezoekers (ruim 6,5 miljoen bezoekers in Q1 2013), maar ook in de ontwikkeling binnen de branche. Door het stijgende aanbod in 3D, het verruimde filmaanbod en nieuwe bioscopen, blijft een avondje bioscoop het goed doen in tijden van crisis.

Dat het aantal bezoekers stijgt wil natuurlijk nog niet zeggen dat adverteerders ook automatisch bioscoop als marketinginstrument weten te vinden.

De stijging in bruto bestedingen die halverwege 2011 werd ingezet kwam een jaar later tot stilstand en daalde sindsdien weer. In Q1 2013 hebben de bruto bestedingen echter weer een stijgende lijn te pakken.

Marktleider Jean Mineur is de exploitant die het meest profiteert van deze stijgende bestedingen.

Zij doen er dan ook alles aan om deze stijgende lijn door te zetten door hun productaanbod te moderniseren en uit te breiden met bijvoorbeeld onderstaande initiatieven:

  • Door de digitalisering hebben zij het productaanbod kunnen verbreden met bijvoorbeeld het Top15 pakket en Film Follow pakket. Hierdoor is het nu mogelijk om een selectieve inzet qua regio, bioscopen of zelfs specifieke films te realiseren.
  • De introductie van Local Vision: De kans voor regionale adverteerders om zich op het grote doek te presenteren. Midden in hun geografische doelgroep, 365 dagen per jaar, bij iedere film, in elke zaal van het filmtheater in hun stad!

Local Vision is een ‘reel’ van tienseconden-clipjes die wordt afgespeeld voorafgaand aan de reguliere commercials (daarna volgen trailers en de hoofdfilm).

We want Cinema 
Een nieuwe optie binnen bioscoop is het platform WeWantCinema (www.wewantcinema.com).

Het initiatief van WeWantCinema is in de zomer van 2012 opgestart en het komt er in het kort op neer dat de consument zelf kan bepalen wat hij/zij in de bioscoop wil zien. Dit kan variëren van documentaires tot romantische komedies, alles is mogelijk………zolang zich er maar genoeg mensen aanmelden die ook jouw film willen zien.

Een vernieuwende manier van het promoten van het medium bioscoop dat ook door anderen niet onopgemerkt is gebleven. In de loop van 2012 wint WeWantCinema dan ook verschillende prijzen.

  • Digital Innovation award
  • Dutch creative business cup (stimulans voor de creatieve sector)
  • Een selectie voor de Challenger 50 (competitive georganiseerd door Sprout)
  • Global Creative Business Cup (toegang tot een programma dat ondersteuning en advies biedt op het gebied van internationalisering en het vinden van investeerders).

Via onderstaande link kan de trailer bekeken worden hoe WeWantCinema werkt:
http://wewantcinema.com/nl/hoe-werkt-het/showtime

Je hoeft slechts enkele eenvoudige stappen te volgen:
1. Kies een film
Door te kiezen voor een film, documentaire of een programma uit een catalogus van meer dan 1000 films kan je een event aanmaken. Je betaald en kiest een datum, een tijd en een locatie en jouw persoonlijke bioscoopevent staat gepland.
2. Promoot jouw event
Voor elk event moet een minimaal aantal kaarten verkocht worden. Het is dus belangrijk om jouw event op zoveel mogelijk manieren te promoten, zodat de kritieke massa bereikt wordt. Hoe hoog deze kritieke massa is hangt af van onder andere locatie en zaalgrootte.
3. Showtime
Als er zich genoeg mensen hebben aangemeld kan jouw persoonlijke event beginnen.

VOD
Ook de ontwikkelingen in thuis entertainment staan niet stil.

Uit gegevens van Stichting Filmonderzoek blijkt dat het aantal Nederlanders dat via Video-on-Demand (VOD) thuis naar films kijkt in drie jaar tijd meer dan verdubbeld is. Inmiddels kijken bijna 2 miljoen Nederlanders via VOD naar films. De omzet is opgelopen naar ±72 miljoen euro.

Onder de zware VOD gebruikers bevinden zich vooral gezinnen met kinderen waarvan de ouders hoog opgeleid zijn. Verder blijken met name jongeren en mannen frequente kijkers van VOD te zijn. De groei van VOD kan met name gevonden worden binnen de leeftijdscategorie 25-44.

Ondanks de toename in gebruik van VOD compenseert dit op dit moment nog niet het verlies in gebruik van met name DVD’s.

Voor onze klant Warner Bros. Home Entertainment is VOD een belangrijke ontwikkeling en speelt het meer en meer een belangrijke rol in hun marketingstrategie van een filmtitel.

Een zestal vragen over VOD aan Margot Moscou, Senior Marketing Manager bij Warner Bros. Home Entertainment. 

1. Hoe ziet Warner Bros. de toekomst van VOD?
VOD blijft groeien. Niet alleen meer huishoudens zijn VOD gaan gebruiken. Ook de frequentie per huishouden neemt toe. Vooral het gemak speelt hierbij een belangrijke rol.

2. Op dit moment wordt VOD met name afgenomen via kabelaanbieders (zoals UPC en Ziggo) en Telecomaanbieders (zoals KPN en XS4ALL), maar blijft VOD via online (zoals iTunes) achter. Verwachten jullie dat deze verhoudingen in de toekomst gaan wijzigen?
VOD via de online partners zal zeker stijgen als ze VOD ook straks gaan aanbieden via de mobiele devices. Op die manier wordt het VOD gebruik nog gemakkelijker gemaakt voor de doelgroep.

3. Bereikt Warner met VOD een nieuw segment aan thuiskijkers of gaat VOD kijken juist ten koste van Blu-Ray/DVD aanschaf en bioscoopbezoek?
Als we naar de totale afname van entertainmentgebruik kijken, dan zien we slechts een kleine daling. Dat betekent dat VOD deels de teruglopende verkoop van DVD en Blu-ray compenseert.

4. Zien jullie dat bijvoorbeeld het ene genre het veel beter doet binnen VOD dan een ander genre?
Wat duidelijk naar voren komt, is dat grote franchises als Harry Potter en The Hobbit (Lord of the Rings) sterk blijven performen op DVD en Blu-ray. Daar staat tegenover dat genres als drama, thriller en horror films het bovengemiddeld goed doen op Video on Demand.

5. Is iedere film die jullie uitbrengen ook automatisch een film die uitgebracht gaat worden op VOD?
Alle films die wij uitbrengen op DVD en Blu-ray verschijnen tegelijkertijd op VOD. In 2013 is zelfs al een film die wij alleen op VOD-exclusief uitbrengen, namelijk Thunderstruck. Dit is een trend die we ook bij andere distributeurs zien.

6. Zal VOD op termijn de Blu-Ray en DVD geheel vervangen? Wat is jullie verwachting hierin?
We verwachten dat DVD en Blu-ray een belangrijke rol blijven spelen. Zeker als je kijkt naar de kracht van franchises. Dit najaar verschijnen ook niet voor niets veel vervolgdelen op DVD en Blu-ray, waaronder Hangover 3, Fast&Furious 6, Iron Man 3. En ook sterke remakes als The Great Gatsby en Man of Steel. Daar staat tegenover dat het aantal nieuwe films per jaar zal afnemen omdat steeds meer kleine films alleen op VOD worden uitgebracht.

Welke films gaan jullie zien deze zomer?
Wat vaak een grote misvatting blijkt te zijn is dat bioscopen zomers minder goed bezocht worden. In tegenstelling tot andere mediatypen is dit voor bioscoop juist de drukst bezochte periode, op de kerstperiode na.

Ook dit jaar zit de zomer weer vol met grootse titels van de Hollywood-studio’s.
Voor de familie uitjes zijn bijvoorbeeld Verschrikkelijke Ikke 2, Monster’s University en De Smurfen 2 heel geschikt. Wil je er met de vriendinnen een avondje op uit, dan kan je terecht bij The Babymakers, The Heat of Hoe Duur Was De Suiker. De echte mannen gaan deze zomer naar After Earth, Man of Steel, Pacific Rim en World War Z.

Stephan Edelenbos
Communications Director