Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

FOX GOES DUTCH

Maandag 19 augustus jl. om 18.00 uur precies vond de aftrap plaats van de nieuwe zender FOX. Een zender die zich gaat richten op een mix van sport, series en films. Heeft de teaser-campagne ‘Welcome to DutchLand’ ervoor gezorgd dat de mensen thuis de nieuwe zender hebben kunnen vinden? Of is de kijker vastgeroest in gewoontes en tradities. Is menselijk gedrag niet zo gemakkelijk te veranderen?

De (kijk-)cijfers zullen het leren.

Nu de zender één week on air is zijn we natuurlijk reuze benieuwd wat de eerste resultaten zijn. Kunnen ‘The Simpsons’ die in de vooravond staan geprogrammeerd opboksen tegen de sitcom-vooravond van Veronica? Heeft de samenvatting op maandagavond van het voetbal goed gescoord? En hoe zijn de top series van dinsdag t/m vrijdagavond bekeken?Om te beginnen met ‘The Simpsons’ die iedere dag van 18.30-20.00 uur wordt uitgezonden. Per aflevering hebben gemiddeld 37.000 mensen gekeken (6 jaar e.o.). Het marktaandeel in de doelgroep 6 jaar e.o. lag rond de 1%. De sitcom vooravond van Veronica heeft daarentegen een gemiddeld marktaandeel van rond de 3,6% en trekt met bijvoorbeeld de ‘The Big Bang Theory’ iedere dag gemiddeld 250.000 kijkers.Fox Sport Centraal staat ook iedere werkdag 20.00-20.30 uur geprogrammeerd. Met een gemiddelde kijkdichtheid van rond 35.000 mensen per dag weet het publiek het nieuwe sportprogramma nog niet te vinden.

Maandag
FOX Voetbal op de maandagavond is in ieder geval goed ontvangen en trok 58.000 kijkers. In vergelijking met Voetbal International (RTL7) die op dezelfde avond 835.000 kijkers wist te vangen is dit natuurlijk een schijntje, maar het is een begin. FOX heeft nog een belangrijke troef in handen met de rechten van de beelden van de Eredivisie, dus die strijd is nog niet gestreden.Ook zendt FOX op de maandagavond het eerste seizoen van ‘The Walking Dead’ uit. 76.000 mensen hebben gekeken naar deze spannende serie die gaat over een groep mensen die probeert te ontkomen aan de walkers, vleesetende zombies. Daarmee kwam het totale marktaandeel van de eerste FOX-avond in Nederland op 0,2% uit.

Dinsdag
‘The Bridge’, de Amerikaanse versie van de Deens-Zweedse misdaadserie, waarin een moord plaatsvindt in het grensgebied tussen Amerika en Mexico, is uitgekomen op een magere 98.000 kijkers (waaronder ik zelf). Dit verbaast me enigszins, de eerder uitgezonden Deens/Zweedse-versie over de moord op de Sontbrug, heeft in het buitenland hoge ogen gegooid. Deze serie is in mijn ogen absoluut meer kijkers waard. Aanhaken kan nog, want op zaterdagavond herhaalt FOX alle afleveringen van de vier topseries achter elkaar in een soort dramamarathon.

Woensdag
De serie ‘Ripper Street’, over de jacht op de roemruchte Engelse seriemoordenaar Jack the Ripper, scoorde 78.000 kijkers.

Donderdag
‘Da Vinci’s Demons’ het verhaal over de jeugd van de geniale Italiaanse uitvinder, schilder, natuurkundige Leonardo da Vinci is door 200.000 mensen bekeken. Het is een grootse productie die hoge waarderingen kreeg op IMDB.

Vrijdag
Om 20.30 uur staat ‘Touch’ geprogrammeerd. Een dramaserie over een man die zijn vrouw heeft verloren en achterblijft met zijn autistische zoon Jake. Als hij op een dag ontdekt dat de jongen de toekomst kan voorspellen, gaat er een wereld voor hem open. Gemiddeld keken er 33.000 kijkers.

Hierna is het de beurt aan een dubbele aflevering van ‘Being Human’, een spannende serie waarin het draait om drie twintigers die een dubbel leven leiden. In het buitenland heeft het al een cultstatus gekregen en meerdere prijzen in de wacht gesleept, hier scoorde de eerste aflevering gemiddeld 47.000 kijkers.FOX zendt van dinsdag t/m donderdag na de dramaserie een film uit. In de eerste week waren dit ‘A History of Violence’, ‘ Reindier Games’ en ‘One Night at McCool’s. Fox probeert hiermee de kijkers van de series vast te houden, in de eerste week scoorden deze films rond de 51.000 kijkers.

Zaterdag en zondag
De eerdergenoemde dramamarathon voor iedereen die geen tijd had om door de week te kijken heeft wisselend gescoord. ‘Da Vinci’s Demons’ kwam uit op 16.000 kijkers (iedereen had al donderdag gekeken) en de herhaling van ‘The Bridge’ scoorde met 45.000 het best. De filmavond op zondag met ‘Death Silent’ en ‘Jay and silent Bob strike back’ hebben respectievelijk 19.000 en 33.000 weten te trekken.Na één week uitzenden zien we nog geen kijkcijferkanonnen. Met een gemiddeld marktaandeel van 0,5% in het avondtijdvak (18.00-24.00 uur) en de hoogste kijkdichtheid van 1,3% (200.000 personen) rondom ‘Da Vinici’s Demons’ heeft FOX nog een lange weg te gaan. Maar het begin is er en we kunnen concluderen dat de kwaliteit van de programmering erg hoog is. Persoonlijk ben ik razend enthousiast over de mooie series die FOX uitzendt en het verbaast mij dat het grote publiek deze nog niet heeft gevonden. Bij series is het lastig om later aan te haken, dus het wordt spannend de komende weken.Komt het door de tegen-programmering op de andere zenders? Het mooie weer? Vakantie? Evenementen? Of heeft kanaal 11 nog geen plaats veroverd in het standaard zap-rondje?

De teaser-campagne ´Welcome to Dutchland´ gaat eind augustus over in ‘Welkom bij Fox’ een bredere marketingcampagne, waarbij outdoor, print, radio en digital worden ingezet om de volledige programmering van FOX te introduceren. Zo gaat FOX gestaag verder om het gedrag van de Nederlandse televisieconsument te veranderen en misschien is FOX zelf over een tijdje ook wel een vastgeroeste gewoonte en een traditie.
Wij houden u hiervan graag op de hoogte, daarom over de verdere ontwikkelingen van FOX meer in één van onze volgende nieuwsbrieven.

Lars van Es
sr. RTV Planner