Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Het internet wordt leeggeroofd

Publishers én content creators des lands, let op! Content dieven en dievegges nemen de wereld over en maken u blut. Althans, als we de strekking van een aantal recent verschenen artikelen rondom ad-blocking moeten geloven. Want naast het huidige aanbod van ad-blockers komt nu ook Google met een vergelijkbare dienst. En nu zie ik jullie denken, is dat dan de ‘ad’ van ad-blocker? Jazeker! Precies dat maakt het een interessante move voor een bedrijf dat het merendeel van haar inkomsten uit ad’s haalt. Maar maakt dat de move dan onverklaarbaar? Dat denk dan weer ik niet.

First of all, wat is het precies? Een ad-blocker (hierna te noemen AB) is een stukje software wat je kan installeren in je browser. Zie het als een paar tech-ogen die gezellig met je mee kijken als je online bent. En waar jij geïnteresseerd bent in de content van de pagina, kijkt je AB vriend naar de achterkant van de pagina. Want: Bij elke pagina die je bezoekt worden er tal van scripts/codes geladen, waaronder die voor advertentie doeleinden. De scripts/codes die gerelateerd zijn aan adverteren, worden door AB geblokkeerd. Het resultaat is verbluffend! Pagina’s zonder banner-gordijnen voor bezoekers, maar daardoor zonder inkomsten voor de publisher.

Waarom Ad-Blockers

Laten we een spiegeltje voorhouden. Want waarom willen consumenten gebruikmaken van AB’s? Juist ja, door  advertising bombardementen op pagina’s. Waar de consument ons een tijd geleden de mogelijkheid gaf om een vakje ‘commerciële’ ruimte op hun scherm in te vullen, zijn we nu in een tijdperk beland waarin de consument de helft van haar tijd bezig is om gepersonaliseerde reclame weg te klikken. Of zich op z’n minst te ergeren aan de omvang daarvan. En begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen adverteren, in basis zelfs niet tegen welke vorm van adverteren dan ook. Maar zoals met meer dingen, doe het met mate. Mogelijk stoot ik de programmatic georiënteerde grote getallen plannerts hiermee voor het hoofd, maar er zijn meer wetten dán die ene wet van de grote getallen.

Grote kans dat een eerste versie van het fenomeen ‘ad-blocking’ is ontstaan bij een gedupeerde internetter. Maar vorig jaar is er ook een ‘oplossing’ ingezet vanuit de media-partijen, namelijk de Coalition for Better Ads. Een (te prijzen!) samengestelde groep van instanties en bedrijven, die zich hard gaat maken voor de consumenten belangen/ervaringen in de digitale wereld. Onlangs hebben ze een onderzoek uitgebracht waarin ze de waardering van verschillende advertentie vormen in kaart hebben gebracht. De uitkomsten zijn zoals je ze verwacht, desondanks vind ik het positief dat het is onderzocht. We kunnen stellen dat de gedupeerden én de daders actief zijn met een oplossing voor hét probleem, alleen de één wat genuanceerder dan de ander.

Werking

Terug naar de AB. De dienst op zichzelf voelt moreel verantwoord aan. Een moraal politie die de consument beschermt tegen de boze banner wereld, wat mooi! Maar ook de agenten van deze moraal politie moeten zorgen dat er eten op tafel komt, hoe doen ze dat? Adverteerders en publishers kunnen hun campagne activiteiten en/of domein vrij kopen, waardoor het weer toegankelijk is voor adverteren. Dat vormt een inkomsten bron voor de AB ontwikkelaars. Kortom, de AB moraal politie vecht voor uw belangen, tenzij de ‘tegenstanders’ van de moraal betalen – dan verkwanselt de agent haar moraal. En los wat ik daarvan vind is het wel opmerkelijk dat, als elke adverteerder/publisher besluit om te betalen, het de consument weer terug bij af brengt.

Naar de motivatie van Google om een ad-blocker te ontwikkelen blijft het dus raden, net als de exacte werking van de tool. Waarschijnlijk zien ze het gebruik van AB’s op wereldwijd niveau in dusdanige mate toenemen dat ze hier op moeten acteren. De eerste geluiden rondom hun AB is dat het advertenties blokkeert, behalve die van Google. Afhankelijk van de exacte uitrol van hun tool, zal het effect hebben op het good old desktop adverteren. Mede gezien het feit dat Google Chrome een behoorlijke speler is in browser-land.

Gevolg

Tot slot, de AB’s hebben voornamelijk effect op de desktop omgeving. Vrijwel alle internet browsers hebben app-stores waar je een AB uit kan downloaden en gebruiken. Binnen Smartphone/Tablet is het een ander verhaal. Daarop heb je eigenlijk ±20 internet browsers, van Facebook tot Candy Crush Saga. En een AB is alleen te gebruiken op je telefoon, als de betreffende app waarin je het wilt toepassen de AB toegang geeft tot die app. Bij mijn weten doen alleen de gebruikelijke browsers dat (IE, Safari, GC, FF). Op zich logisch, want waarom zou bijvoorbeeld Facebook een AB toegang geven tot haar app omgeving terwijl advertenties het verdien model van Facebook zijn. Inderdaad: niet.

Het sentiment rondom advertenties ombuigen naar positief acht ik niet haalbaar, maar het begrip rondom advertenties neemt ook niet toe wanneer we consumenten blijven plat bombarderen met advertising. Het gemiddelde AB gebruik in NL staat op 20%, waarmee het nog geen massale bedreiging vorm voor adverteren in de huidige vorm. Maar wat zou het mooi zijn als we er mét elkaar voor kunnen zorgen dat we de voedingsbodem rondom het gebruik van AB’s niet verder laten toenemen en de advertising wereld er een stukje mooier op maken.

Tot zover de update rondom de zelfbenoemde betaalmuren des internets.

 Sebastiaan Landwaart, Digital Director Vizeum