Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Hoe snel digitaliseert de consument eigenlijk?

De mogelijkheden van de digitale economie zijn van cruciaal belang voor het succes van onze opdrachtgevers. Maar moet elke adverteerder een digitale economie oplossing hebben om op lange termijn te overleven en te slagen? En is alles en iedereen in 2020 wel gedigitaliseerd? Op zoek naar het antwoord buigt een deskundig panel zich over vier stellingen.

Het panel bestaat uit vier gelouterde marketing, communicatie en media deskundigen:

  • Willem Albert Bol, Manager Marketing Advertising de Persgroep
  • Eric Kip, Managing Director Exterion Media
  • Ton Rozestraten, Chief Commercial Officer RTL
  • Tim Scheerboom, Marketing Manager wehkamp.nl

 #1. 100% Digital in 2020: De technologie is er, maar de consument is er nog niet klaar voor.

 

Willem Albert Bol: “Oneens. Ik denk dat de consument voor heel veel klaar is. De vraag is eerder of de bedrijven en merken er met al hun interne complexiteit klaar voor zijn.”

Eric Kip: “Ik denk niet dat in 2020 alles digitaal zal zijn. Wel ben ik ervan overtuigd dat in 2020 alles start vanuit digitaal, aangevuld met offline – zeker binnen OOH. Het blijft natuurlijk van belang om continu een stip op de horizon te zetten en daarnaartoe te werken.”

Ton Rozestraten: “Eens, we moeten oppassen dat we niet te veel denken dat ons eigen netwerk model staat voor geheel Nederland. Een aantal consumenten wil niet veranderen, anderen gaat het niet snel genoeg. We zullen een middenweg hierin moeten bewandelen.”

Tim Scheerboom: “Haha, leuke stelling, maar in essentie vind ik dat de stelling niet klopt. Goede technologie maakt het de consument gemakkelijker dan de status quo. De vraag is of de technologie goed genoeg is om al het oude te digitaliseren!”

#2. De impact van digitalisering op de mediaconsumptie is groter dan we nu denken.

 

Willem Albert Bol: “Oneens. Mediamerken zijn niet gelijk aan technologie. Mediakanalen zijn dat wel. Dus eens, de manier waarop we media consumeren zal veranderen, maar mediamerken kunnen standhouden mits zij authentiek, objectief, relevant en flexibel zijn.”

Eric Kip: “Eens. We weten dat wereld nog nooit zo snel is veranderd als in de afgelopen twintig jaar. Tegelijkertijd weten we ook dat de verandering nooit meer zo langzaam zal zijn als in de afgelopen twintig jaar. De digitalisering staat pas in de kinderschoenen.”

Ton Rozestraten: “Eens. Elke onderneming heeft zijn eigen mediaplatform waardoor de consument steeds meer prikkels krijgt op een dag. Hierdoor ontstaat ook behoefte om deze prikkels te filteren waardoor nieuwe businessmodellen ontstaan zoals de Multi Channel Networks die verschillende niches bedienen.”

Tim Scheerboom: “De impact van de digitalisering op mediagebruik is al groot, maar wordt nog veel groter. Uiteindelijk zal het tv-gebruik volledig digitaliseren en het reclameblok aangepast zijn aan de kijker. In theorie zou dit kunnen leiden tot kortere en relevantere reclameblokken. Welke consument wil dit nou niet?”

#3. Als je als bedrijf niet digitaal transformeert, besta je over vijf jaar niet meer.

Willem Albert Bol: “Eens. De impact en snelheid van de digitalisering vereist dat bedrijven durven en kunnen transformeren. Maar in die transformatie moet je er wel op letten dat je eigenheid niet in al die nullen een enen verloren gaat.”

Eric Kip: “Eens, of je zal het als bedrijf in ieder geval heel moeilijk hebben om te overleven.”

Ton Rozestraten: “Oneens. Dat is een veel te lange scope, want je moet nu al vol in die transformatie zitten, anders heb je al over twee tot drie jaar een groot probleem.”

Tim Scheerboom: “Dat hangt van het bedrijf af. Er zijn ook niches waar afwezigheid van digitalisering juist aantrekkelijk kan zijn voor een specifieke doelgroep. Bedrijven moeten zich aanpassen aan de behoeften van de consument.”

#4. De menselijke factor blijft essentieel willen we consumenten blijven boeien en binden.

Willem Albert Bol: “Eens. De menselijke factor is altijd al essentieel geweest voor mediamerken en die invloed neemt alleen maar toe. Juist in digitale wereld groeien de persoonlijkheden. Zo zijn op social media sommige persoonlijkheden als merk sterker dan gerenommeerde merken. Juist door de democratisering van internet, kan iedereen beroemd en dus een merk worden.”

Eric Kip: “Het zal gaan om de combinatie: menselijke creativiteit, intuïtie, ervaring en inzicht die vervolgens digitaal vertaald en gemeten worden. Dat is een continu proces waarbij de mens en de digitale wereld hand in hand gaan.

Ton Rozestraten: “Eens. Uiteindelijk willen consumenten goede, kwalitatieve content aangeboden krijgen, geproduceerd door mensen die er verstand van hebben. Dat kan broadcast content zijn bedoeld voor een breed publiek of user generated content voor een bepaalde niche. Die twee samen zullen voor het maximale bereik en betrokkenheid gaan zorgen.”

Tim Scheerboom: “Absoluut. Creatie is nog altijd de meest bepalende factor voor succes, maar ook de moeilijkste om te meten.”

 

Onze rol is nog niet uitgespeeld

 

Hoe zeer we ook vinden dat het de laatste twee decennia heel hard gaat met de digitalisering, wellicht staan we pas aan de vooravond en gaan de ontwikkelingen vanaf nu nog veel sneller. Boeiend blijft de vraag of iedere consument hierin wel mee kan en wil.

De Wereldbank kwam in het World Development Report 2016 tot de conclusie dat we minder profiteren van de digitalisering dan gedacht: van de voordelen profiteert volgens de onderzoekers slechts een selecte groep goed opgeleide mensen die nieuwe technologieën makkelijker en beter omarmen dan anderen. Dit geldt ook voor ons land. We zullen moeten anticiperen op de digitale ontwikkelingen en tegelijkertijd rekening moeten houden met de snelheid waarmee onze doelgroepen deze zullen adopteren. Niet de techniek, maar de consument bepaalt het tempo.

Misschien is dat meteen ook het goede nieuws. Dat de menselijke factor onmisbaar zal blijven. Ook in de manier waarop we consumenten bedienen met content en commerciële boodschappen. Ondanks alle data en technieken die we tot onze beschikking hebben en de nieuwe mogelijkheden die de digitalisering voor ons in petto heeft, is de rol van de homo sapiens voorlopig nog niet uitgespeeld. Een geruststellende gedachte toch?

Auteur: Evert Bronkhorst, strategy director Vizeum