Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Ja wel folders, Ja het werkt

Afgelopen week is de NOM Folder Monitor gepubliceerd. De NOM Folder Monitor geeft meer inzicht in het bereik en het effect van folders (zowel huis-aan-huis als digitaal) en de houding van de consument ten opzichte van folders.

Hiervoor is naast het gebruik en waardering, ook het bereik van 43 folders uit acht verschillende branches onderzocht. Ook is gekeken naar het gebruik van verzamelwebsites en folderapps.

Met de nieuwe editie van het folder bereiksonderzoek hebben we niet alleen inzicht in het papieren folderbereik (wekelijks 11,5 miljoen Nederlanders), maar ook in het digitale bereik (3,8 miljoen Nederlanders). Een kwart van de Nederlanders leest zowel papieren als digitale folders. Folders worden ook gelezen door mensen met een drukwerksticker op hun brievenbus (18% van de Nederlandse huishoudens heeft een drukwerksticker). Gemiddeld wordt aan het lezen van folders (papier en digitaal) 17 minuten per week besteed. Bijna tweederde overweegt een aankoop na het lezen van folders, 48% koopt regelmatig een aanbieding uit de folders.

Hoewel ruim de helft van de Nederlanders het gewoon leuk vindt om folders te lezen en het zien als een moment van ontspanning, zijn er ook andere redenen voor het lezen van folders. Denk aan speciale aanbiedingen of het vergelijken van winkels en producten. Ruim eenderde is geinteresseerd in nieuwe producten en laat zich graag inspireren. De avond is een favoriet moment om de folders erbij te pakken (41%). Voor ruim de helft van de Nederlanders zou het zelfs een groot gemis zijn als de folders niet meer zouden verschijnen.

Papieren folders lijken meer dan digitale folders invloed te hebben op de emotie. Ze leiden bovendien sneller tot een aankoop (49% vs. 36%). Daar waar papieren folders een ontspannende werking hebben, worden digitale folders met name geraadpleegd om producten te vergelijken (39%). Digitale folders worden vooral gelezen door 20- tot 34-jarigen. Op dit moment gebruiken al 2,9 miljoen mensen een verzamelsite (zoals reclamefolder.nl en Spotta.nl) en 1,6 miljoen mensen lezen folders via een folder app.

De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.643 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld.


(klik voor groter formaat)

Aangezien er nog geen bereiksonderzoek voor het mediumtype folders in de markt beschikbaar was, is dit onderzoek een goede aanvulling op de bestaande onderzoeken. En doordat de foldermonitor is uitgevoerd door Intomart GfK onder auspiciën van het NOM, is kwaliteit gewaarborgd. Minpunt van het onderzoek is dat het folderbereik niet op titelniveau beschikbaar is, maar alleen per branche. Hierdoor is het voor planners niet mogelijk om bijvoorbeeld het bereik van de folder van “Albert Heijn” te rapporteren, maar wel van totaal supermarkten. Daarnaast mist ook de directe koppeling met de data van het NOM printbereiksonderzoek. Puntje voor op de agenda.
De communication planners van Vizeum hebben toegang tot de data, dus kunnen vanaf nu ook folder bereik rapporteren.

Suzanne Klein
Research Director Dentsu Aegis Media