Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Jacqueline Smit, Menno Koningsberger & Dennis Landman over de strijd in radioland

De radiomarkt is volop in beweging. Niet alleen qua technische ontwikkelingen (DAB) maar vooral qua luistercijfers en wijzigingen binnen een aantal zenders. Allereerst de luistercijfers van september/oktober, er zijn momenteel grote verschuivingen aan de gang.

Als de effecten van de bijzondere radiomaand december weggeëbd zijn, kan er wel eens een grote strijd ontstaan om de toppositie. Wie wordt (los van de combinatie van publieke regionale zenders ORN) de grootste van Nederland?
Daarnaast zijn er bij een aantal zenders die in een neerwaartse tendens zitten aanpassingen aangekondigd of al doorgevoerd. Radio Veronica is al vernieuwd met gewijzigd muziekbeleid, nieuwe dj’s en afscheid van een aantal ouwe getrouwen. Radio 538 heeft per januari een wijziging in programmering en muziekbeleid aangekondigd (einde van de eighties muziek) en op Radio 2 wordt ook een verjonging doorgevoerd, o.a. door de vervanging van Frits Spits door Gijs Staverman.
Hoog tijd om een aantal hoofdrolspelers een paar vragen te stellen, te weten Jacqueline Smit van Radio 538, Menno Koningsberger van Q Music en Dennis Landman van Sky Radio Group.
3 vragen aan Jacqueline Smit, CEO 538 Group:

1. Vorig jaar werd de naam van Radio 538 veranderd in 538. Nu zien we Radio weer terugkomen in de naam. Wat is de reden hiervan?
De media industrie is in beweging. Digitalisering vraagt om distributie van content over verschillende platformen. Voor 538 Groep is de core radio. Radio is het hart van wat wij doen en de basis voor bijvoorbeeld events of digitale platformen. Dus is het Radio 538 en 538 voor de overige activiteiten
.
2. Per januari gaan jullie muziekbeleid en programmering wijzigen om meer jongeren te trekken. Op de belangrijke drive time momenten zitten wel dj’s van respectievelijk 42 en 44 jaar (Edwin Evers en Ruud de Wild). Spreken die nog wel voldoende jonge luisteraars aan? 
Radio 538 is een Hitstation, draait de hits van vandaag en volgt de huidige trends. Daar wijzigt niets aan. Wel hebben we besloten om een verfrissing in de programmering door te voeren. De dagprogrammering van nu is hetzelfde als in 2004. We hebben grote talenten in huis met o.a. Frank Dane en Mark Labrand, die we graag door willen laten groeien naar de dagprogrammering. De combinatie van deze jonge talenten die zich op kunnen trekken aan de ervaren DJ’s als Edwin Evers en Ruud de Wild zorgt voor een mooiere balans in die programmering. Edwin en Ruud spreken nog voldoende jonge luisteraars aan, zo blijkt uit de luistercijfers. Het maakt ook niet uit hoe oud je bent maar om hoe je in het leven staat.

3. Volgend jaar, meting maart/april 2014. Welke zender is dan, los van ORN, de grootste zender van Nederland bij 10+?

De concurrentie is heftiger dan ooit. Er zullen de komende maanden continue meerdere stations dicht bij elkaar strijden om de top posities. Maar Radio 538 zal in maart/april 2014 gewoon nog nummer 1 zijn in 10+!!
3 vragen aan Menno Koningsberger, Managing Director Q Music:

1. De stijging van ruim 2% marktaandeel op 10+ van Q-music in een jaar tijd is zelden vertoond. Wat is de belangrijkste reden volgens jou? 
Q-music wil de meest aansprekende hitradio voor jongvolwassenen maken, we kijken daarom vooral naar onze positie in 20-49 jaar. Het afgelopen jaar zijn we periode op periode gestegen, gemiddeld met 21%. Het succes ligt in de basics van radio maken; de behoeftes van (potentiele) luisteraars op de beste manier invullen. Degene die de scherpste inzichten heeft in die behoeftes en die dat op de beste manier weet in te vullen zal de meeste kans hebben om fans te creëren. In 20-49 jaar weten we veruit het meeste bereik toe te voegen, daarnaast hebben we een flinke sprong gemaakt in luisterduur. Door ons grote bereik en het feit dat we steeds meer luisteraars in de juiste feel-good mood brengen zijn we de juiste partner voor adverteerders.

2. Een bekend gezegde is ‘Never change a winning team’. Gaan jullie in 2014 in muziekbeleid, programmering en acties nog wijzigingen doorvoeren?

We blijven finetunen en voeren dan ook veranderingen door als we overtuigd zijn dat ze nog beter inspelen op de behoeftes van onze (potentiele) luisteraars. Dat geldt ook voor muziek en acties. Daarnaast hebben we als station een ongelooflijk sterke binding met onze luisteraars, dat zie je bijvoorbeeld aan het feit dat we DJ’s als Gijs Staverman kunnen laten gaan zonder dat we luisteraars kwijtraken. Hierdoor kunnen we ‘door-selecteren’ met jong talent, zoals Mattie & Wietze in de ochtend. Op deze manier zijn we in staat om constant nieuwe instroom van jong volwassenen te generen, we zijn bijvoorbeeld enorm gegroeid bij 20-34 jarigen (van 12,7% naar 19,7%, NLO 20-34).3. Volgend jaar, meting maart/april 2014. Welke zender is dan, los van ORN, de grootste zender van Nederland bij 10+?
Wat wij willen is plezier, energie en een goed gevoel brengen in het leven van onze luisteraars. 365 dagen per jaar, elke minuut van de dag. Dat doen we door aansprekende hitradio te maken. We mikken op een plek op het podium, in de top 3 dus. Na het december geweld zal in het voorjaar blijken welke plek dat is op het podium.

3 vragen aan Dennis Landman, Sales Director Sky Radio Group

1. Sky Radio blijft maar doorgroeien, ondanks de opkomst van bijv. Spotify en My Radio. Waar ligt het plafond?
Sky Radio kan heel goed bestaan naast initiatieven als Spotify en MyRadio. Soms wil iemand zelf actief aan de gang met muziek, maar vaak ook niet. Dan willen mensen gemak, maar wel goede muziek horen en dat biedt Sky Radio.
Met Sky Radio krijg je een modern product aangeboden dat wordt samengesteld door specialisten die erin slagen om voor een groot publiek een muziekmix samen te stellen die zeer aanspreekt. Je hoeft het alleen maar aan te zetten en je krijgt een product van constante kwaliteit met de populairste hits en ook nog non stop. Daardoor zijn we met Sky Radio bereiksleider 10+ met ruim 3,6 miljoen luisteraars per week en daarbinnen ook nog bereiksleider bij de commercieel belangrijke doelgroep vrouwen 20-49 jaar! We hebben de ambitie deze bereikspositie in 2014 verder uit te bouwen. Dat doen we door onze programmering constant aan te passen aan de wensen van de luisteraars en de bewegingen in de markt te volgen. En waar ligt het plafond?: ‘The Sky is the Limit’!2. Radio Veronica gaat niet zo goed en is recent vernieuwd (muziek, dj’s). Van welke zender moeten jullie de luisteraars vandaan halen om weer op de niveaus van ruim een jaar geleden te komen?
De vernieuwde programmering van Radio Veronica met een gemoderniseerde Pop/Rock formule en ‘tone of voice’, sluit nu beter aan bij de ambitie relevant te blijven in de doelgroep 20-49 jaar, waarbij we ook toegankelijk willen zijn voor vrouwen. Muzikaal gezien is Radio Veronica het beste alternatief voor de 3FM luisteraar, maar we zullen ook luisteraars van 538 en Q-Music verleiden met ons nieuwe format. Tegelijkertijd zullen we aan de bovenkant van 20-49 (40-49 jaar) ervoor zorgen dat we ook een alternatief blijven voor Radio 2.

3. Volgend jaar, meting maart/april 2014. Welke zender is dan, los van ORN, de grootste zender van Nederland bij 10+?
Sky Radio natuurlijk!!!

Evert Bronkhorst
Strategy Director