Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Kattenfilmpjes kijken is goed voor je

Verdoe jij je tijd ook wel eens met het bekijken van kattenfilmpjes op internet terwijl je eigenlijk net iets te druk hier voor bent?

Heel goed! Het schuldgevoel wordt ruimschoots gecompenseerd, je krijgt er namelijk meer energie van en je negatieve gevoelens zouden verdwijnen. Dat blijkt uit recent onderzoek van Jessica Myrick.

In 2014 zijn er twee miljoen kattenvideo’s geüpload op YouTube, die samen bijna 26 miljard views hebben gegenereerd. Kattenvideo’s zijn populair. De Amerikaanse wetenschapper Jessica Myrick wilde weten waarom we er zo massaal naar kijken en welke invloed het op ons heeft. Wetenschappers van de Indiana universiteit interviewden bijna 7.000 mensen die een kattenvideo bekeken. Zij vroegen o.a. of de video een invloed had op de gemoedstoestand van de persoon. Na het onderzoek bleek dat de respondenten meer energie hadden en minder last hadden van negatieve emoties als angst, verdriet en ergernis. Dit is gepubliceerd in het tijdschrift Computers in Human Behavioir.

Er zijn verschillende redenen voor mensen om zich te wenden tot internetfilmpjes over katten, bijvoorbeeld als troost in stressvolle tijden, om andere dingen uit te stellen of vanwege hun persoonlijkheid, zo blijken vooral introverte mensen gek te zijn van online kattenfilmpjes, omdat katten worden gezien als antisociale dieren.

Zo daalden de negatieve emoties van deelnemers, zoals angst, verdriet of schuld, na het kijken van online kattenfilmpjes. De positieve emoties, zoals hoop, geluk en tevredenheid, namen juist toe. Hoewel uitstellers wel een schuldgevoel hadden na het bekijken van online kattenstreken, werd dat meer dan gecompenseerd door het plezier wat ze er aan beleefden. Al was dit effect wel sterk afhankelijk van de kwaliteit van het betreffende filmpje.

Het blijkt zelfs dat als je de filmpjes kijkt om iets uit te stellen, dat juist kan helpen om moeilijke taken te overbruggen.

Wel een kleine kanttekening: van de respondenten vindt zichzelf 96 procent een dierenliefhebber. Het onderzoek gaat dus al over mensen die van dieren (en dus katten) houden.

 

Mariëtte Idsinga
Communications Planner