Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Mobiel shoppen wordt fantastisch!

Mobile commerce (m-commerce) is een verzamelterm voor het bedrijven van handel door gebruik van smartphones en tablets. Sinds de opkomst van smartphones, en meer recentelijk tablets, is het aantal m-commerce toepassingen enorm gestegen.

Mobile commerce (m-commerce) is een verzamelterm voor het bedrijven van handel door gebruik van smartphones en tablets. Sinds de opkomst van smartphones, en meer recentelijk tablets, is het aantal m-commerce toepassingen enorm gestegen. M-commerce kan zowel plaatsvinden binnen een ‘’app’’ als op een voor smartphone of tablet geoptimaliseerde website (m-site).

Wat zijn de verwachtingen van m-commerce? In Europa zal er meer dan 2,7 miljard euro besteed gaan worden aan m-commerce. Dat blijkt uit het ‘EU Mobile Commerce Forecast, 2012 To 2017’ rapport van Forrester Research. Zij verwachten dat de omzet de komende jaren zal doorgroeien naar 19,2 miljard euro in Europa. Eenvoudig en makkelijk te verkopen producten zoals boeken, DVD’s, muziek en tickets groeien het snelst en de meer complexe categorieën, zoals kleding, zullen naar verwachting minder goed verkocht worden via mobiel.

Tijdens het tweede m-commerce event op 5 februari j.l. deelden retailers, onderzoekbureaus en marketeers hun inzichten en strategieën. Hieronder volgt een samenvatting van de visie en gevolgde strategieën van een aantal sprekers.

Martin Gill, principal analyst bij het onderzoeksbureau Forrester Research, begon zijn verhaal met weetjes over de Nederlandse smartphone-gebruikers:

  • 49% van de Nederlandse mobiele gebruikers bezit een smartphone, waarvan 30% een Android telefoon
  • 47% van de Nederlandse smartphone-gebruikers maakt op dagelijkse basis gebruik van mobiel internet en onder de 24 jaar is dat zelfs 75%
  • Slechts 6% van de Nederlandse smartphone-gebruikers heeft wel eens een aankoop gedaan met de mobiele telefoon
  • M-commerce groeit in rap tempo
  • Retailers spelen nog te weinig in op de kansen die mobiel biedt

Martin Gill geeft aan dat retailers een kans laten liggen door niet in te spelen op de mogelijkheden die mobiel biedt. Hij meent dat mobiel de brug is tussen de fysieke en digitale wereld. Smartphone gebruikers zijn namelijk wel degelijk shoppers, ook al doen ze (nog) niet de daadwerkelijke aankoop via de telefoon.

Zelf ben ik een mobiele shopper die daadwerkelijk WEL een aankoop doet via de telefoon. Zo heb ik onlangs bioscoopkaartjes besteld en gekocht via de Pathé app. Nadat de betaling was afgerond, kreeg ik een barcode gemaild die ik zou moeten inscannen bij één van de kaartjesautomaten in de bioscoop. Daar waar ik voorheen altijd eerst mijn reservering/betalingsbewijs thuis moest uitprinten en laten zien bij de kassa, kon ik nu direct doorlopen naar de kaartjesautomaat waar ik de barcode kon inscannen. Binnen 1 minuut had ik de bioscoopkaartjes in mijn handen. Geen lange rijen meer bij de kassa voor mij.

Eén van de knelpunten voor consumenten is het mobiele betalingsverkeer om mobiele aankopen te verrichten. Eelco van Wijk, algemeen directeur PayPal Nederland en België, maakt duidelijk dat er op dit gebied veel ontwikkelingen plaatsvinden en dat PayPal hier al vol op inspeelt door speciale betaalservices aan te bieden. Ook hij begon zijn presentatie met interessante cijfers.

Wist je dat:

  • De maximale afstand tussen de persoon en de smartphone slechts 90 centimeter is?
  • 30% van de mensen zijn of haar telefoon meeneemt naar de wc?
  • 75% van de mensen naast hun telefoon slaapt?
  • Mobiel het centrum van de consumenten shopping experience wordt’?

Ook ik behoor tot de mensen die naast haar smartphone slaapt. Mijn mail check ik als eerste als ik wakker ben. Mocht ik een mailtje hebben van een leuke aanbieding, dan laat ik die niet zomaar liggen. Zo heb ik onlangs een broek en een paar schoenen gekocht via mijn mobiel vanuit bed.
Mijn smartphone ligt altijd binnen handbereik en mocht ik mijn telefoon vergeten zijn, dan voel ik me daar helemaal niet fijn onder. Wellicht herkennen veel mensen zich hierin die in het bezit zijn van een smartphone.

Volgens Eelco van Wijk heeft Nederland de op één na hoogste smartphone-adoptie en -gebruik van Europa. Terwijl in Nederland nog steeds erg weinig retailers gebruik maken van de mogelijkheden van m-commerce. Buitenlandse aanbieders hebben nu een groter marktaandeel bij Nederlandse kopers dan aanbieders van eigen bodem. Paypal wil het retailers gemakkelijker maken door de volgende drie pijlers:

1. Digital wallet: betalingen in the cloud

2. Omnichannel: aanpassing en switching per apparaat


3. Financial flexibility: 
transactie kan gewijzigd worden.
De laatste spreker is Elger van der Wel van NOS op 3. De techniek gaat volgens van der Wel van een fase van revolutie naar een fase van evolutie. Hij komt met een aantal interessante toekomstvoorspellingen:

  • 4G belooft dat netwerkproblemen opgelost worden door sneller en overal verbinding te bieden
  • Het einde van de desktop voor thuisgebruik, het gebruik wordt geheel overgenomen door de tablet
  • Interfaces worden steeds cleaner: grote knoppen, veel design
  • De bezorging is nu nog een groot probleem doordat er alleen tussen 9.00 uur en 17.00 uur wordt bezorgd, welke partij gaat zich op avond- en weekendbezorging richten?

Ik geloof zeker dat als men overal sneller verbinding kan maken met het 4G netwerk, dat er ook meer aankopen verricht zullen worden. Voor mij is het desktop tijdperk voor thuisgebruik al een tijdje voorbij en maak ik alleen nog maar gebruik van mijn tablet en smartphone. We hoeven denk ik ook niet lang meer te wachten op een partij die zich met name op de avond- en weekendbezorging zal gaan richten. Eén dezer dagen werd al een samenwerking aangekondigd tussen Rabo’s MyOrder en de nieuwe online supermarkt Superdirect.com. Consumenten die boodschappen vóór 23.00 uur bestellen, kunnen deze de volgende dag na 7.00 uur ophalen bij één van de Superdirect.com Pick Up Points.

Wat staat ons verder nog te wachten? Alle toekomstige Samsung telefoons worden voorzien van een betaalapp van creditkaartmaatschappij Visa. De aanstaande Galaxy S4 krijgt de primeur. Ook MasterCard komt met zogenoemde appbetalingen. De samenwerking met Samsung moet voor een versnelling van de markt zorgen.

Zodra de Samsung Galaxy S4 verkrijgbaar is, dan ruil ik hem graag in voor mijn huidige Galaxy S3!

Denise Brom
Digital Planner