Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Mobile update

Deze mobile update wil ik beginnen met een aantal trends uit het onderzoek van GFK (juni 2014) op het gebied van Mobile.

Allereerst kan ik jullie mededelen dat het smartphone bezit stabiel blijft. Momenteel bezitten 9 miljoen Nederlanders een smartphone. Echter neemt het bezit toe onder de 50-64 jarigen. De belangrijkste activiteiten zijn bellen, sms-en, chatten, internetten, e-mailen, foto’s maken/bekijken en social media. Het gemiddeld aantal apps op smartphone blijft stabiel. Van de media apps zijn NU.nl en Youtube wederom het grootst en meest gebruikt.

Het percentage radio luisteraars op de smartphone (18%) ligt iets hoger dan het percentage TV kijkers op smartphone (12%). De digitale kijkers en luisteraars zijn wat vaker jongeren en hoogopgeleiden.

De smartphone is niet meer weg te denken uit ons leven. Als je eenmaal een smartphone bezit, dan wil je nooit meer een andere mobiele telefoon. Ik heb laatst gehoord dat ze in Azië alleen nog maar waterproof smartphones gebruiken omdat ze hun smartphone ook willen gebruiken tijdens het douchen. Dat gaat wat mij betreft wel iets te ver!

Hoe zit het dan met Mobile Advertising? De VS loopt altijd voorop in trends en daar zien we dat Mobile nu al goed is voor 10% van de advertentie uitgaven. Hiermee haalt het mobiele medium de ‘advertising spend’ van dagbladen (9,3%), magazines (8,4%) en radio (8,6%) in. Ten opzichte van 2013 geven merken 83% meer aan mobile advertising op smartphones en tablets uit. Dit is goed voor 30% van de totale online advertising budgetten. Facebook, Google en Twitter consumeren het grootste gedeelte van de mobiele advertentiebudgetten.

Omdat de mobiele advertentiemarkt zich zo snel aan te ontwikkelen is, is het ook van belang dat het mogelijk is om de mobiele bereikcijfers in kaart te brengen. Goed nieuws is dat het vanaf nu mogelijk is om bereikscijfers uit te draaien van mobiele apps (zowel tablet als mobiele telefoon) en mobiel site bezoek via DDMM (Dutch Digital Media Measurement). Met ingang van de april 2014 data worden de meetgegevens verrijkt met meer dan 300 achtergrondkenmerken van de bezoekers. Alle data wordt dan ter beschikking gesteld voor mediaplanning. Het DDMM onderzoek is door GfK ontwikkeld in opdracht van VINEX, de vereniging van internet exploitanten, en van het PMA, de overkoepelende organisatie van media adviesbureaus. Doel van dit initiatief is het ontwikkelen van een branchebreed gedragen standaard voor digitaal bereiksonderzoek. Daar was ik als digital mediaplanner al een tijd naar op zoek en ik denk vele planners met mij.

Uit het gepubliceerde onderzoek van DDMM, waarin dus ook het bereik van mobiele devices wordt gemeten, blijkt dat de grote mediamerken hun maandbereik aanzienlijk vergroten via smartphone en de tablet. De top 50 mediamerken stijgen gemiddeld met 66%. Het grootste digitale merk binnen de deelnemende DDMM-partners is Google met een gemiddeld maandbereik van 84%, gevolgd door YouTube (62%). Dit is het bereik in de doelgroep 13 jaar of ouder via PC/laptop, smartphone en/of tablet. Het grootste deel van het digitale bereik wordt nog steeds gerealiseerd via de PC/laptop, maar voor sommige merken geldt dat al meer dan 50% van het bezoek via mobiele devices binnenkomt. Dit geldt bijvoorbeeld voor Nu.nl, Buienradar, NOS en Voetbal International.

Het smartphone bezit blijft dus stabiel maar de advertentie uitgaven schuiven steeds meer naar mobiel. Hoe de mobiele markt zich nog verder gaat ontwikkelen, lezen jullie in de volgende mobiele update.

Denise Brom
Digital Planner