Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Na de zomerstop

Het is weer tijd voor de najaarspresentaties. Vorig jaar maakte SBS er nog een groot event van, dit jaar hebben zij besloten het kleiner aan te pakken en langs te komen bij de adverteerders en mediabureaus.

Ook RTL pakte het dit jaar klein aan, RTL’s content directeur Matthias Scholten nodigde een select groepje bij hem op kantoor uit. STER komt hoogstwaarschijnlijk eind augustus met een officiële najaarspresentatie, maar heeft onlangs al een klein voorproefje gegeven. Een korte samenvatting…

SBS
SBS6
De laatste jaren heeft SBS6 het natuurlijk zwaar gehad. Het lukte SBS6 maar niet om de kijkcijfers te verbeteren. Inmiddels lijkt het dieptepunt bereikt en laat SBS6 een lichte stijging zien. Een kleine weliswaar, maar toch. Dit hebben zij niet te danken aan de vele nieuwe programma’s die zij vorig jaar hebben geïntroduceerd, maar voornamelijk aan het vernieuwde format van ‘Hart van Nederland’ en ‘Shownieuws’ dat na een jaar zijn vruchten lijkt af te werpen.
Vorig jaar zijn er op SBS6 circa 30 nieuwe programma introducties geweest, waarvan de meeste helaas geen succes waren. Natuurlijk waren er een aantal successen zoals ‘Danni Lowinski’, ‘De Lijfshow’, ‘Dokter Tinus’ en ‘Bloed Zweet en Tranen’. Aankomend jaar kiest SBS6 ervoor om minder nieuwe programma’s te introduceren en meer voort te borduren op bekende successen, dit kunnen eigen successen zijn maar ook internationaal bewezen concepten. Daarnaast maken zij de succesvolle series langer, op deze manier gaan ze ook efficiënt om met hun budgetten.
De vooravond is met name een probleem geweest de afgelopen tijd. Tijdens de vooravond stemmen de kijkers massaal af op de concurrenten. Hier ligt dit najaar dan ook een focuspunt. Tijdens de vooravond programmeert SBS6 drie nieuwe programma’s.
‘De leukste familie van Nederland’ is een reality programma waarin uiteenlopende gezinnen in Nederland voor een lange periode worden gevolgd. Het gaat hier uiteraard niet om standaard gezinnetjes, hoe aparter hoe beter. Aan het eind van de week mag de kijker één gezin wegstemmen.
‘Ik ook van Jou’ de Nederlandse versie van het Franse programma ‘Scene de Minage’, bestaat uit humoristische sketches over hoe man/vrouw relaties zich anno 2013 tot elkaar verhouden. Het is in ieder geval een grote hit in Frankrijk. Naast een marktaandeel van circa 33% in de doelgroep t/m 50 jaar, heeft het programma daar ook meer dan 2 miljoen volgers op Facebook. Eens zien of het hier ook aanslaat.
‘The Biggest Loser Holland’ is de laatste in het rijtje, het zoveelste programma waarbij het draait om zoveel mogelijk kilo’s verliezen. Deze variant heeft zich al bewezen in Amerika, nu kijken of de Nederlandse versie geproduceerd door Talpa ook zo’n succes wordt.
Naast bovenstaande programma’s zal ook ‘Hart van Nederland’ en een nieuwe versie van ‘Shownieuws’ te zien zijn op de vroege avond. Deze vijf programma’s vormen de vooravond van SBS6. Niet direct vernieuwend, maar kijkend naar de doelgroep van SBS6, de “gewone Nederlander”, zien we wel kansen dat hierdoor het marktaandeel wordt vergroot.
Naast de vooravond zal er niet veel veranderen. Maandagavond blijft de filmavond. Dinsdag en donderdag crime-avond met alleen nieuwe afleveringen, dus geen herhalingen. Woensdag nieuwe afleveringen van ‘Dokter Tinus’ en de laatste serie afleveringen van ‘Waar is de Mol’ met o.a. Olcay Gulsen, Bram Moszkowicz en Rene van der Gijp. Vrijdag staat in het teken van familiefilms. Zaterdag komt er een nieuwe Nederlandse dramaserie ‘Verliefd op Ibiza’, een serie die afgeleid is van de gelijknamige Nederlandse film die afgelopen periode in de bioscoop heeft gedraaid. Ook is ‘Jungle Vips’ te zien op zaterdagavond. In dit programma gaan een aantal BN’ers overleven in de jungle. Hopelijk is het ‘niveau BN’ers’ iets aansprekender dan bij ‘Sterren Springen’ en bij ‘Vliegende Hollanders’. Zondagavond worden nieuwe afleveringen geprogrammeerd van de goed bekeken programma’s ‘Wegmisbruikers’ en ‘Red Mijn Vakantie’.
Vanaf dit najaar wordt bij alle programma’s op SBS6 de full format strategie gehanteerd. Naast tv content wordt er altijd exclusieve content voor online platformen geproduceerd. Dit kan zijn voor een tweede scherm in de vorm SBS+, maar ook voor bijvoorbeeld social media of mobiele applicaties. Op deze manier probeert SBS6 de kijkers zoveel mogelijk te betrekken.
NET5 en Veronica
NET5 en Veronica doen het overwegend goed, het zijn stabiele zenders. NET5 heeft het afgelopen jaar een kleine groei laten zien, dit was voornamelijk te danken aan het zogenoemde ‘scripted reality’ format in de vooravond(‘Dokters’, ‘Achter Gesloten Deuren’, ‘Overspel’) . Aangezien NET5 niet te klagen heeft over tegenvallende kijkcijfers zullen zij de huidige programmering in het najaar grotendeels doorzetten. Wel staan er twee nieuwe programma’s op stapel. Nieuw Nederlands drama in de vorm van ‘Dorus’, waarin Tjitske Reidinga de hoofdrol speelt. Daarnaast worden in het nieuwe programma ‘Eilandgasten’ vrijgezelle eilandbewoners geholpen in hun zoektocht naar de liefde van hun leven.
Ook Veronica heeft een stijging laten zien. Vooralsnog staan er dan ook geen grote wijzigingen gepland in de schema’s voor het najaar.
Beide zenders gaan meer focussen op events, om nog meer hun doelgroep op te zoeken. Tevens komen er meer thema maanden, deze slaan goed aan bij zowel de kijker als de adverteerder.
RTL

RTL 4

Een leuk nieuwtje was het feit dat RTL4 een nieuw logo krijgt. RTL4 is marktleider in
verschillende doelgroepen en wil dat met het nieuwe logo meer uitdragen. Het logo blijft oranje met een flinke gloed die er voor zorgt dat het als een ‘goudstaaf’ aanvoelt. Daarnaast leent het nieuwe logo zich meer voor creatieve commerciële mogelijkheden (de zogenoemde Idents).Het najaar bestaat voornamelijk uit nieuwe afleveringen van reeds bekende programma’s , zo gaan we bijvoorbeeld ‘Uitstel van Executie’, ‘Dubbeltje op z’n Kant’,‘Hotter than my Daughter’, ‘Geer en Goor’,‘Love is in the Air’, ‘The Voice’ en ‘Holland’s got Talent’ weer terug zien. Daarnaast komt ook ‘Wie Ben Ik’ na jaren weer op de buis, weliswaar in een nieuw jasje.

Een nieuw programma is onder andere ‘Verslaafd’, hierin gaan Jimmy Geduld en Peter van de Vorst verslaafden helpen om ‘clean’ te worden. Ook komt RTL met een nieuw kookprogramma, ‘The Taste’. Dit is een soort van ‘The Voice’, maar dan voor koks. Gerechten worden enkel beoordeeld op smaak. Johnny de Mol start dit najaar bij RTL en begint met een programma waarin hij de dromen laat uitkomen van mensen met het Syndroom van Down.

Ook is er ruimte voor nieuw Nederlands drama: na ‘Gooische Vrouwen’en ‘Divorce’ komt RTL nu met ‘Man met de Hamer’, waarin Martijn en Jeroen Krabbé beiden een hoofdrol vervullen. RTL 4 komt in het najaar met een vaste late night talkshow: ‘RTL Late Night’. Humberto Tan ontvangt in dat programma elke werkdag tussen 22.30 uur en 23.30 uur gasten uit de wereld van entertainment, sport en politiek.
Ook nieuw is ‘Verlaten Vrouwen’, gebaseerd op de column uit de Linda, dat gaat over vrouwen die op bijzondere wijze (…) verlaten zijn door hun partner.

RTL 5

RTL 5 heeft de afgelopen periode niet zo goed gepresteerd, daarom gaan ook zij de vooravond aanpakken met ‘snack’ televisie. Kijkers hoeven de programma’s niet dagelijks te volgen om erin te kunnen vallen. Er worden twee nieuwe reality series geprogrammeerd. ‘Tattoos’ draait om het verhaal achter de tattoo en ‘911 Emergency’ is een programma waarin de waargebeurde verhalen worden verteld van telefoontjes die binnen komen bij 112. Verder zien we de Oh oh Cherso karikaturen Barbie en Matzu Matzu terug. Laatstgenoemde krijgt nu ook zijn eigen programma. Een nieuwe versie van ‘ Oh oh Cherso’ komt er ook, in de hoedanigheid van ditmaal vriendelijke vrienden uit het Oosten van het land. Veel bier en brommers kiek’n zeg maar.
Uit dit deel van het land komt ook een nieuwe ‘celebrity’ in de gedaante van Roy Donders, een nogal vrouwelijke man die kledingontwerper annex stylist is voor de ‘gewone vrouw’ in deze regio.
Tenslotte zien we ook bewezen successen als ‘Holland’s Next Topmodel’, ‘Britt en Ymke’ en ‘Expeditie Robinson’ weer terug.

RTL7 en RTL8

Al met al weinig nieuws onder de zon; RTL7 blijft de sport en filmzender voor mannen en
RTL8 zal haar merk ‘Waar Vrouwen van Houden’ verder uitbouwen.

STER


De officiële najaarsprogrammering wordt naar verwachting eind augustus/begin september gepresenteerd, maar hierbij alvast een tipje van de sluier.
Vanaf maandag 26 augustus presenteert Lauren Verster op Nederland 3 het nieuwe avonturenprogramma ‘Atlas’ dat zich afspeelt in Marokko. In dit programma nemen twee teams van bekende Nederlanders, onder wie Laura Dekker, Robert de Hoog en Johnny Kraaykamp jr. het tegen elkaar – en zichzelf – op tijdens de extreme tocht van 600 km over de historische handelsroute die voert vanuit de Sahara naar Marrakech, met het Marokkaanse Atlasgebergte als ultieme barrière.
Frans Bauer komt dit najaar met een vervolg op Bauers Zigeunernacht: ‘Vive la Frans’. Hierin gaat hij met broer Dorus kamperen in Zuid Frankrijk. Gasten die hun komen vergezellen zijn o.a. Josje Huisman, Churandy Martina, Joost Eerdmans, Inge de Bruin, Jeroen van der Boom en Natasja Froger.
BNN maakt een nieuw sketchprogramma: ‘Sluipschutters’ met Ronald Goedemondt, Bas Hoeflaak, Leo Alkemade en Jochen Otten.
Al met al zijn we overwegend positief verrast door de programmering. Of RTL5 kwalitatief beter wordt, daar hebben we onze twijfels bij, maar het vunzige randje is er gelukkig grotendeels vanaf. Hier en daar is er stuivertje gewisseld in presentatoren, Johnny de Mol naar RTL als meest bekende gezicht maar niet echt verrassend. SBS6 maakt goede kans om het marktaandeel substantiëler en structureler te laten groeien. Wij hopen het in ieder geval van ganser harte.
Jamy Beeren
RTV Planner