Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Nieuwe radiobedrijf slechts een zet in mediaschaakspel De Mol

- Verschenen op Adformatie.nl -

Telegraaf Media Groep (TMG) en Talpa maakten vrijdag meer inhoudelijk bekend wat ze met hun samenwerking willen. Daarbij is onder meer de omstreden 27 miljoen euro die TMG aan Talpa zou betalen van tafel en wordt een nieuw radiobedrijf gevormd waarbij Talpa-zenders Radio 538 en Radio 10 samengaan met Sky Radio Group en Radio Veronica.

Bagatelliseren
Al eerder zetten mediabureaus vraagtekens bij de macht die One Media Sales (OMS) daarmee op de radiomarkt krijgt. Volgens Evert Bronkhorst van Vizeum zal de radiomarkt met bijna 50 procent marktaandeel domineren in een groot aantal doelgroepen.

‘OMS bagatelliseert dat al maanden door te wijzen op de macht van grote internationale mediapartijen en de rol van Nederlandse radiozenders in het snel veranderende landschap eigenlijk als vrij onbelangrijk te schetsen. Daarnaast kunnen ze door deze consolidatie verder investeren in digitalisering van content en distributie. Dat zou kunnen, maar voor een gezonde radiomarkt is een gezonde concurrentie op de reclamemarkt echt belangrijk.’

Bronkhorst vindt het logisch te veronderstellen dat de radiomarkt de komende jaren zeker niet zal groeien, maar het is in omvang nog steeds een substantiële markt. ‘Door de discussie over deze dominantie af te doen als een achterhoedegevecht marginaliseer je eigenlijk het huidige belang van radio voor veel adverteerders.’

Daarnaast krijgt OMS de macht om, door in contracten vooral te sturen op bestedingsaandeel, de ‘slagkracht’ van andere partijen te verminderen, denkt Bronkhorst. ‘Dat is op langere termijn een verschraling van het radiolandschap. Niet goed voor luisteraars, niet goed door adverteerders.’

Qmusic/Ster
De Persgroep topman Christian van Thillo, eigenaar van Qmusic liet zich in het voorjaar kritisch uit over de radiodeal tussen TMG en Talpa. Arjan Veenhuis van Abovo Media verwacht dat Qmusic en Ster zeker bezwaar zullen gaan maken bij de toezichthouders. ‘De marktpositie van deze partijen zal drastisch veranderen als dit doorgaat. De verwachting dat het geheel voor eind augustus zal zijn afgerond, lijkt me dan ook iets te rooskleurig. Of verwacht Talpa/TMG met het naar buiten brengen van dit persbericht op de dag voordat heel Nederland vakantie gaat vieren, dat mogelijke bezwaarmakers versuft zullen raken van de zomerzon?’

Met name de samenstelling van het nieuwe radiobedrijf gaat nog veranderen, voorspelt Veenhuis. ‘Qmusic zal zich niet zonder slag of stoot gewonnen geven en heeft ook nog belang in uitbreiding van haar zenderaanbod. Veronica zou een mooie aanvulling kunnen zijn op Qmusic, waardoor de balans in de radiomarkt enigszins overeind blijft.’

Toekomst medialandschap
Bronkhorst vindt het ‘nog steeds een rare deal’ vanuit TMG. ‘Dat is nu voor minder dan een kwart eigenaar van de radiotak.’ Veenhuis ziet het als onderdeel van iets groters. ‘Deze voorgenomen strategische samenwerking tussen Talpa en TMG gaat de toekomst van het Nederlandse medialandschap bepalen. Het zal immers niet alleen gaan om het samenbrengen van radioactiviteiten, maar is juist gericht op het creëren van een dominante positie op het gebied van media, content, data en sales. Het samenbrengen van deze radioactiviteiten is dus slechts een zet in het mediaschaakspel dat Talpa en John de Mol al enige jaren aan het spelen zijn. Voor TMG een mogelijkheid om, na de aankoop van SBS-zenders vijf jaar geleden aan Sanoma over te laten, televisie alsnog toe te voegen aan het portfolio.’