Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Onbemind maakt onbekend

Met veel verbazing scrolde ik, in de afgelopen periode, door mijn Facebook Newsfeed. Zoals altijd afgeladen met positieve berichten; lekker uit eten, de eerste wintersport kiekjes, babyfoto’s, fanfare filmpjes en hier en daar een ‘gesponsord bericht’.

De verbazing komt echter niet van deze updates, maar van de lading aan klachten over de vernieuwde privacy regels van Facebook.

Toegegeven, de melding op Facebook had wat uitgebreider gekund, onderstaand past nou niet écht tussen de verjaardagen en vind-ik-leuks:

Voor de media insiders; wij weten natuurlijk dat dit bericht bedoeld is voor de introductie van Atlas. De dienst die het mogelijk maakt om advertising buiten Facebook toe te passen, op basis van Facebook profielen. Een win-win situatie zou je zeggen, want als consument krijg ik alleen nog maar advertising op basis van mijn persoonlijke interesse en adverteerders kunnen de euro’s efficiënter besteden.

Gebruik maken van profielinformatie is overigens niet van gisteren, denk aan de simpele toevoeging boven een gesponsord bericht: ‘vriend A vindt dit leuk’. Het suggereert dat die specifieke vriend(en) de betreffende post leuk heeft gevonden, in de werkelijkheid zijn ze alleen maar fan van de pagina waar de post van afkomstig is. Door handig gebruik te maken van namen van vrienden, wordt de post ineens een stuk relevanter voor mij. Dat gecombineerd met de uitgebreide targeting opties op basis van: demografie, relaties en interesses vormt één van de verdienmodellen van Facebook. Je verwacht het niet, maar ook Facebook kost geld en moet dus ergens van betaald worden. Data voor geld, fair enough.

In Nederland houden zo’n 9 miljoen mensen van Facebook én kennen we het gezegde: hoge bomen vangen veel wind. Dat laatste past heel goed bij deze situatie. Veel mensen gebruiken Facebook en denken dat alleen daar data wordt opgeslagen en gebruikt en/of misbruikt. De realiteit is dat er tal van andere onbekende bedrijven zijn die dataopslag in het kwadraat toepassen. Amerikaanse bedrijven als: Acxiom, Corelogic, Datalogix, eBureau, ID Analytics, Intelius, PeekYou, Rapleaf, en Recorded Future.

Juist! Het zegt ons niets, we gebruiken het tenslotte niet dagelijks en daarom is het er maar niet. Vergelijkbaar met kleine kinderen; handjes voor de ogen en de problemen zijn weg. Tegelijkertijd roept dit de vraag op, moeten we de consumenten hun onwetendheid kwalijk nemen? Nee, dat denk ik niet. Maar ik ben wel van mening dat we minder hard moeten schreeuwen om de dataopslag en toepassingen daarop, we werken er tenslotte allemaal aan mee. Wees je bewust van die dataopslag, maar maak je er vooral niet te druk om en geniet van de gepersonaliseerde advertenties.

En als je niet wilt meewerken aan je digitale profiel opbouw, sluit je aan bij de laatste zin in bovenstaande oproep. Maar goed, principes versus een offline isolement….? Vul het zelf maar in.

Sebastiaan Landwaart
Senior Digital Comms Planner