Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Ook Facebook onder de hamer

Tegenwoordig stellen we onbewust allemaal onze eigen banners samen op het internet, op basis van de internet geschiedenis van de afgelopen 30 dagen. Variërend van schoenen en meubels tot aan vliegtickets.

Deze manier van adverteren verloopt veelal via de RTB (real time bidding) platformen, de kofferbak-verkoop van de online media. Sinds kort is daar een nieuw kanaal aan toegevoegd, namelijk FBX. Het RTB platform van Facebook.

Met de verrijking van Facebook wordt er een gigantische nieuwe banner-voorraad aangeboord waar ‘real time’ op geboden/geadverteerd kan worden. De werking van FBX verschilt eigenlijk niet van de RTB’s zoals we die kennen op display of video. Via de achterkant wordt de niet-verkochte voorraad ingekocht door de adverteerder. Door daar diverse (re)targeting aspecten aan toe te voegen kan er zeer gericht geadverteerd worden op alle RTB aangesloten websites. Die gerichte inzet verkleint de mate van waste en kan op een efficiënte manier plaatsvinden.
 
Eigenlijk vormt FBX voornamelijk een ontwikkeling op het gebied van retargeting. De gerichte inzet op Facebook bestond natuurlijk al door de hoeveelheid aan informatie welke de gebruiker zelf geeft. Denk hierbij aan geslacht, leeftijd, interesse gebieden etc. Bij die manier van adverteren is niet zeker of er sprake is geweest van een eerder contact. Bij retargeting is dat wel zeker, anders behoort de betreffende consument niet tot de cookie-poule. Met het ontstaan van FBX weten de welbekende Zalando uitingen ons nu dus ook op Facebook te vinden.
 
Of de koppeling tussen de traditionele websites en social media leidt tot synergie is nog niet zeker. Wat we wel zeker weten is dat de consument, mits deze het gebruik van cookies accepteert, nu op vrijwel alle plaatsen geretarget kan worden.

 
Wellicht leidt deze ontwikkeling op termijn tot nog meer mogelijkheden, denk hierbij aan retargeting zonder de beperking van diverse browsers, tablets, computers en smartphones. Nu is dat niet mogelijk omdat de cookies in de gebruikte browser worden geplaatst. Maar wanneer de koppeling gemaakt kan worden tussen die cookies en bijvoorbeeld je Facebook account ontstaat de mogelijkheid om, op basis van je internetgeschiedenis op je desktop, in je mobiele Facebook applicatie geretarget te worden. Voorlopig is dat nog toekomstmuziek!
 
Retargeting kan voor diverse doeleinden ingezet worden, van een herhaal-boodschap tot online story-telling. Wij helpen graag bij de invulling daarvan.

 

Sebastiaan Landwaart
Digital Planner