Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Privacy: van gemeengoed naar gedeeldgoed

Jullie hebben het misschien al gezien. Maar het is weer die tijd dat er diverse artikelen uit de grond worden gestampt die bol staan van de waarschuwingen voor de boef die Facebook heet. Want: Whatsapp komt namelijk met een update. O-MY-GOD! Waar het in de natuur heel normaal is om de navelstreng los te koppelen van het moederschip na de geboorte, hebben tech bedrijven er een handje van om het juist andersom te doen. Want, sharing is caring geld verdienen!

Enfin, Whatsapp komt dus met een update. Een update waarin ze actief vermelden dat er een data-lijntje komt met haar moederschip: Facebook. Wisten jullie overigens dat Whatsapp daar sinds 2014 onder valt? O-MY-GOD 2.

Wat houdt de update exact in:
De update van Whatsapp heeft voornamelijk betrekking op jouw contactenlijst, Whatsapp heeft daar tenslotte toegang toe. Exacte idee hierachter- en toepassing voor, is mij niet bekend. Maar Facebook kan met deze data, relaties cross-linken. Wat betekent dat: mocht een Whatsapp contact van jou geen Facebook hebben, deze persoon toch in het vizier van Facebook komt. En vice versa.
Met het aantal gebruikers kan je je voorstellen dat het bundelen/combineren van data een hoop voordeel en inzicht gaat opleveren. Facebook passeerde in november 2015 de grens van 1,5 miljard gebruikers, waar Whatsapp in februari 2016 op 1 miljard gebruikers stond.

Mocht je nou niet willen dat Whatsapp je data gaat delen met Facebook, druk dan niet zomaar op het ‘Akkoord’ knopje in je update – maar klik eens op ‘meer’. Daarachter staat een redelijk duidelijke optie waarin je kan aanvinken dat je geen data wilt delen. Heb je de update al goedgekeurd zonder verder te kijken, geen zorgen – dan kan je binnen 30 dagen na eerste acceptatie in je Whatsapp instellingen het delen alsnog uitzetten. Wil je wel data delen, optimaal voor gepersonaliseerde reclame etc., druk dan gewoon op ok!

Privacy:
Privacy is een dingetje, dat weten we allemaal. Wel opvallend, dat het alleen een dingetje lijkt te worden zodra er in Jip en Janneke taal wordt uitgelegd wat de update des doods inhoudt. Ja; Wij werken in de media en weten er alles van. En ja; Gemiddeld Nederland is minder bedreven in deze ontwikkelingen. Dus ja; het is voor ons makkelijk praten. Maar als de kennis op Tech-gebied zo snel ontwikkelt omdat het naar de mainstream hoek verschuift, mogen we diezelfde ontwikkeling dan ook niet op het gebied van privacy verwachten? We hebben allemaal privacy en we vinden er tenslotte van alles van – en we zijn nou al zo lang met al die high-tech spulletjes bezig… Maar zodra de Jip en Janneke vertaling ontbreekt en men echt moet onderzoeken wat de gevolgen van een update voor hem of haar zijn, is het voor een veel kleinere groep een probleem en gaat iedereen vrolijk verder met het (sn)appen van naaktfoto’s etc.. Lekker toch, want die verdwijnen toch niet.

De update is afgelopen dinsdag 06-09 ook in de tweede kamer besproken. Het was een lauw debat, want de VVD fractie stelde vragen aan een VVD minister – dus dat levert geen vuurwerk op. Maar desalniettemin, leuk geïntroduceerd met de South Park aflevering: HumancentiPad. In die aflevering worden de gevolgen van het blindelings accepteren van Terms & Conditions op z’n South Park’s in beeld gebracht. Kijktip!
Uitkomst van het korte debat is dat Minister Van der Steur zich achter de britse privacy waakhond (leidend voor de EU-normen) schuilt. Dit orgaan monitort de ontwikkelingen. De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens zal op basis van hun bevindingen eventueel actie ondernemen.

Wat vind ik er van?
Tja, wat vind ik er eigenlijk van. De update vind ik wel ok, mede omdat ik vrijwel zeker weet dat data uitwisseling allang gaande was via de back-end van de apps. Facebook heeft Whatsapp en Instagram al geruime tijd in beheer. Het zou mij dan ook niets verbazen als het aan elkaar knopen van de app’s bovenaan de takenlijst van Mark Zuckerberg stond ten tijde van de overnames.
De commotie rondom de update? Daar vind ik wel echt iets van. Ik heb geprobeerd om me de afgelopen dagen heel druk te maken over de update, maar moet concluderen dat het me niet is gelukt. Simpelweg omdat ik van de apps houd en denk te weten wat er nodig is om het draaiende te houden. Facebook is mijn persoonlijke homepage, Instagram is een bron van inspiratie en Whatsapp mijn spreekbuis naar de wereld. Ok, dat laatste is wat overdreven – maar het gaat erom dat die apps alleen zo goed kunnen én blijven zijn als er ruimte is voor ontwikkeling. En dat kan alleen gestimuleerd worden met centjes. Sorry, maar het werkt echt zo.
Laat ik het zo verwoorden: Ik heb wat moeite met de hoeveelheid én het type kritiek op de ‘officiele’ update van Whatsapp, een update waarvan ik vermoed dat het slechts een formaliteit is. Men moet zich bewuster worden van- en verantwoordelijker voelen voor hun digitale voetstappen. En bovenal, moet men zich niet te veel zorgen maken over de privacy. Accepteer dat de definitie van privacy verandert en vertrouw de bedenkers van de platformen die je gebruikt. Want jij, de gebruiker, bent hun toegangpas tot echte centjes – daar kl*ten ze niet zomaar mee.

Tot slot een oproep aan heel Facebookend Nederland: Stop als-je-blieft met het doorsturen van ‘kettingposts’ waarin je jouw ongenoegen uit over het privacy beleid en je jouw Facebook vrienden oproept het voorgeformuleerde bericht te delen. In tegenstelling tot wat ze beweren in die posts en ik snap dat dit als een klap in het gezicht komt: Mark Zuckerberg kijkt écht niet mee vanuit Silicon Valley. Hij heeft wel wat beters te doen dan het lezen van die onzin.

Sebastiaan Landwaart, Senior Digital Communications Planner