Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Radio, dat zie je

In april organiseerde Q-Music wederom de workshop ‘7 secrets of creative radio’ voor reclamebureaus, mediabureaus en adverteerders. De workshop werd gegeven door Tony Hertz, een autoriteit op het gebied van radio. Jarenlang was hij creative director bij McCann-Erickson, sleepte hij prijzen in de wacht en startte hij zeer succesvol zijn eigen radio productie/creatie bureau.

Inmiddels is hij één van de  meest succesvolle schrijvers/directors van radiocommercials van Groot Brittannië en deelt hij zijn kennis en ervaring letterlijk met de hele wereld. Een workshop van Hertz is een trip rond de wereld waarin voorbeelden van Israel tot Australië voorbij komen, geen land is immers hetzelfde. De passie van Hertz is vanaf het eerste moment duidelijk, net als de boodschap: radio kan gebruikt worden als visueel medium, inspelen op emoties en beter afgestemd worden op de luisteraar.

Veel van jullie kennen het fenomeen ‘Visual transfer’ vanuit TV, dit staat hier echter los van. Radio kan ook op zichzelf staand een visueel medium zijn.

Het media gebruik verandert en hiermee ook de advertentie mogelijkheden, toch is er volgens Hertz weinig evolutie in radiocommercials ten opzichte van bijvoorbeeld 15 jaar geleden. Opleidingen besteden minder aandacht aan radio en meer aan de visuele mediumtypen. Ook wordt er minder ingespeeld op de creatieve mogelijkheden voor een passend radio script. Dit is terug te horen in de radiocommercials van dit moment, wat echter niet uniek is voor de Nederlandse markt, maar een wereldwijd probleem. Hertz heeft zich er op toegelegd om hier verandering in te brengen, want radio gaat verder en limiteert zich zeker niet aan zo snel mogelijk zoveel mogelijk informatie overbrengen. Radiocommercials kunnen namelijk ook inspelen op gevoelens en gebruik maken van eigen visualisaties en dit is nou precies waar voor de Nederlandse radio adverteerders de kansen liggen. Een radioluisteraar is in veel gevallen trouw en kiest een zender die bij zich hem of haar past. Het gaat hierbij niet puur om muziek maar vooral ook om gewoonte en gezelschap. Een radio adverteerder zou dit kunnen gebruiken, maar helaas gebeurt dit tot op heden nog te weinig. Een luisteraar wordt vaak op een neerbuigende manier toegesproken met harde voice overs en teveel ‘saaie’ en vooral snelle informatie.

Om hier verandering in aan te brengen heeft Hertz 7 radio “geheimen” onthuld die adverteerders en creatieven kunnen gebruiken om de radiocommercials te optimaliseren. De creatie staat hierin uiteraard nauw in contact met de zenderkeuze en de doelgroep die aangesproken wordt. In het kort zou je volgens Hertz voor het creëren van een radio commercial de volgende uitgangspunten moeten hanteren:

1. Find the Feeling – 
70% van de beslissing (aankoop proces) zit op emotie, emotie kan behoefte creëren. Zend niet puur informatie, maar vertel een verhaal.

2. Start with a picture – 
Zoals hierboven al even genoemd kan radio gebruikt worden als visueel medium, om zo gewenste beelden op te roepen bij de luisteraar. Een tip van Tony is dan ook: start met een storyboard en vertaal dit naar een radio script.

3. Think about the Person – 
Mensen geven niet om producten en de werking, maar om hun eigen leven. Het wordt pas relevant als het betrekking heeft op het leven van de consument.

4. One ad, One message – 
Radio is in veel gevallen een secundair medium, het is daarom belangrijk dat de boodschap simpel en eenduidig is.

5. Stand in a Different Place – 
Omdat Radio niet visueel is, maar visueel gemaakt moet worden is het belangrijk dat er vanuit verschillende invalshoeken naar creatie wordt gekeken. Val niet altijd terug op de reeds beproefde methoden, maar wees innovatief en bekijk het product eens met een andere bril.

6. Characters not Voices – 
Juist omdat alles gebeurt op basis van geluid is de persoon in de radio commercial extra belangrijk. Let hierbij echter niet alleen op de stem, het kunnen overbrengen van de boodschap is namelijk veel belangrijker. Geen harde voice overs, maar een gesprekspartner (met een prettige stem).

7. Produce with Passion – 
Als de commercial met passie is gemaakt zal dit altijd overkomen op de luisteraar. Ook in een radiocommercial is creativiteit en passie en absolute must.

Ondanks dat dit in het kort de 7 geheimen van Tony Hertz zijn, raad ik alle adverteerders en reclamebureaus aan om een workshop van Hertz bij te wonen. De sessie bestrijkt meer dan de 7 geheimen en er komen meerdere toepasbare voorbeelden voorbij. Maar oOok voor mediabureaus is de workshop zeer interessant, het legt nogmaals de nadruk op het feit dat creatie en media inzetmedia-inzet nauw verbonden moeten dienen te zijn. De commercial richt zich op een persoon – Think about the Person – en dit zou ook bij de zenderkeuze altijd het uitgangspunt moeten zijn.


Het enige nadeel is dat Tony Hertz weinig rekening houdt met de rol en positie van radio in een mediaplan. Voorbeelden zijn veelal vanuit landen waarbij radio vaker de rol van primair mediumtype speelt en dus meer een leidende rol heeft dan de ondersteunende rol waarbij wij in Nederland vaak mee te maken hebben.

Iris de Graaf
sr. RTV planner