Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

RADIO IN BEWEGING

Dat de radiobranche momenteel niet de beste tijd van haar leven heeft is een bekend gegeven. Het aantal adverteerders is in de eerste helft van dit jaar weliswaar toegenomen vergeleken met de eerste zes maanden van 2012, de netto bestedingen zijn gedaald met 2,5%, een tendens die al een aantal jaren aan de gang is.

Bron: RAB

Desalniettemin zitten de exploitanten niet stil, er wordt op diverse fronten geïnnoveerd. We hebben vier nieuwe initiatieven uitgelicht: één met betrekking tot Adverteren, twee aangaande Sales en de vierde met betrekking tot Technische innovatie.

Adverteren – Het Advies van Amélie
Vizeum heeft onlangs een partij over de vloer gehad genaamd ‘Amélie Radio & Tvmercial Benelux’. Zij hebben een vernieuwende vorm van commerciële communicatie op radio gepresenteerd en waar de zenders van Sky Radio Groep en 538 Groep positief tegenover staan.

Onder de noemer “Het Advies van Amélie” komen verantwoordelijken van een bedrijf aan het woord over hun producten en diensten. In een infomercial van 75 seconden worden ze geïnterviewd door een vrouw genaamd Amélie en krijgen ze de gelegenheid om zijn/haar merken, producten, diensten of aanbiedingen op een informatieve manier toe te lichten. De posities zijn altijd 1e of laatste in het reclameblok.

Op zich klinkt dit niet heel spannend, ware het niet dat de kans groot is dat gegeven de combinatie van een herkenbare stem op vaste tijden – overwegend spitstijden – in de tijd een verhaal kan worden verteld aan een grote groep luisteraars. Vaak worden (te) veel boodschappen in een te korte commercial verteld. Met deze opzet kunnen opeenvolgende boodschappen over het voetlicht worden gebracht. En het komt minder plat ‘Zender – Ontvanger’ gericht over. In onder meer België, Frankrijk, Spanje en Canada is het al jarenlang een begrip op de meeste radiozenders en maakt een groot aantal adverteerders er gebruik van. Onafhankelijk onderzoek laat positieve resultaten zien op o.a. bekendheid, herinnering, waardering en aankoopintentie.

Daarnaast wordt het interview ook op camera opgenomen en kan deze gebruikt worden op de eigen platformen.

Samengevat kan ‘Het Advies van Amélie’ het best worden omschreven als ‘een dagelijkse afspraak met uw luisteraar’.

Sales (1) – One Media Sales
Het bericht zal u zeer waarschijnlijk niet zijn ontgaan, Radio 10 Gold heeft zich ondertussen ontdaan van ‘Gold’, heet nu gewoon ‘Radio 10′ en is na ruim 9 jaar weer via de ether te ontvangen. Het station is overgenomen door RadioCorp, het bedrijf achter 100% NL die de frequentie (‘kavel A7′, het laatst overgebleven beschikbare landelijke FM-pakket) na veiling heeft verkregen. Toch blijft de commerciële verkoop dicht in de buurt van 538, want medio deze maand is onder de naam One Media Sales de sales samengevoegd van 538, SlamFM, Radio 10, 100%NL èn heeft ondertussen Sublime FM zich hier ook aangesloten. Het doel is de marktpositie te versterken en het rendement te verhogen. Ook zouden meer inkoopvoordelen moeten gaan ontstaan.

In eerste instantie klonk het ons in de oren als een verregaande eenheidsworst, maar feitelijk is het niets nieuws onder de zon; met STER die zes zenders heeft en Sky Radio Groep met drie voorname zenders valt er in principe alleen maar voordeel te behalen. Vanzelfsprekend is en blijft het voorop staan dat een zender goed moet aansluiten bij de campagneboodschap en -doelstelling. Waar niet alle zenders van One Media Sales worden meegenomen, is en blijft het de taak ook dan de scherpste inkoop te garanderen.

Sales (2) – The Media Exchange: Automated Trading voor zendtijd digitale radiozenders
Automated trading voor digitale radio: radiozendtijd inkopen volgens het inkoopmodel van online performance, Real Time Bidding. Arthur Hoogendijk is samen met Allard Posthumus (van softwareontwikkelaar MBS Mediaview) The Media Exchange (TME) begonnen, een onafhankelijk automated trading platform waarop mediabureaus reclamezendtijd van digitale radiostations kunnen inkopen. Middels het Real Time Bidding principe kan zendtijd op digitale radiostations worden ingekocht. Feitelijk betreft het inkopen volgens de ‘wetten’ van de online wereld: inkoop geschiedt op het gebied van CPM en de luisteraar kan volledig gevolgd worden. Zoals Hoogendijk het zelf omschrijft, het is feitelijk “Google Ad words voor radio”. De volledige tracking maakt het mogelijk om opeenvolgende boodschappen uit te zenden en volledige user ID databases op te bouwen. De digitale stations van 538Groep, Sky Radio Group, SoulRadio, DeepFM evenals BNR Nieuwsradio participeren reeds, bij elkaar goed voor circa 75 procent van het totale digitale radiobereik.

Daarnaast is digitale radio ook in combinatie met online display advertising te meten. Dat maakt dat de customer journey cross mediaal te volgen is. Met rond de 5 miljoen digitale radioluisteraars per maand (ca. 2 miljoen unieke luisteraars) ontstaat hier een bijzonder interessant nieuw inkoopmodel.

In potentie kan deze ontwikkeling grote gevolgen hebben voor de wijze waarop radiocommercials worden gemeten, getarget en ingekocht. Belangrijke woorden hierbij zijn ‘realtime’ inzicht, ‘frequency capping’, ‘A/B testen’, ‘conversie attributie’ en ‘sequential targeting’, in de online wereld al sinds jaar en dag business language as usual.

Gaat dit de wijze waarop we nu radiozendtijd inkopen op z’n kop zetten en verdwijnt de GRP? Zou best kunnen, maar dan meer in de evoluerende zin dan in revolutionaire zin. Vooralsnog zit het gros van de huishoudens via de huidige etherfrequenties naar radio te luisteren. Maar wanneer het luisteren via de diverse digitale devices verder toeneemt kan het snel gaan. En die snelheid is best aannemelijk.

Ook de digitalisering van de FM frequenties (zie onderstaand), wat het versturen en ontvangen van extra data mogelijk maakt, kan hiertoe bijdragen.

Technische innovatie
Al jaren zijn de zenders bezig met het overgaan van het analoge signaal naar digitaal uitzenden. Het biedt vele voordelen als een betere ontvangst, geen ruis, meer zenders en het uitwisselen van extra informatie is mogelijk, naast in geluid ook in beeld. Per 1 september zijn de commerciële stations overgegaan op het zogenoemde DAB+. De radiozenders van de Publieke Omroep gaan naar verwachting per 2014 volledig over (nu ca. 70%).

Het voert hier te ver om alle technische aspecten uit te leggen, op wikipedia.nl staat dit haarfijn uitgelegd. Een interessante korte video is hier te vinden.

Feit is wel dat alle radiotoestellen moeten worden vervangen; verschillende radio experts verwachten dat de penetratie van DAB+ radiotoestellen over vijf jaar ongeveer op 30 procent zal zitten.

Met name de toename in zenders biedt op termijn interessante nieuwe advertentie mogelijkheden. Zo is Q-Music al een non-stop variant van zichzelf begonnen. Er kan beeldmateriaal meegestuurd worden, wat het interessant maakt reclames op die manier uit te zenden. 538 en Ster onderzoeken dit momenteel (bron: www.emerce.nl). Vizeum houdt de ontwikkeling op dit vlak nauwgezet in de gaten en informeert u wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn die voor campagnes interessant kunnen zijn.

Wilt u meer weten over één of meerdere onderwerpen, bel de RTV afdeling van Vizeum.

Robert Pluis
Group RTV Director