Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

RTB, wat moet je ermee?

Een veel gehoorde term online op dit moment is toch wel Real Time Bidding, oftewel RTB. Ondanks het feit dat het niet iets van het afgelopen jaar is, begint het nu wel steeds meer rond te zingen binnen het medialandschap.

Zelfs het 8 uur Journaal van de NOS vond het recent een belangrijk onderwerp. Maar wat is RTB nu eigenlijk? Om deze vraag goed te beantwoorden is het goed om even terug te kijken naar het begin van de online advertentie markt.

Om 10 jaar geleden een banner in te kopen op een website nam je simpelweg contact op met de beheerder van de site en kocht je advertentieruimte in. Effectief, echter niet altijd efficiënt, indien je meerdere sites wilde inzetten tijdens je campagne was je genoodzaakt om alle sites apart te benaderen. Om dit efficiënter te laten verlopen ontstonden er verschillende exploitanten die meerdere sites verkochten en deze heel slim in kanalen indeelden. Via deze kanalen kon je eenvoudig een groep sites tegelijkertijd inkopen zonder deze individueel te hoeven benaderen. Een slim systeem wat we nog steeds gebruiken, echter ontstond er een tweede markt door de immense populariteit van internet. Ondanks de slimme manier van inkopen via exploitanten hadden veel sites meer advertentieruimte beschikbaar dan de exploitanten konden verkopen. Deze ruimte werd of niet benut of gebruikt om extra impressies te leveren aan klanten die via een exploitant hadden ingekocht. Zonde dus om niet een manier te vinden om dit toch verkocht te krijgen. Dit is het speelveld van RTB.

Aangezien de advertentieruimte niet via de reguliere prijs verkocht kon worden is eigenlijk elke prijs die de site ervoor kon krijgen interessant. Dit is dan ook de reden dat deze ruimte te koop aangeboden wordt op een veiling, de zogenaamde Exchange. Het mooie van deze exchange is dat deze onverkochte advertentieruimte gewoon meteen aangeboden wordt (Real Time) wanneer een site bezocht wordt. Op de exchange zijn dan verschillende partijen die op de ruimte bieden (Bidding) om zo de vertoning op een kostenefficiënte manier te kopen. Dit hele systeem van het aanbieden, bieden en vertonen van een advertentie gaat echt in een fractie van een seconde. De bezoeker van de site merkt er dan ook niks van.

Met de komst van RTB is er best veel veranderd in het onlinelandschap. De rol van exploitanten is nog altijd belangrijk, zij verkopen immers de premiumposities op de sites. Wanneer een site bijvoorbeeld volledig uitverkocht is zal er geen ruimte meer beschikbaar zijn via RTB.
Daarnaast is een exploitant een belangrijke partner in het opzetten van samenwerkingen met sites en het vinden van unieke kansen. Echter, de druk vanuit RTB wordt wel steeds groter door de komst van nieuwe technologieën om via de exchange nog beter en explicieter in te kopen. Het is bijvoorbeeld via RTB mogelijk om alleen op een zeer specifieke doelgroep in te kopen.

Door de vele spelers die bieden op de exchange is het goed om een team te hebben die zich specialiseert in het omgaan met RTB en het blijven innoveren in de kansen die er zijn. Voor ons binnen Vizeum is dat AMnet. AMnet bestaat uit een team van specialisten die intern werkzaam zijn bij Aegis. Zij zorgen ervoor dat we de juiste advertentieruimte voor de juiste prijs krijgen. Maar daar houden de mogelijkheden van AMnet niet op, RTB is eigenlijk nog maar het begin. Door het grote succes van RTB zijn sites steeds meer aan het kijken naar manieren om hun bereik op een automatische manier te verhandelen. AMnet is daardoor de onmisbare link naar de digitale inkoop van de toekomst.

De rol van RTB binnen mediaplannen verschilt per campagne en per adverteerder. Niet overal is het relevant of toepasbaar. Wat wel zeker is, is dat RTB steeds belangrijker zal gaan worden en naar verwachting niet zal stoppen bij alleen online. In Denemarken bijvoorbeeld wordt er al geëxperimenteerd met het inkopen van TV via RTB. Maar ook digitale Out-of-Home zou eenvoudig via een zelfde soort systeem verkocht kunnen worden. Voor veel zal de naam RTB nieuw zijn, maar hij zal vanaf nu alleen maar vaker worden benoemd.

Christian de Smit
Digital Director