Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

RTV gaat Hard!

Tja… daar zit ik dan achter mijn laptop een stuk voor de nieuwsbrief te schrijven. Maar wat wil ik eigenlijk vertellen, er gebeurt op dit moment namelijk nogal veel op het gebied van radio en televisie! Ik heb alles maar eens op een rijtje gezet:

Radio 10

Zoals in de vorige nieuwsbrief al aan bod is gekomen, is Radio 10 Gold vanaf 1 augustus weer via de FM frequentie te beluisteren.De zender valt niet meer onder de 538 Groep, maar is overgenomen door Radio Corp, het bedrijf achter 100% NL. Radio 10 Gold gaat weer verder onder de naam waarmee het in 1988 begon, Radio 10.

Dit is natuurlijk een zeer positieve ontwikkeling voor Radio 10. Het radio station, dat goed wordt beluisterd door de wat oudere doelgroepen, wordt nu weer een radio station die door iedereen overal en altijd kan worden beluisterd. Gaan we een hogere luisterdichtheid en/of marktaandeel bij bijvoorbeeld de doelgroep 25-54 jaar zien, nu de zender weer een FM frequentie heeft? Verschuift het profiel van de zender? Ik verwacht dat er zeker veranderingen zullen plaatsvinden qua luisterdichtheid en/of het marktaandeel van deze zender. We houden de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten..

One Media Sales
Dan hebben we One Media Sales: De 538Groep en 100% NL hebben hun spotverkoop voor 538, Slam!FM, Radio 10 en 100% NL vanaf september ondergebracht in een gezamenlijk verkoophuis. Naast de zenders van 538 Groep en 100% NL zijn Sublime FM en Efteling Radio begin oktober ook onderdeel van One Media Sales geworden. De non spot afdelingen van deze zenders blijven wel apart opereren.

EPower Radio Sales
Naast het samengaan van de 538 Groep en 100% NL gebeurt er nog meer in Radioland. EPower Radio Sales komt met een nieuw concept; Radiovoordeel.nl. E Power biedt bedrijven een nieuw concept om de naamsbekendheid te vergroten én directe verkoop te genereren.

Adverteerders zijn continue op zoek naar mogelijkheden om extra omzet te genereren. Omdat E- Power hier creatief met hun adverteerders over na wil denken heeft E Power Sales Radiovoordeel.nl gelanceerd, een webshop waar producten worden gepromoot en verkocht.

Het principe van Radiovoordeel.nl in 3 stappen:
Stap 1 Bedrijf A verkoopt camera’s en wil een bepaald type onder de aandacht brengen. De fictieve prijs van de camera is € 129,-

Stap 2 E Power produceert een radiocommercial, met een opvallende aandacht voor deze camera. Via het radionetwerk van E Power wordt de actie door middel van radiocommercials intensief gepromoot. De camera wordt tijdens de actieweek aangeboden voor de speciale prijs van € 59,- (fictief) en is exclusief te bestellen via Radiovoordeel.nl

Stap 3 Op Radiovoordeel.nl wordt de camera-actie als ‘Mega-koopkracht-aanbieding van de week’ gepresenteerd, dus op de meest opvallende positie. De camera kan met IDEAL of PayPal worden besteld, waarna bedrijf A zorgt voor een correcte verzending van de camera, volgens de afgesproken voorwaarden.

Welke vraag bij mij gelijk te binnen schiet, “Is dit wel uniek?”, zijn er niet al genoeg webshops waar de consument voor een scherpe prijs producten kunnen kopen. E Power geeft aan dat het zeker niet uniek is, maar het aanjagen van de producten in combinatie met een passende radiocommercial zeker wel. De inzet is gebaseerd op een volledige barterconstructie, waardoor de mogelijkheid bestaat om zonder cash-investering landelijke naamsbekendheid te creëren.

Gaat dit werken voor adverteerders, en gaat dit leven bij de consument? Ik ben van mening dat er al zoveel verschillende webshops in de online wereld aanwezig zijn, dat het lastig wordt om Radiovoordeel.nl onder de aandacht te brengen. Hoe vaak wordt de commercial ingezet, en gaat dit ten koste van “betaalde” zendtijd? Vanaf eind oktober gaat Radiovoordeel.nl live en gaan we zien of de webshop Radiovoordeel.nl het gaat overleven tegenover het geweld van de vele “aanbieding” webshops zoals bijvoorbeeld een Groupon of Vakantieveilingen.

Dit zijn toch al heel wat nieuwtjes op het gebied van Radio. Zijn er ook nog nieuwe ontwikkelingen op TV gebied? Ja zeker….

Branddeli
Op 3 oktober kregen wij, geheel uit het niets via een mail te horen dat Discovery Networks Benelux en Viacom International Media Networks hun krachten gaan bundelen in een geheel nieuwe onderneming; BrandDeli. Zoals One Media Sales in de radiowereld hun krachten bundelt, gaat dit vanaf 1 november ook voor de TV zenders Discovery Channel, TLC, ID, MTV, Comedy Central/Family, Nickelodeon en TeenNick gebeuren.

BrandDeli is ervan overtuigd dat met het samenbrengen van de twee organisaties ervoor zorgt dat zij een uitgebreide keuze aan gedifferentieerde merken en service op maat kunnen bieden aan de Nederlandse markt, aldus Dee Forbes, President & Managing Director van Discovery Networks Western Europe.

Wil BrandDeli met deze constructie gaan concurreren met de grote bereikzenders zoals een RTL? De zenders tezamen realiseren een marktaandeel van ca. 11% op de doelgroep 20-49 jaar. Maar wanneer er per zender wordt gekeken is het marktaandeel aanzienlijk lager. We gaan vanaf 1 november volgen wat het samenbrengen van deze zenders voor de marktverhoudingen gaat doen en wat het voor commerciële voordelen voor adverteerders zou moeten geven.

Naar mijn mening zal er niet veel veranderen voor de inzet van de TV campagnes. Ik ben wel benieuwd welke pakketten worden aangeboden en wat dit met de prijs gaat doen. Binnenkort krijgen wij meer te horen over de plannen van BrandDeli en kunnen wij meer zeggen over dit nieuwe verkoophuis in het TV landschap.

Twitter
Dan gebeurt er ook nog iets nieuws op online gebied. Of kunnen we dit niet meer online noemen? Online en offline komen steeds meer samen. Twitter heeft laten weten dat zij zich willen gaan richten op het second screen medium voor bij de TV. Gemiddeld kijken wij 3 uur per dag TV, en Twitter wil hét tweede scherm worden.

Vanaf volgende maand kunnen Amerikanen vanuit Twitter overschakelen naar een tv-programma via de ‘See it’ button in de Twitter app. Deze speciale knop in een tweet schakelt de gebruiker dan automatisch door naar het tv-programma op een televisie, tablet of telefoon. TV-kanalen kunnen met deze functie programma’s via Twitter promoten (Bron Adformatie, 10 oktober). Wanneer dit in Nederland in gebruik wordt genomen is nog niet bekend, maar dit is natuurlijk weer een heel nieuwe vorm van het gebruik van het tweede scherm en biedt het nieuwe advertentiemogelijkheden. Ook deze ontwikkeling wordt door ons nauwlettend in de gaten gehouden, wanneer meer bekend is melden wij u dit vanzelfsprekend.

Dit zijn weer aardig wat wijzigingen/verschuivingen en nieuwe concepten op een rijtje. Wilt u hier meer over weten, dan kunt u contact opnemen met de RTV/D afdeling voor meer informatie.

Daphne van de Beek 
RTV(D) Planner