Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

SBS9 en RTLZ in het nieuwe jaar…

Het lijkt alweer zo lang geleden, maar we stonden nog maar 3 weken geleden om klokslag 00:00 uur te proosten op het nieuwe jaar.

Traditiegetrouw wordt de goed bekeken oudejaarsconference uitgezonden op Nederland 1 en zien we op RTL 4 het programma Ik hou van Holland het jaar afsluiten. Maar toch blijft die eeuwige klok Het Nationaal Aftelmoment met een marktaandeel van 38,8% en ruim 2,8 miljoen kijkers van 13 jaar en ouder, het best bekeken “programma” op oudejaarsavond.

Zoals elk nieuw jaar zien nieuwe programma’s het levenslicht bij de zenders. In 2015 zien we zelfs twee nieuwe zenders op onze televisieschermen tevoorschijn komen. Zo trapt SBS Broadcasting af met de nieuwe zender SBS9.

SBS9 is de zender met, naar eigen zeggen, “de beste films en series uit binnen- en buitenland”. Daarnaast worden er ook nieuwe series zoals Blue Bloods, nieuwe afleveringen van bestaande series als The Good wife en herhalingen van Nederlandse series, bijvoorbeeld Danni Lowinski uitgezonden.

Vanaf 1 januari wordt SBS9 aangeboden bij KPN, UPC en Ziggo. De (inmiddels oud-) programma directeur Remko van Westerloo zei er tijdens de winterpresentatie het volgende over: “De nieuwe zender komt bij iedereen prominent op de afstandsbediening, in ieder geval tussen plek 1 en 20, maar we zetten uiteraard in op plek 9. Vlak na RTL 8, dan is er ook weer balans op dat front“. Toch zien we de zender pas na nummer 20 op de afstandsbediening tevoorschijn komen; bij UPC op 23, bij Ziggo op kanaal 28 en bij KPN is dit kanaal 38 geworden. Heeft er iemand mis geteld?

RTL8 wordt als de grootste concurrent voor SBS9 gezien. Wel scoort het zenderaandeel van SBS9 al gelijk boven verwachting. Tijdens de winterpresentatie werd gehoopt op een aandeel van 0,5% maar op 1 januari was het toch al 0,7% (doelgroep 13+, avond tijdvak). Op 2 januari startte de zender met de film How to train your Dragon, die met 159.000 kijkers (13+) echt geen slechte score laat zien ten opzichte van haar concurrent. Deze zond de film Rachel getting Married uit die 204.000 kijkers (13+) naar zich toe wist te trekken. Daarnaast zien we SBS9 in het avond tijdvak een hoger marktaandeel realiseren ten opzichte van al bestaande BrandDeli zenders als MTV, Investigation Discovery, TLC, FOX en 24 Kitchen.

Het is nog vroeg om naar aanleiding van een aantal weken een conclusie te trekken. Naar mijn verwachting zal het aandeel stijgen en dichter bij dat van RTL8 uitkomen. Het is natuurlijk al bijzonder dat een nieuwe zender hoger scoort dan een bestaande zender als FOX. Wel is het belangrijk dat iedereen de zender op de afstandsbediening kan vinden. Naar mijn idee wordt hier nog te weinig aandacht aan besteedt.

RTL Nederland komt in 2015 ook met een nieuwe zender, RTLZ. Het duurt nog even, maar op maandag 7 september lanceert RTL het nieuwe ‘business network’. De nieuwszender biedt dan ieder uur al dan niet live algemeen en financieel economisch nieuws. Naast TV en online exposure organiseert de zender ook events voor de zakelijke doelgroep. Voor de zakelijke doelgroep worden belangrijke thema’s als tech, innovatie, business, life (van food en fashion tot cultuur) en personal finance toegevoegd aan het bestaande palet van nieuws, beurs en politiek. Daarnaast komt in de avond een breder aanbod van programma’s: talkshows, films, series en documentaires.

Voor RTLZ is het nog niet bekend waar de zender in de pakketten van de kabelmaatschappijen terecht komt. Gelijk aan SBS zegt RTL het volgende: “We willen de best mogelijke plek op de afstandsbediening, maar wat dat gaat worden, daar zijn we nog over in gesprek”. Ik ben erg benieuwd waar de zender zal uitkomen. Daarnaast vraag ik mijzelf af, of de zakelijke doelgroep op zoek is naar een nieuwe zender. RTL geeft aan deze zender graag te willen lanceren omdat de doelgroep overdag aan het werk is en niet kan kijken, ’s avonds wordt deze doelgroep beter bereikt. Wil deze doelgroep ook niet “gewoon” ontspannen TV kijken in plaats van ‘zware’ onderwerpen waar zij heel de dag al mee te maken hebben? We zien juist veel programma’s van de NPO goed scoren op de zakelijke doelgroep, zoals Wie is de Mol, 20 uur Journaal, Ik vertrek en Floortje naar het einde van de wereld. We gaan het zien vanaf 7 september op een nog onbekende zender RTLZ.

Al met al kunnen we weer een enerverend televisiejaar verwachten, never a dull moment in de wereld van TV.

Daphne van de Beek
Senior AV Specialist