Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Size does matter…

…als het over de lengte van TV commercials gaat bedoel ik natuurlijk.

Onlangs deed onderzoeksbureau Millward Brown een onderzoek naar de optimale lengte van een TV commercial. Meer dan 132.000 commercials werden er gebruikt om tot een conclusie te komen.

In de jaren negentig was de standaard lengte voor een TV commercial 30 seconden. Tegenwoordig zien we dat vanwege de kosten steeds vaker een commercial van 15 seconden commercial wordt gebruikt. Behalve als de communicatiedoelstellingen complex zijn, dan wordt vaak gekozen voor 60 seconden.

Wanneer een campagne een lange(re) periode moet overbruggen en het budget niet oneindig is, wat meestal zo is, wordt er in de mediastrategie vaak gekozen om te starten met een lange spotlengte. In volgende campagnes wordt dan een ingekorte versie van de hoofdspot ingezet om budget te besparen.

Het onderzoek van Millward Brown toont aan dat dit nogal eens verkeerd kan uitpakken. Bij het terugsnijden van de commercials worden vaak essentiële beelden eruit gehaald waardoor er geen duidelijke herkenning is voor de consument/het brein. Daarom is het verstandig om dan gelijk met een combinatie van spotlengtes te starten. Bijvoorbeeld een 30 seconden commercial die tegelijkertijd loopt met een 10 seconden versie. Omdat er een duidelijke link wordt gelegd profiteert de kortere spot zo wél van de langere versie. In dit geval gaat het dan niet om een visual transfer (combinatie TV en Radio inzet) maar is er wél sprake van herkenning.

Anno 2015 worden ook steeds vaker TV commercials doorgezet naar Online Video. Een aantal kanalen waaronder Vine en Youtube geven aan dat het mogelijk is om spotlengtes korter dan 10 seconden in te zetten. Millward Brown toont het aan: het werkt alleen als de herkenning vanuit de langere TV spot heel erg hoog is, anders gaat zo’n extreem korte commercial helemaal niet werken.

Toch fijn dat zo’n onderzoek bevestigt wat wij al aan onze klanten adviseren. Een mooi voorbeeld hiervan is Sonos, waar een 60 seconden spot tegelijkertijd met een 30 en 15 seconden wordt ingezet. Maar helaas komt het nog weleens voor dat al een beslissing is genomen door het reclamebureau over het terugsnijden en over de inzet. En hierdoor kan de klassieke strijd tussen het reclame en mediabureau weer oplaaien… wie heeft nu de langste?

Lars van Es
Sr. AV Specialist