Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Tijdschrift van het jaar vs tijdschrift van de toekomst

Donderdag 29 november werd het vijftiende Mercur TijdschriftenGala gehouden in de Amsterdam Convention Factory. De grote winnaar op deze avond was G+J uitgevers, die 2 belangrijke prijzen mee naar huis nam.

 



Tijdschrift van het Jaar – JAN
De verkiezing tot tijdschrift van het jaar heeft JAN aan een aantal aspecten te danken aldus Mercur Jury voorzitter, Rob van Vuure:

  • JAN is een 100 procent Nederlandse titel, die de inhoud volledig zelf produceert en op die manier zorgt voor een uniek en eigen gezicht 
  • JAN heeft een turbulent jaar achter de rug, waarin de hoofdredacteur en haar kernteam opstapte. Ondanks deze tegenslag wist een nieuwe creatieve club mensen het hoge aspiratieniveau te overtreffen
  • In 2012 is de bladformule opgefrist en uitgediept. Naast deze nieuwe uitstraling wist JAN ook met verschillende specials specifieke adverteerders te bedienen
 


Ondanks alle lovende woorden en de positieve reacties op de ontwikkelingen van JAN in 2012 zien we dit nog niet terug in stijgende verkoopaantallen. Net als zoveel tijdschriften heeft ook JAN al sinds 2010 last van een dalende oplage. Wellicht vertaalt de nieuw ingeslagen weg in 2012 zich nog niet direct in stijgende verkopen en zullen we dit in 2013 terug gaan zien in de oplages. De verkiezing tot tijdschrift van het jaar kan hier wellicht een bijdrage aan leveren. 

 
Verschil t.o.v
Titel Uitgeverij Periode   Oplage voorgaand jaar
JAN G+J Uitgevers C.V. 2009 Q2 61.395 n/b
JAN G+J Uitgevers C.V. 2010 Q2 69.236 13%
JAN G+J Uitgevers C.V. 2011 Q2 69.016 0%
JAN G+J Uitgevers C.V. 2012 Q2 58.152 -16%
HOI oplages 

Andere genomineerden voor de Mercur hoofdprijs waren:
Flow – Sanoma Media
Linda – Mood for Magazines
Viva – Sanoma Media
Varagids – VARA uitgeverijLancering van het Jaar – Vogue
Naast de titel van Tijdschrift van het Jaar ging ook de Mercur voor Lancering van het jaar naar G+J Uitgevers. Het wereldberoemde en van origine Amerikaanse modetijdschrift Vogue mocht namelijk de Mercur voor Lancering van het Jaar in ontvangst nemen.

Jury voorzitter Rob van Vuure over Vogue:

  • In het buitenland is Vogue al jaren een sterke en gerenommeerde titel. G+J Uitgevers heeft het aangedurfd om zo’n sterke titel naar Nederland te halen. De hooggespannen verwachtingen die daarmee gepaard gingen hebben ze meer dan waargemaakt 
  • Vogue heeft haar internationale reputatie ook in Nederland weten door te zetten. Met eigen fotografie, nieuws van de laatste modeshows, blogs van kenners en verbluffende modereportages heeft Vogue bewezen een autoriteit op haar vakgebied te zijn
  • Een nieuwe titel wordt niet in de laatste plaats voor de lezers in de markt gezet. En Vogue heeft aangetoond dat niet alleen lezers, maar ook adverteerders deze titel weten te vinden 

In maart 2012 is de eerste Nederlandse editie verschenen. Volgens HOI heeft Vogue in Q2 een oplage van een kleine 70.000 exemplaren. De voortekenen zijn goed, maar de tijd zal leren of Vogue een blijvertje is op de Nederlandse tijdschriftenmarkt.

Titel Uitgeverij Periodenaam Oplage
VOGUE G+J Uitgevers C.V. 2012 Q2 68.659
HOI oplages

Andere genomineerden voor de lancering van het jaar waren:
360 – CINT Publishing
Daphne’s Diary – Daphne’s Diary BV
Radar+ – Hilversumse Media Compagnie

Tijdschrift van de toekomst
Al met al was het dus een mooie avond voor printminnend Nederland, waarbij de vele succes cases van 2012 de revue passeerden.

Op zich bevindt de tijdschriftenwereld zich nog helemaal niet in een crisis, als je de cijfers uit de branche mag geloven. Nederland telt zo’n 1.200 publiekstijdschriften en er zijn zo’n 12,5 miljoen Nederlanders die ze lezen, blijkt uit de NOM Print Monitor 2011. Volgens HOI hebben consumenten vorig jaar 430 miljoen tijdschriften gekocht.

Echter kunnen we de neerwaartse spiraal waarin het Nederlandse printlandschap zit niet negeren.
Naast dalende oplages (enkele uitzonderingen daargelaten) hebben ook gevestigde namen er de laatste jaren mee moeten stoppen. Denk aan titels als: FEM, Felderhof, LIV’, PC Consument, OOG, Mind Magazine, Yes, Autokampioen, Fancy, Avantgarde.

Is het huidige economische klimaat debet aan deze trend of is het toch de toenemende mate van digitalisering wat deze trend veroorzaakt?

Op het gebied van digitalisering hebben de afgelopen jaren diverse titels proberen aan te haken door een interactieve versie van de reguliere versie uit te brengen, veelal op de Ipad.
Maar toch zijn ook bekende Nederlandse initiatieven (VIVA, Veronica Magazine) alweer afgebouwd. Het hangt samen met twee problemen:

  • ze kosten teveel tijd en teveel geld om te maken
  • het leverde niet genoeg extra lezers op

Bovenstaande levert een interessante paradox op. Blijkbaar lijkt het veilig om te veronderstellen dat de meeste tijdschriften nog gewoon op papier worden gelezen, maar dat interactieve tijdschriften niet de manier zijn om in te haken op de digitalisering.
Maar wat moeten we dan, als print een moeizame toekomst tegemoet gaat en consumenten ook nog niet klaar zijn voor interactieve tijdschriften?

Misschien is een tussenoplossing, zoals Layar, de richting waarin de uitgevers moeten gaan.
http://www.youtube.com/watch?v=wi80g9WJvmw&feature=youtu.be

Met de Layar Creator biedt Layar een app die het mogelijk maakt om print interactief te maken. Daarmee wordt de iPad eigenlijk weer buiten spel gezet.

Uitgangspunt zijn papieren tijdschriften, die op allerlei plekken zijn voorzien van extra content. Je pakt je smartphone met Layar, drukt op een knop om een foto te maken en Layar laat zien welke extra content er is. Op die manier kun je vanuit een papieren artikel linken naar een website. VT Wonen gebruikte het bijvoorbeeld om kooplinkjes bij allerlei meubelstukken te tonen. LINDA, Power Unlimited, Eppo en NRC.next zijn al met Layar aan de slag gegaan.

Of het gaat aanslaan zal de toekomst moeten uitwijzen. Het maken van de content kost in ieder geval nog steeds veel tijd. Over het tweede probleem (consumenten die nog niet willen) valt nog weinig te zeggen. Inmiddels is ruim meer dan de helft van de verkochte telefoons in Nederland een smartphone, die Layar zouden kunnen installeren, maar in welke mate dit zal gaan gebeuren is nog maar de vraag.

De toekomst van Layar en de digitalisering zal van grofweg twee issues afhankelijk zijn:

  • Is de tijdschriftenlezer van de toekomst bereid om bij het lezen van een tijdschrift gelijk de smartphone in de aanslag te houden om iedere layar pagina in te schannen op zoek naar leuke extra’s? Een mens is een gewoontedier en deze gewoonte zal waarschijnlijk lastig aan te leren zijn
  • Zullen uitgevers in staat zijn om deze nieuwe functionaliteit ook om te zetten in commerciële proposities en dus inkomsten kunnen genereren. Voor niets gaat de zon op en als het maken van layar content arbeidsintensief blijft, dan zal dit vroeg of laat moeten resulteren in extra inkomsten om rendabel te blijven

Stephan Edelenbos

Sr. Communications Planner