Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

TV kijken we niet meer…

…of toch wel? De afgelopen maanden, bij het bespreken van de mediastrategieën, is dit argument vaak over tafel gekomen. Wij zelf kijken immers nooit meer normaal televisie.

Wij hebben bijna allemaal een Netflix abonnement en hebben o.a. ook Videoland Unlimited en HBO wel eens uitgeprobeerd. En WappZapp, dat ook met een paid – OnDemand platform komt, hebben wij natuurlijk allemaal tussen onze favoriete apps staan.

Maar wat blijkt keer op keer uit de cijfers; ‘Wij’, de marketeers, zijn blijkbaar toch wel een uitzondering op de markt…  en/of misschien kijken ‘wij’ onbewust toch best nog wel veel live televisie. We willen de volgende dag toch met iedereen kunnen meepraten over wie er uit ‘Wie is de Mol’ is, wat Albert Verlinde toch weer te zeuren had en dat Peter uit Utopia wel toch wel heel irritant bezig was. Uiteindelijk kijken we in Nederland gemiddeld nog steeds meer dan 3 uur TV per dag. En maar ca. 6 minuten hiervan is uitgesteld (bron: SKO).

 

Dit is dan blijkbaar nog het heden, maar hoe zit het dan met de nabije toekomst!?
Afgelopen week kwam ik het AD een artikel tegen dat in deze N=1 discussie wellicht weer een meer detail blik op het TV landschap kan geven.


(bron: Onderzoek Maurice de Hond – in AD 11 maart)

Het overgrote deel van Nederland kijkt live televisie en verwacht dit ook de komende 5 jaar nog te blijven doen. En ook de ruime meerderheid van Nederland (59%) geeft aan de komende 5 jaar nauwelijks (> €10) te willen gaan betalen voor OnDemand TV kijken.

Maar is dit wel de waarheid? Kan iedereen zijn eigen toekomst wel voorspellen?
Wereldwijd zijn er veel geleerden en kenners die beweren dat dit anders gaat worden. Zo spreken toonaangevende producers in het AD artikel over het niet meer bestaan van reguliere Televisie binnen 5 jaar! Eerder investeerde RTL al fors in de aankoop van Videoland. En ook de grote multinationals als Rupert Murdoch gaan vol voor OnDemand Televisie kijken.
Ook het kijkgedrag onder jongeren spreekt in dit voordeel. Zo is Spangas een serie die soms al hogere online kijkcijfers heeft dan de live varianten. En heeft YouTube vaak al betere bereikmogelijkheden dan regulier Televisie.

Een interessant experiment is een initiatief van RTL met de serie ‘Divorce’. Het komende seizoen wordt eerst op Videoland Unlimited aangeboden, voor het straks op zender wordt uitgezonden. Ook SBS heeft al gelijke, maar wel gratis, initiatieven met bijvoorbeeld ‘Celblok H’, waarbij je direct na TV uitzending de volgende aflevering al via Kijk.nl kan bekijken.

Toekomst
Over de toekomst in Nederland roepen de grote TV zenders dat het traditionele TV kijken altijd zal blijven bestaan, maar ja, dit is natuurlijk sprekend vanuit eigen belang. De ontwikkeling laat zien dat er wel degelijk iets gaat veranderen. De vraag is alleen hoe snel.

Zeer interessant hierbij is om via www.kpn.com/netwerkcafetv de live online-TV uitzending van 11 maart eens terug te kijken. Een lange uitzending, maar neem er de tijd voor! In een 45 minuten durende talkshow loodst Humberto Tan ons door de ontwikkelingen van TV, zowel op technisch gebied als de gevolgen richting consument. O.a. Bert Habets (RTL), Igor Mulder (Talpa/Utopia) en Marc de Vries (Twitter) komen aan bod. Niet perse de werkelijke toekomst, maar toch zeker wel een goed beeld.

Vanuit KPN is dit een pilot, maar als we dit nu met z’n allen terug gaan kijken, zal het zeker een opvolging krijgen. Dit juich ik dan persoonlijk alleen maar toe; want ‘Wij’ lopen graag voorop en kijken graag op de moderne manier Televisie. Laten we de initiatieven hiertoe dan ook maar een beetje helpen.


Michel Tiggelman
Business Director