Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Van hyves naar hypes

Sociale netwerken, ze blijven komen…Path! Waar een aantal jaar geleden Hyves nog uitzonderlijk populair was, zijn er nu meerdere sociale media in trek. Door de grote concurrentie lijkt Hyves wel verleden tijd. Dit terwijl Hyves in 2007 werd uitgeroepen tot de populairste (Nederlandse) site.

Facebook, opgericht in 2004, heeft sinds 2008 een Nederlandstalige versie. Tot op heden is Facebook uitzonderlijk populair voor zowel jongeren als volwassenen. Het aantal leden is enorm toegenomen sinds 2007, zoals onderstaande grafiek laat zien:

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook lijkt dan toch een einde aan het tijdperk Hyves te hebben gemaakt. Grensoverschrijdende netwerken worden steeds belangrijker. Dit is de reden waarom Facebook zo populair is en Hyves steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.

Path, ken je het al?
Het sociale netwerk Path, opgericht in 2010, is trending topic op Twitter. Ook op andere sociale media als Instagram en Facebook verschijnen berichten van jongeren met de tekst: ‘Vind me op Path!’.

Path is een sociaal netwerk dat de functies van andere sociale netwerken combineert. Zo kun je foto’s met filters, locaties, beluisterde muziek en andere updates met je vrienden delen. Het bijzondere is dat je maximaal 150 vrienden kunt toevoegen. Zo blijft alles wat je deelt persoonlijk doordat je selectief in het accepteren van vrienden bent.

In 2011 kon je slechts 50 mensen aan je netwerk toevoegen. Een getal gebaseerd op het maximale aantal sociale contacten dat onze hersenen per keer kunnen verwerken.

Een nieuw, klein sociaal netwerk als Path kwam als geroepen, maar werd eigenlijk nooit een hype onder jongeren, tot afgelopen maand. Path heeft inmiddels meer dan 10 miljoen gebruikers en is in korte tijd enorm gegroeid onder jongeren. Tot grote irritatie van de (vaak wat oudere) Path gebruikers die er al vanaf het begin bij zijn, de zogenoemde early adopters. Hun kleinschalige en intieme sociale netwerk wordt overspoeld door de (jeugdige) massa. De hype die nu gaande is doet volgens hen dan ook afbreuk aan de kernwaarden waarmee Path zich wil onderscheiden van de grotere sociale netwerken, namelijk: privacy, intimiteit en exclusiviteit.

 

 

 

 

 

 

 

Of de ‘’hype’’ in Nederland blijft hangen is de vraag? Veel jongeren vinden het juist prachtig om zo veel mogelijk volgers te hebben, aangezien Path het netwerk juist kleinschalig wil houden kan het zomaar ‘’einde hype’’ zijn. Aan de andere kant kan het juist fijn zijn dat niet iedereen kan lezen wat je aan het doen bent, in dat geval verwacht ik dat Path – voorlopig – erg populair blijft!

Tegenwoordig zijn er veel sociale netwerken, misschien wel te veel? De inspiratie voor nieuwe wachtwoorden raakt op :)

Dion van Ark
Stagiair Research & Insights