Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

WAT ZIEN WE IN 2014?

Ze zijn weer geweest, de commercieel beleidspresentaties van STER, RTL en SBS, Branddeli, Fox channels, Be Viacom. en, last but not least, die van Triade Media. Op naar 2014. Op naar – hopelijk – betere tijden, de crisis heeft nu lang genoeg geduurd.

De nieuwe verkooporganisatie Branddeli bevat de zenders van Discovery Channels Benelux (Discovery Channel, TLC, ID), Fox channels zend uit via National Geographic Channel, Fox, Fox Sports Eredivisie en 24Kitchen. Be Viacom bestaat uit MTV, Comedy Central, Nickelodeon en Triade Media is de verkooporganisatie van Eurosport, Sport 1, E!, Syfy, 13th Street, CNN, Cartoon network, JimJam, Nostalgienet, Out TV en van 538TV, SlamTV en Xite.


Laten we beginnen met STER. De Publieke Omroep moet bezuinigen, vanaf afgelopen jaar t/m 2015 niet minder dan € 128 miljoen. Vanaf 2016 zal het kabinet extra bezuinigen op het mediabudget. Het budget gaat in 2016 met € 50 miljoen omlaag en vanaf 2017 met € 100 miljoen (bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/media-en-publieke-omroep/hervorming-publieke-omroep).

Een groot deel zal gerealiseerd moeten worden door fusies van omroepen, minder diversiteit in programma’s en meer samenwerking tussen landelijke en regionale publieke omroepen. Maar welk effect heeft dit op het beleid van STER? Er zal gekeken worden naar hoe de STER meer advertentiegelden uit de markt kan halen. Hierbij helpen in ieder geval twee elementen: 1) een verwacht herstel van de economie en 2) 2014 is een evenementenjaar. De Olympische Spelen in Sochi in februari en het WK Voetbal in juni en juli. STER heeft in de eerste plaats gekeken naar de inkoopdoelgroepen. De alom bekende Boodschapper doelgroepen zouden beter kunnen worden vervangen door de Dagelijkse aankoper. Daar waar eerstgenoemde de criteria ‘Huisvrouw’ en ‘Zowel hoofdkostwinner als huisvrouw’ aan zich verbindt, is bij laatstgenoemde het criterium ‘Doet meestal de dagelijkse boodschappen’. Binnen dezelfde leeftijdscategorie 25-54 jaar scheelt dit nauwelijks in absolute aantallen (een kleine 60.000). Een snelle analyse laat zien dat Nederland 1 en 3 betere cijfers laten zien op Dagelijkse Aankoper. STER beargumenteert dat de Dagelijkse aankoper beter de werkelijkheid benadert van de personen in het huishouden die de daadwerkelijke boodschappen doen. Dit klinkt op zich ook logisch. STER blijft op beide doelgroepen offreren, per keer bekijken we uiteraard wat efficiënter is in bereik en kosten.
Daarnaast is aandacht gegeven aan de sociale klasse AB1. Is W1 niet een betere? Waar AB1 – samen met B2, C en D – de indeling betreft op basis van opleiding en functie, definieert W1 (t/m W5) op basis van opleiding + inkomen ( en wel/niet eigen huis bezit). Een betere graadmeter om te onderscheiden op vermogen. Een snelle uitdraai 25-54 AB1 vs. 25-54 W1 laat zien dat de publieke zenders –niet verrassend – betere cijfers laten zien. Maar zeker food for thought.
Een derde aandachtspunt, dat bijna jaarlijks de revue passeert, is die met betrekking tot de groeiende doelgroep 50-59 jarigen: nog altijd ondergewaardeerd, terwijl dit ruim 15% van de Nederlandse bevolking betreft, veelal het meest vermogend in ons land. 50+ is nog altijd voor veel adverteerders minder interessant. Vaak is de gedachte dat deze doelgroep ‘gratis’ wordt verkregen bij inkoop op jongere doelgroepen. Deels is dit waar, maar we moeten niet vergeten dat de 50 plussers van pak ‘m beet 15 jaar geleden niet automatisch dezelfde levensinstelling hebben als die van nu. De laatste jaren zijn we bij STER (alsook bij SBS) opgeschoven van 20-49 jaar naar 20/25-54 jaar. Destijds gaf dit het nodige voer voor discussie en is nu algemeen geaccepteerd.Inkoopbeleid 
De inkoopopties zijn niet veel gewijzigd. Nieuw is Superprime binnen het Primetime pakket, de GRP’s worden dan uitsluitend geplaatst binnen tussen 19.30 en 23 uur. Daarnaast het Kids Yourtime, specifieke inkoop bij kinderprogramma’s. De seasonality is jaargemiddeld onveranderd 100 en kent per maand bekeken weinig wijzigingen ten opzichte van 2013.

Inkoopmogelijkheden rondom de Olympische Spelen (7 t/m 23 februari) en WK Voetbal (12 juni t/m 23 juli) kennen een aparte tariefkaart.
STER Extra
De ‘second screen’ app STER Extra zit ondertussen in de overkoepelende NPO app, hiermee verwacht STER dat het aantal – actieve – gebruikers flink zal groeien. Tevens zijn nieuwe spelmodules toegevoegd.
Programmering
Veel bekende programma’s zoals De Wereld Draait Door (verhuist van NL3 naar NL1), Wie is de Mol , Studio Sport, Boer Zoekt Vrouw (ditmaal op de internationale toer), 24 uur met… en de bekende telefilms blijven onverminderd in het uitzendschema staan. Ondanks de bezuinigingen komen er wel degelijk nieuwe programma’s , onder meer levensbeschouwelijke Van De Straat, Black Mirror en Hij is een zij. Daarnaast blijft de publieke omroep een verscheidenheid aan programma’s op het gebied van cabaret, actualiteiten en drama uitzenden. Op de site http://www.ster.nl/adverteren/tv/programmadatabase treft u een uitgebreider overzicht aan.
SBS komt voor 2014 met een aantal belangrijke nieuwe pijlers. Zij zet vol in op het video-on-demand platform KIJK, start met Utopia (hopelijk een kijkcijferkanon) en brengt orde in de horizontale programmering, zodat de kijker beter weet wat hij of zij bij SBS6, NET5 en Veronica kan vinden.

SBS6
SBS6 gaat voor Nederlandse producties. Allereerst Utopia: vanaf 6 januari start de grootste productie ooit. SBS en producent Talpa verwachten een nieuwe standaard neer te zetten aangaande real life entertainment. 15 personen gaan samen een nieuw leven opbouwen. Ze beginnen met feitelijk helemaal niks. Er moet een samenleving worden opgebouwd vanaf de primaire levensbehoeften als eten, onderdak en sanitair. De kijker kan vanaf elke hoek meekijken, overal zijn camera’s. Op social media gebied zal het waarschijnlijk veel aandacht krijgen. Utopia is er elke werkdag om 19.30 uur en in het weekend is er ruimte voor herhaling en compilatie. Online is Utopia 24/7 te volgen. Hopelijk voor SBS worden de kijkcijfers zoals in 1999 bij Big Brother werkelijkheid.
Sterren springen komt terug, prime time op zaterdag 20.30 uur. Ook keert advocate Danni Lowinski terug met een nieuw seizoen. Vanaf donderdag 2 januari zijn er nieuwe afleveringen te zien van Castle. Zondag 5 januari start Alberto Stegeman met Onopgeloste Zaken. Hart van Nederland en Shownieuws zijn onveranderd ook van de partij.
Nieuw zijn onder meer Overtreders en Hoeveel Ben Je Waard? Hierin wordt het laatste taboe in Nederland doorbroken: Praten over geld. SBS6 neemt wel afscheid van het voetbal. Vanaf de kwalificatie voor het EK 2016 zijn de kwalificatiewedstrijden van Oranje niet meer bij de zender te zien.
Ook nieuw is het ‘kameleon’ logo van SBS6. Het logo integreert in de look & feel van programma’s waar ook adverteerders zich mee kunnen vereenzelvigen. Het is deels vergelijkbaar met de Idents bij RTL.
Tenslotte, SBS6+, het tweede scherm device, biedt allerhande content integratie mogelijkheden. Zowel waar het gaat om aansluiting bij programma’s als synchronisatie met de reclameblokken zijn verschillende commerciële mogelijkheden.
NET5
NET5 begint de vooravond met een internationale versie van Masterchef en daarna de Nederlandse versie. Een derde kookvariant volgt daarna, waarmee het ‘kook- en bakthema’ vol wordt geclaimd. Perfect voor de keukenprinsen en -prinsessen onder ons. Nieuw is Fashion Planet, een komische serie over het wel en wee bij een modeblad, geïnspireerd op de film ‘The Devil Wears Prada’. Modeketen H&M participeert in de serie. Reeds begonnen met doorloop in het nieuwe jaar is Sophie’s web, over een jonge vrouw en de lusten en lasten in haar leven.
Afgelopen jaar is NET5 partner geweest in het evenement The Color Run, in 2014 is er The Electric Run. In de VS al een succes; een 5 kilometer parcours door een landschap van licht en geluid dat de deelnemers meeneemt in een ‘elektrisch wonderland’. NET5 brengt het naar ons land en zal het tot een ‘total experience’ beleving maken.
Veronica
Veronica blijft de zender van series en films. Blockbuster films die voorheen voor SBS6 geprogrammeerd stonden, zullen in het nieuwe jaar op Veronica bekeken kunnen worden op de maandag, dinsdag en donderdag. Meimaand blijft filmmaand, november blijft premièremaand.
Ook nieuw is de lancering van een themakanaal. Het gaat om een zender dat in de basispakketten zal zitten van de kabelaars. Eerder al werd in de media genoemd dat het om een ‘gokkanaal’ zou gaan, maar dit is volgens SBS niet het geval. De beoogde doelgroep is Vrouwen 20-54 jaar. Wij gokken op een zender à la RTL Lounge.
Zoals in het begin genoemd zet SBS groot in op het video-on-demand platform Kijk. Behalve de pre-roll is het ook mogelijk om mid- en postrolls in te zetten en zijn er samenwerkingsmogelijkheden aangaande ‘kijk en win’, aankoopcodes en dergelijke.
Inkoopbeleid
Het inkoopbeleid is weinig veranderd ten opzichte van 2013: Fixed Budget en Primetime zijn elk twee procentpunten gestegen evenals de doelgroep index Vrouwen 20-54. Daarentegen zijn Boodschappers 20-54 en 35-54 met twee procentpunten gedaald.

Het succes van RTL blijft doorzetten, de verwachting is dat zij een marktaandeel van 32,9% behaalt (doelgroep 20-49, tijdvak 18-24 uur). Hiermee staat zij nog steeds met stip op een eerste positie. Het marktaandeel laat wel een lichte daling zien(-2,3%) ten opzichte van het laatste niet-evenementen jaar 2011, maar dit komt met name doordat de kleine Umfeld zenders flink in marktaandeel zijn gestegen.
‘De consument aan zet’ staat wederom centraal, gezien er steeds meer behoefte is aan interactie. RTL investeert dan ook in de zogeheten ‘Connected tv experience’. Voorbeelden hiervan zijn een 360 graden camera bij X factor waarbij de kijker zijn eigen show regisseert, de Expeditie Robinson Facebook app waarmee de die-hard fans de mogelijkheid hebben om zelf het tropische eiland te doorkruisen en het video-on-demand platform RTL XL met connect functionaliteiten (extra content via de tablet bij grote liveshows).
Naast het investeren in ‘connected tv experience’ ziet RTL uitgesteld kijken ook steeds meer groeien. RTL XL is afgelopen jaar met 20% gegroeid en heeft nu rond de 2 miljoen gebruikers per dag. Naast een prominentere rol voor RTL XL investeert RTL ook in Videoland, daarmee proberen ze de concurrentie aan te gaan met Netflix.
RTL4
RTL kent vier sterke merken, hierop zullen zij in 2014 gaan doorbouwen. RTL4 staat voor het ultieme familiegevoel. Volgend jaar zullen wij nieuwe afleveringen terug zien van o.a. Ontvoerd, Verslaafd, Moordvrouw, Pro Deo, Divorce en Buch in de Bajes. Nieuwe programma’s die wij kunnen verwachten zijn ‘Assepoester: modern sprookje’ waarin o.a. Hanna Hoekstra, Egbert Jan Weber en Nicolette van Dam een rol spelen. Daarnaast zien we Gordon terug met een programma wat perfect in zijn straatje past ‘Help onze dochter aan de Man’ waarin hemel en aarde bewogen wordt om dochterlief aan een vent te helpen. Natasja Froger gaat in 2014 in ‘Met Open Armen’ stellen volgen die zijn aangewezen op adoptie. ‘Beat The Crowd’ is een nieuw spelprogramma gepresenteerd door Winston en Nicolette, waarin één kandidaat het opneemt tegen het publiek met het beantwoorden van inschattingsvragen. Uiteraard laat RTL4 de Olympische spelen niet ongemerkt voorbij gaan, Humberto Tan zal in Late Night elke avond verslag doen vanuit Sochi. En ook in Brazilië is RTL aanwezig, Johnny de Mol zal in het nieuwe programma ‘Waar is de Bal’ verslag doen aldaar.
RTL5
De steekwoorden voor RTL 5 zijn ambitieus en verleidelijk. De zender heeft de afgelopen jaren het zogenaamde ‘karakter reality’ geclaimd met programma’s als Barbie, Britt en Ymke en Roy Donders. Dit blijft een onderdeel van de programmering. Zo zien we Britt en Ymke als reisleidsters in Blanes.
Maar daarnaast barst RTL 5 van nieuwe programmering. Johnny de Mol, Nicolette Kluiver en Lieke van Lexmond zullen het gezicht worden van deze zender. Onze verwachting is dat zij de zender op een hoger niveau zullen tillen. Goede voorbeelden van naar ons idee kwalitatieve programmering zijn ‘Expeditie Poolcirkel’, een programma waarin tien Bekende Nederlanders het opnemen tegen elkaar, zichzelf en de kou (voorheen NED3) en ‘Project P’ waarbij Johnny de Mol het gaat opnemen voor kinderen die worden gepest.
Adam zoekt Eva is een nieuw dating programma, waarin naakt! wordt gedate. Een heel ander dating programma is From Russia with Love, waarin Nederlandse mannen die hier niet aan de vrouw komen hun geluk gaan zoeken bij de dames in Rusland. In Dance Crew gaan topdansers een team samenstellen om auditie te doen voor grote shows in het buitenland. Ook zien we naast Holland’s Next Top Model een nieuw modellen scouting programma waarin de Amerikaanse Paul Visher, die heeft gewerkt met o.a. Naomi Campbell en Janish Dickenson, de Nederlandse straten af gaat op zoek naar potentiele supermodellen. Tenslotte programmeert RTL5 nog een talentenjacht waarin Sing en Songwriters anoniem hun nummer mogen voordragen aan een aantal bekende muzikanten, uiteindelijk worden er twee potentiele hits gekozen waarvan er één nummer wordt uitgebracht.
RTL7
RTL 7, de zender voor mannen doet het goed, hier zal niet te veel aan gesleuteld worden. Reeds begonnen, is het programma Koning Voetbal, een voetbal quiz waarin het team van Johnny de Mol het opneemt tegen het team van Viggo Waas. Met het oog op het WK Voetbal is dit een goed programma om alle feiten en cijfers weer op het netvlies te krijgen.RTL8
RTL 8 gaat zich nog meer positioneren als vrouwenzender. De zender laat een lichte stijging zien. De zender bestaat voornamelijk uit crime en daarnaast doen de thema filmweken het erg goed. Er wordt dan ook niet veel gewijzigd aan de zender.

Rekening houdend met het evenementen jaar, wat niet de meest gunstige jaren zijn voor de commerciële zenders, verwacht RTL in 2014 een marktaandeel van 32% te behalen in de doelgroep 20-49.
Inkoopbeleid
In 2014 gaat RTL door met mediacontracten, zogenaamde all-in contracten waar vanaf 2014 ook videostrip onderdeel vanuit maakt. De werkprijzen (K/GRP) zijn de huidige basisjaarprijzen + 3%.
RTL heeft haar marktindex verruimd naar 90-112 (voorheen een max van 110) en deze is per 2014 op productniveau inzetbaar in plaats van over de gehele maand.

Een nieuwe naam maar zeker geen nieuwkomer in de televisiemarkt: BrandDeli. BrandDeli is de nieuwe salesorganisatie, die is ontstaan door een samenwerking tussen Discovery Networks Benelux, Be Viacom en FOX International Channels. Hiermee worden in totaal 12 tv merken vertegenwoordigd: 24Kitchen, Comedy Central, Comedy Central Family, Discovery Channel, FOX, FOX Sports, ID, MTV, National Geographic Channel, Nickelodeon, TeenNick en TLC. Door het bundelen van deze zenders vormen zij een front tegen de drie eenheid STER, RTL en SBS.
De afgelopen tijd hebben we gezien dat vooral de kleinere zenders met een duidelijk profiel flink zijn gegroeid, daarmee heeft BrandDeli een mooi zenderpakket in handen.Inkoopbeleid
In 2014 zijn er twee inkoop mogelijkheden, door middel van brand pakketten en door middel van doelgroep pakketten. Een nadere uitleg:

Brand pakket:
De brandpakketten zijn eigenlijk Umfeld pakketten zoals we dat gewend zijn. Via een brand pakket kan heel gericht het Umfeld van een specifieke zender ingezet worden. Dus richt je je op avontuurlijke mannen dan kies je voor Discovery Channel, wil je een culinaire doelgroep bereiken dan kies je voor 24 Kitchen. Voor deze specifieke inkoop wordt naast de bekende doelgroep index die varieert per zender een product index van 115 gehanteerd.

Doelgroep pakket:
Met het doelgroep pakket kies je niet voor een specifiek Umfeld, maar voor massa bereik in je doelgroep. Per doelgroep is er een zenderselectie samengesteld, dit zijn uiteraard allemaal zenders die selectief zijn op de betreffende doelgroep. Het is mogelijk om maximaal 2 zenders uit te sluiten, maar dan mogen deze zenders in totaal niet meer dan 10% uitmaken van de zenderverdeling. Aan het uitsluiten van zenders hangt wel een prijskaartje: de adverteerder betaalt dan 5 indexpunten per zender. Om een voorbeeld te geven; indien we inkopen op de doelgroep 20-49, dan bestaat de zenderselectie uit: 24kitchen (4%), Comedy Central (20%), Comedy Central Family (4%), Discovery Channel (19%), Fox(9%), Fox Sports (5%), ID (4%), MTV (9%), National Geographic (12%) en TLC (14%).
Hiervan mogen dus maximaal twee zenders uitsloten worden met een maximum van 10%. Dat betekent (in principe) dat het niet mogelijk is om grote zenders als Comedy Central, Discovery Channel, National Geographic en TLC uit te sluiten.

De productindex van de doelgroep pakketten is 97.


Voor de sales organisatie van niet minder dan 13 special interest zenders (benoemd in de inleiding) is 2013 een enigszins bewogen jaar geweest: de commerciële exploitatie van Eredivisie Live glipte uit haar handen vanwege de verkoop aan Fox channels die de betaalzender daarmee omdoopte tot Fox Sports Eredivisie. Dit is even slikken geweest voor Triade media, maar met alle andere zenders én met uitbreiding van het portfolio ziet 2014 er prima uit. Welke zenders worden toegevoegd aan het palet blijft nog even onder de pet, maar naar verwachting zijn het zenders die het gezamenlijke marktaandeel in een aantal belangrijke commerciële doelgroepen zal laten stijgen.

Het is een feit dat de zogenoemde kleine zenders in de loop van de jaren stukje bij beetje marktaandeel afsnoepen van de grote partijen; daar waar vanaf 2010 STER, RTL en SBS gezamenlijk gemiddeld 11% van het marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar hebben moeten inleveren, is de index van alle themazenders van Triade Media en die onder de vlag van Branddeli gestegen naar 179 aldus Triade Media. Dit komt door het ruimere aanbod en de daarmee gepaarde versnippering in kijkgedrag.

Triade Media clustert haar zenders in een vijftal pakketten:
1. Sport – Sport 1 en Eurosport
2. Entertainment – E!, 13th Street en Syfy
3. Music – 538TV, SlamTV en Xite
4. Kids – Cartoon network en JimJam
5. Select – CNN, Out TV en Nostalgienet

Laatstgenoemde bevat zenders die elk een eigen thema hebben: CNN voor het wereldnieuws, Out TV voor de gay (-minded) kijker en Nostalgienet blikt terug in de tijd, van WOII en de wederopbouw met alle polygoonjournaals uit die tijden.

Enkele highlights: Eurosport heeft nu meer lokale blokken ter beschikking gekregen (minder vanuit het zogenoemde ‘pan-European’ netwerk), waardoor Triade Media hier meer GRP aanbod heeft.

Sport 1 heeft de rechten van EK en WK kwalificatiewedstrijden, garant voor mooie kijkcijfers in de met name mannelijke doelgroepen.

13th Street, de misdaad en thriller zender, biedt hoogstaande content aan waaronder Dexter, House en Born to Kill. De nieuwste seizoenen vanuit de VS zijn het eerste hier te zien.

Dit geldt ook voor Syfy, de zender voor de sciencefiction en horror liefhebber. Series als Haven, Stargate Universe en Ghost Hunters International zijn hier te zien.

Al met al biedt het zenderportfolio van Triade media in diverse doelgroepen interessant additioneel bereik tegen scherpe tarieven. Niet alleen in sport, ook aangaande branded content een verscheidenheid aan mogelijkheden. Daar waar Branddeli haar tarieven graag opschaalt richting die van STER, RTL en SBS, zal Triade Media de prijsvechter blijven. Genoeg voer voor verscheidene rekenexercities om voor u als adverteerder het beste voorstel te garanderen in 2014.

##

Samenvattend kunnen we stellen dat met de komst van Branddeli de kussens opnieuw geschud kunnen worden. Branddeli geeft aan dat ze de nummer 3 in de markt is, groter dan het marktaandeel van SBS. Een budgetaandeel van niet minder dan 25% binnen de brede commerciële doelgroepen zou daarmee op zijn plaats zijn. Of dit gerechtvaardigd is? Feit is namelijk dat er hier en daar behoorlijke stijgingen in de werktarieven zitten. Met minder flexibiliteit om special interest zenders te selecteren – waar deze zenders grotendeels vanwege hun specifieke Umfeld worden geselecteerd – wordt het behoorlijk commodity inkoop. Wij bekijken het graag per campagne/adverteerder.Dit laatste geldt ook voor Triade Media; aanvullend bereik tegen scherpe inkooptarieven dat we per campagne zullen gaan bekijken.

SBS laat een duidelijker profiel zien ten aanzien van SBS6, de zender die de laatste paar jaar een dalende lijn in marktaandeel liet zien. Nederlandse producties met als summum toch wel Utopia geeft vertrouwen in de ommekeer hiervan.

RTL heeft nog altijd de wind in de zeilen en laat een stabiele programmering zien. Het zal met name SBS moeten zijn die door haar nieuwe programma’s marktaandeel af gaat snoepen van RTL zou zij rigoureus in de programmering willen wijzigen. Het inkoopbeleid is zeker wel een belangrijk punt van aandacht. Met de 3% stijging in de werkprijzen kan dit samen met stijgingen in een paar doelgroep- en productindices oplopen tot 6% à 7%. Vanzelfsprekend bekijkt Vizeum dit samen met Aegis’ Amplifi uiterst nauwgezet.

Tot slot de STER, in een tijd van budgettaire krimp is het hebben van een Olympische Spelen en een WK Voetbal een aangename gedachte. En hoe met minder budget toch de verscheidenheid aan programma’s blijvend gerealiseerd zal gaan worden? We gaan het zien in 2014.

Jamy Beeeren, RTV-Planner

Robert Pluis, Group RTVD Director