Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

We gingen los op Twitter met de verkiezingen

Nederlanders zeuren graag, dat is niets nieuws. Het internet faciliteert de zeurende medemens, een mooi platform om meer mensen lastig te vallen met hun gezeur, ook niets nieuws.

Tijdens de verkiezingen gaat de zeurende medemens helemaal los op Twitter, maar dan vooral over VVD, PVV en PvdA. Niet verrassend, wel nieuws. Ook de positivo’s laten hun stem online horen, dan gaat het vooral over CDA, D66 en de SP. Als we de negatieve, positieve en de algemene nieuwsberichten bij elkaar optellen, dan komen we in totaal op meer dan 800.000 berichten die het sociale web zijn overgegaan als we ons tot de zes grootste partijen houden.


*Berichten van 18-02-2015 t/m 18-03-2015

Positieve en negatieve berichten per Partij.
Grijs is neutraal, dus dat zijn bijvoorbeeld feitelijke nieuwsberichten.

Twitter staat met stip bovenaan in de lijst als het om een politiek platform gaat. Facebook en de algemene nieuwssites staan dicht bij elkaar op de 2e en 3e plek. Om de aanvoerder in het aantal berichten als voorbeeld te noemen: VVD is ongeveer 235.000 keer genoemd op Twitter en na een gat zo groot als de Grand Canyon komen we bij Facebook met bijna 31.000 berichten en meer dan 35.000 berichten op algemene nieuwsplatformen. SP is duidelijk de minst populaire partij op Twitter met slechts 74.000 benoemingen.

Vrouwen staan dan wel bekend om hun goed getrainde kaakspieren, maar mannen hebben het typen goed in de vingers zitten. Van alle berichten die in de maand voor de verkiezingen het sociale web werden ingeschoten waren de mannen drie keer zoveel aanwezig als de vrouwen. Klaarblijkelijk vinden mannen het belangrijker om hun politieke mening te verkondigen dan vrouwen.

Oké, allemaal leuk en aardig deze feitjes over de politieke storm op social media, maar zegt dit ook iets over de daadwerkelijk behaalde stemmen en zetels?

Nee. Dan zou VVD by far de grootste partij worden in plaats van nipt eerste. Van het CDA zou slechts de helft overblijven. In het geval van deze provinciale verkiezingen was het fijne entertainment om te zien welke partijen de mensen bezig hielden, maar dat wilt niet zeggen dat ze ook op die partij stemmen. Het zou dus ook gewoon gezellige achterklap kunnen zijn.

Hoe dan ook is politiek ten tijde van verkiezingen een graag besproken onderwerp, zowel offline als online. Er is nog veel gebied te veroveren als het om politieke social influence gaat. Een sterke social media campagne zou de algemene klaagzang kunnen inpakken met propaganda. In de positieve zin van het woord, natuurlijk.

Sophie Janssen
Research Consultant Vizeum