Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

WK Brazilië 2014 – De holy grail van real time marketing

Het WK in BraziliË. Natuurlijk! Het ultieme marketingmoment van 2014.
Wie kijkt er momenteel niet naar! Wie heeft het er de volgende dag niet over!

Op het moment van schrijven is de overwinning van Nederland op Spanje alweer 7 dagen geleden, zitten we na de winst op Australië in de volgende ronde en heeft Duitsland de vloer aangeveegd met Portugal. Mueller scoort 3x, Ronaldo is in geen velden of wegen te bekennen en Spanje kan al weer de koffers pakken.

Spanje – Nederland…1-5… en een dikke 7 miljoen kijkers thuis…en dan zijn de kroegen, pleinen en sporthallen nog niet eens meegerekend! Australië – Nederland zelfs een kleine 8 miljoen thuiskijkers… Wat een podium en wat een kans om je als voetballer in de kijker te spelen.

Een belangrijk podium… niet alleen voor voetballers, moeten honderden, zo niet duizenden Nederlandse marketeers de afgelopen maanden gedacht hebben. Ook een enorme kans voor mijn merk. Ik mag deze kans niet voorbij laten gaan. Ik moet iets met het WK doen! Maar wat?

Uiteindelijk hebben 146 (and counting) van hen het gered.
Voordat we verder gaan…hoeveel kun je er top of mind noemen?
……
……
……
Inderdaad…iedereen kent wel de Hamsters van AH, het Roy Donders juichpak van Jumbo en de Holandress van Bavaria. Maar die andere 143 dan?

Het varieert van echte pareltjes tot de meer platte activatiecampagnes.
Een kleine greep:
• Jupiler – De Jupiler Wave
• Telegraaf – De club van ‘14
• Chio – Met Chio naar Rio
• Grolsch – Het Grolsch Oranjeblik
• Schiphol – Oranjeuitzwaaien.nl
• Mediamarkt – De WK aftrapweken
• Jan Linders – Scoor gratis WK Slingers bij Jan Linders
• Stegeman – Juich app en win je droomfinale twv 10.000,-
(Benieuwd naar de hele lijst?)

Een indrukwekkend aantal inhakers of met een chique term… Real Time Marketing. Een goede real time marketing campagne is niet voor iedereen weggelegd. Er zijn veel voorwaarden waar je als marketeer en bedrijf aan moet voldoen en een veelvoud aan valkuilen die je moet vermijden.

We hebben de belangrijkste factoren voor succesvolle real time marketing hieronder op een rijtje gezet:
• Weet wat er speelt
Real time marketing betekent dat je inspeelt op de geldende actualiteit. En niets is meer vergankelijk. De items in het 20.00 uur TV journaal zijn voor velen alweer oud nieuws. Om een succesvol real time marketing beleid te voeren, betekent dat dat je ten alle tijden op de hoogte moet zijn van het nieuws en de actualiteiten. Je weet immers nooit wat er kan gebeuren en waar je op in kunt haken.
• Wees flexibel
Een tweede voorwaarde is flexibiliteit. De actualiteit bepaald jouw agenda als marketeer en kan ervoor zorgen dat al je geplande werkzaamheden uitgesteld of aangepast moeten worden. Hier moet wel ruimte voor zijn of worden gecreëerd. Daarnaast moet ook de organisatie ingesteld zijn op deze manier van flexibel werken. Zo helpt het bijvoorbeeld niet als een inhakende Facebook post eerst langs de hiërarchie in de organisatie moet gaan voordat hij live gezet kan worden. Dit levert veel te veel vertraging op waardoor het momentum weg is of al is geclaimd door een andere adverteerder.
• Anticipeer
Real time Marketing impliceert dat je real time moet inhaken op nieuws of gebeurtenissen. Als je dit als marketeer en organisatie op een succesvolle manier weet te doen is dat fantastisch. Echter is dit niet in alle gevallen noodzakelijk. Gedurende het jaar zijn er genoeg vaste momenten in het jaar/maand/week te bedenken waarop je als marketeer kunt inhaken. Voor al deze ‘inhakers’ heb je een lange voorbereidingstijd tot je beschikking om te zorgen voor een goede productie en media inzet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sportevenementen, Koningsdag, Sinterklaas, kerst, zwarte zaterdag, etc.
• Blijf bij jezelf
Als merk heb je een bepaalde identiteit en imago. Het is belangrijk om bij de invulling van jouw real time marketing beleid hier niet (te ver) vanaf te wijken. Hoe geloofwaardiger een ‘inhaker’ is en hoe beter hij past bij je merk, des te geloofwaardiger en effectiever hij zal zijn.

Zoals gezegd is real time marketing voor iedere organisatie een mogelijkheid. Veel is voor te produceren. Maar de WK wedstrijd NL-Spanje heeft laten zien dat bijvoorbeeld Stabilo en McDonalds ook in staat zijn om echt real time in te spelen deze wedstrijd. Beide hebben zij op eigen wijze ingehaakt op de zweefduik van Robin van Persie.

McDonalds

Stabilo

Nu alle voetbalpoules ingevuld zijn is het tijd voor het opmaken van de inhaakpoule 2014. Wie worden de top en flop van 2014? Over enkele weken zullen we het weten.

Voor inspiratie, zie hier de uitslag van 2010.
http://popthecampaign.nl/inspiratie/wk-2010-inhakers-failers-winners

Het WK in Brazilië! Natuurlijk. Niet alleen een prachtig sportevenement, maar het brengt ook het beste in marketeers naar boven. En voor de marketeer die het slim, heel erg slim, speelt, ligt er een miljoenen publiek binnen handbereik voor een fractie van het budget.

Met de Tour de France (Amstel is al begonnen!) en Wimbledon nog voor de boeg is het in ieder geval een mooie opmaat voor de rest van de zomer.

Op naar een mooie sportzomer! En beste marketeers……Ik zie jullie creatieve inhakers graag weer verschijnen.

Stephan Edelenbos
Communications Director Vizeum