Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

Wow! Contract GTST met 4 jaar verlengd!

Hoe houden ze het vol? De langstlopende serie Goede Tijden Slechte Tijden, in de volksmond afgekort tot GTST, gaat nog langer door!

RTL Nederland en Endemol hebben het contract met de bekendste Nederlandse soap Goede Tijden Slechte Tijden met vier jaar verlengd. De soap is daarmee sowieso nog tot 2019 bij RTL te zien.
“GTST is sinds jaar en dag een belangrijke pijler in de sterke vooravond van RTL 4”, aldus Erland Galjaard, programmadirecteur RTL Nederland. Het afgelopen seizoen is maar weer bewezen dat het nog steeds de populairste soap serie op de Nederlandse televisie is. Gemiddeld volgen bijna 1,8 miljoen kijkers (6+ incl. uitgesteld kijken) het leven van de inwoners van Meerdijk, en dit seizoen zijn er zelfs uitschieters van bijna 2 miljoen kijkers geweest.

De serie bestaat op 1 oktober 2015 precies 25 jaar en dit wordt gevierd met een dubbele aflevering (1 oktober) en het GTST event op 28 en 29 augustus in de MediArena te Amsterdam. Deze wordt omgedoopt tot “ALL YOU NEED is GTST” en staat volledig in het teken van deze bijzondere mijlpaal.
GTST is de langst lopende soap serie op de Nederlandse televisie, maar staat ook vooral bekend om innovatie en creativiteit. Denk hierbij aan de verschillende apps die we al voorbij hebben zien komen zoals Springlevend en Wie is Tim?

Op dit moment hebben de personages Lucas en Vincent een “[X]SELFIE” app gelanceerd. De app daagt spelers uit om selfies te maken door middel van bijzondere, spannende en humoristische opdrachten. De app wordt in de serie veelvoudig gepromoot, en is zelfs in het echte leven in de appstore te downloaden.
Als we de online activiteiten bekijken bezet GTST op werkdagen vrijwel zonder uitzondering de nummer 1 positie van programma’s die worden terug- of vooruitgekeken. Ook is het aantal bezoekers van de GTST site in 2015 enorm toegenomen. Daarnaast zien we de personages ook veelvuldig terugkomen als trending topic op Twitter.


Begin mei presenteerde GFK een onderzoek over de sterke relatie tussen TV en Twitter. TV realiseert in een korte tijd een hoog bereik. Tegenwoordig zien we de mate waarin een TV programma zoals GTST interactie via social media stimuleert naast de kijkcijfers een belangrijke indicator van het succes van het programma vormt.
Volgens GFK vormen TV programma’s het meest besproken onderwerp op social media. Sinds februari 2015 publiceert SPOT een wekelijkse ranking van de meest populaire TV programma’s en TV zenders. Deze ranking is gebaseerd op Twitter data. Per week kunnen we zien waarover het meest getweet wordt. De cijfers worden gebaseerd over het totale aantal tweets, het aantal unieke twitteraars, het totale aantal twitteraars die een tweet hebben gelezen en het totale aantal impressies.
Op 20 juni zien we het programma Friends for Warchild op NPO 1 met een twitter bereik van 95.383 bovenaan de twitter ranking eindigen. GTST staat in week 24 met een bereik van 16.425 nog steeds in de top 20, en kunnen we het programma dus met recht een ‘trending topic’ noemen. Wanneer we op zenderniveau kijken zien we RTL waar GTST al jarenlang wordt uitgezonden op de 2e plek met
ruim 2 miljoen twitter impressies en ruim 14.000 tweets eindigen (week 24).

Nu we hier steeds meer inzage in krijgen en de programma’s steeds interactiever worden, zal dit zeker gaan meespelen in de TV plannen die wij voor onze adverteerders maken. Wordt er over bepaalde programma’s veel getweet en zien we deze keer op keer in de top 20 terugkomen en zijn daarbij de kijkcijfers goed, dan worden bepaalde programma’s interessant voor de TV schema’s. Wellicht worden programma’s nu interessant waar we hiervoor nooit aan hebben gedacht.

Terugkomend op de langst lopende soap serie GTST… Hoe houden ze het vol? Door slim in te spelen op de veranderingen in media gebruik en naast de tv afleveringen real life events te organiseren waar de echte fan met hun favoriete personages in contact kan komen, blijft GTST immens populair!
Dan heb ik voor de GTST fans onder onze nieuwsbrief lezers nog een leuke vraag. Welk personage speelt al vanaf het begin in GTST? Stuur je antwoord naar daphne.van.de.beek@vizeum.com en win het fantastische GTST 25 jarig jubileum boek.

Daphne van de Beek
Senior AV Specialist Vizeum