Meer over het Vizeum netwerk

Media wordt meer en meer doorzoekbaar, beïnvloedbaar, sociaal gedreven en transactie gericht. Met een verbeterd inzicht in hoe mensen zich gedragen kan Vizeum met media de business van onze klanten aantoonbaar laten groeien. De missie van Vizeum is om de zakelijke uitdagingen van onze klanten tot een oplossing te brengen vanuit innovatie en ze te helpen het ware potentieel te doorzien van alle nieuwe beschikbare mogelijkheden. Of de insteek nu vermakelijk of praktisch is, Vizeum maakt communicatie relevanter en daardoor effectiever. Bij Vizeum draait het allemaal om het leveren van simpele strategieën die op briljante wijze worden geactiveerd.

Vizeum: SOLVING BUSINESS CHALLENGES THROUGH MEDIA

Ontdek meer op vizeum.com Bekijk onze internationale locaties

Our Blog

YIM 2015 – Mariëtte Idsinga

Donderdag 15 januari kwamen 50 enthousiaste jonge mediatalenten in Bergen bijeen voor een nieuw YIM 2015 workshop weekend. Vizeum was er ook bij en werd dit jaar vertegenwoordigd door toppers Anne en Mariëtte.

YIM staat voor Young in Media. Deze commissie is in 2000 in het leven geroepen om de jonge mensen in de media te inspireren en verder te helpen zich te ontwikkelen. YIM is een kans voor jonge media talenten zich te tonen aan de buitenwereld.

Niet iedereen heeft ooit de kans gehad mee te doen met een YIM weekend, om toch een beetje een idee te krijgen zal nu verteld worden wat je kan verwachten als YIMer.

Zoals elk jaar staat het YIM-weekend in het teken van kennis opdoen tijdens de verschillende lezingen en workshops, andere mensen uit de media ontmoeten en om met je team het beste plan voor de case van de adverteer te bedenken.

In hotel Blooming in Bergen begonnen we het weekend met een welkomstborrel en de bekendmaking van de teams. First things first, dus na het welkom een diner en konden alle teams kennis met elkaar maken. De eerste opdracht was al binnen, de naam van je team bedenken. Het werd al gauw gezellig, dus die groepsnaam werd zonder enig creatief denkproces 2 minuten voor presenteren bedacht, met succes.

Diezelfde avond kwamen de eerste twee sprekers van het weekend aan het woord.
Olger Smit (OMD Omnicom) trapt af. ‘Alles is media’, media bestaat uit een idee, de technologie en een versterker. Deze elementen horen in een plan om een campagne succesvol te maken. Vervolgens liet Marianne Stok (Marketingworkouts) zien hoe je aan de hand van insights meer over je doelgroep te weten komt. Insights bevatten een waarheid, dilemma en een wens. De avond werd natuurlijk afgesloten zoals het hoort, hapjes en drankjes in de bar van het hotel.

De volgende ochtend zat iedereen weer om 9 uur weer recht voor de volgende drie presentaties ter inspiratie voor de case-opdracht. Vivianne Bendermacher vertelde over haar leven als hoofdredactrice van VIVA. En gaf iedereen mee: ‘wees je eigen merk’. Vervolgens sprak Guy Grimmelt (Exterion media) over out-of-home. Dit was vooral erg leuk voor de (vele) digital planners die aanwezig waren. Als laatste sprak Joris Merks-Benjaminsen (Google) over de vijf grootste challenges die iedere adverteerder tegen kan komen.

Tijd voor een frisse neus en lunch. Jas aan, sjaal om, bergschoenen aan, een stevige wandeling door het bos en de duinen. Na vijf minuten op de plaats van bestemming te zijn aangekomen had iedereen wel een pizza of pannenkoek verdiend.

Na de lunch werden er twee workshops gegeven. Marieke Mangnus (IPG Mediabrands) gaf tips over presenteren en het samenwerken binnen een groep. Esther Overmars (Universal Media) sloot af en vertelde waar een goede strategie aan moet voldoen en hoe je tot een goed plan komt.
Na al deze inspirerende presentaties konden we alle opgedane kennis in praktijk brengen bij het maken van de case. Dit jaar een case voor de adverteerder Honig Soep. Na de briefing van de klant, gingen alle teams met frisse moed en enthousiasme aan de slag. Uitdaging: doelgroep, strategie en big idea voor een campagne voor Honig soepen, binnen 5 uur. Vijf uur, eitje.. 5 uur leek redelijk ruim, maar dit bleek toch een redelijk strakke deadline. Maar uiteindelijk is ieder team er toch in geslaagd. Dat werd die avond gevierd in het bruisende uitgaansleven van Bergen.

Zaterdag 9:15 uur was het dan zover, het presenteren van alle top ideeën aan de jury. Tien mooie ideeën, gepresenteerd door tien teams. Voor het winnende team wachtte er eeuwige roem en een Honig pakket.

Het was een enorm leuk en leerzaam weekend. Maar iedereen was toch stiekem een beetje blij om weer naar huis te gaan om de nodige slaap in te halen ;)

Mariette Idsinga
Communications Planner